Käytättekö öljyn lisäaineita?

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Itse myös tullut käytettyä diesel öljyä kaikissa. Ei mitään lisä aineita.

Cat-öljyä eli Mobil.
saatsi
Viestit: 37
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 11:39 am

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja saatsi »

Mikäs jekku tossa dieselöljyn käytössä on? Onko lisäaineistettu jo valmiiks tuhdimmin?
tulppu
Viestit: 26
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 5:10 pm

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja tulppu »

Niissä ei ole sitä sinkkiä vähennetty vielä niin paljon. Eli hyvä juttu vanhalle museomosalle. ;)
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Mikäs jekku tossa dieselöljyn käytössä on? Onko lisäaineistettu jo valmiiks tuhdimmin?

Ainakin tälläinen käsitys on.

Että kun, diesel moottori nokee enemmän.

Niin dieselmoottori öljyllä on paremmat "pesu" ominaisuudet.

Moottori pysyy puhtaampana. ;)

Onko se hyvä vai huono asia?? En tiedä, ja pitääkö paikkaansa.



Joo, eli en juurikaan ole öljyn ominaisuuksiin perehtynyt.

-----



Minulla on yksinkertainen selitys omaan öljyn käyttöön, koska kyseistä öljyä saa työsuhde etuna...
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja audiq »



Että kun, diesel moottori nokee enemmän.

Niin dieselmoottori öljyllä on paremmat "pesu" ominaisuudet.

Moottori pysyy puhtaampana. ;)



Paitsi, että diesel-moottorin epäpuhtaudet ovat erilaisia kuin bensiinimoottorin, joten siltäkin osin menee öljyn ominaisuudet ohi.



Oma arvioni on, että öljy-yhtiöt myisivät diesel-moottoriöljyä bensakoneen purkissa, jos sillä jotain etua saavutettaisiin.

Asia on sitten hieman eri, jos purkista löytyy S-luokitus, mutta sittenhän se ei olekaan enää diesel-moottoriöljyä.




NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mitä minä olen oppinut ja kuullut ja lukenut:



zddp lisäaineita on uusista öljyistä vähennetty selvästi.

ne ovat katalysaattorin tuhoajia siksi vähennetty määrää..

(zddp =sinkkiä ja fosforia)



diesel öljyissä ei ole vähennetty zddp:tä niin paljoa. jonkin verran kuitenkin.



zddp lisäaineita on monissa kisaöljyissä. (ne koneet käyvät kuumempana ja ovat toleransseiltaan tiukkoja joten sinkkiliukaste suojaa hiertäviä osia hetken kauemmin jos hetkellisesti öljy katoaisikin välistä.)





muistaakseni vähiten sinkkiä on SM luokituksen öljyissä.



ja enemmän sinkkiä oli SE, SF, SG ja SH luokituksen öljyissä.



ja tuo S tarkoittaa bensaautoille tarkoitettua öljylaatua. ja seuraava kirjain mene aakkosten mukaan.. esim SF on vuonna 1980 tullut öljyluokitus ja SG 1989 tulleiden öljyjen luokitus. viimeisen kirjaimen mukaan öljyn laatuvaatimus paranee uudempiin mennessä. ja samalla myös zddp pitoisuus vähenee uudempiin siirtyessä. (siksi SM on heikompi vanhoja koneita ajatellen koska se on uudenpi öljyluokitus. ja katalysaattorit ovat jo normi )



mutta "vanhan" SF-luokituksen öljyistä on myös zddp määrää nykyisin vähennetty aiemmasta.







etenkin nokkaakselit tuntuvat vanhoissa autoissa ja viritetyissä autoissa ottavan itseensä uusista täyssynteettisistä öljyistä.



synteettinen öljy voi kuulemma kutistaa tiivisteitä ja toiset jopa turvottavat tiettyjä tiivisteitä. ja voivat alkaa liikuttamaan vanhan koneen sisälle jumiutunutta moskaa helpommin kuin mineraali mönjät. mineraalit talvikäytössä kankeampia. mineraaleilla lyhyempi vaihtoväli hyvä idea. kesäkäytössä mineraaleilla pärjää, minä ainakin.





-jos itse joskus kasaan koneen niin ensimmäinen öljynvaihto mentäisi aivan varmasti dieselöljyillä ja ehkä vielä zinkki lisäaineen kanssa.. että on noita sinkkiliukasteita hiertävien pintojen välissä tarpeeksi. ettei vain sen takia sitten hajoaisi.



juu ja tuo valtran öljy jota nyt käytän (vielä 5-10l jäljellä) on SG luokan öljy. tuon loputtua katson esim castrol crd tai mobil delvac tilalle. niissä SF luokitus. ja muistaakseni myös CD luokka (eli ahdetut dieselit)



(ja joo.. sama VALTRA ENGINE 10W-30, API CF / CF-4, SG, CCMC D4, PD2 diesel öljy on muuten tuossa riiselpajerossakin käytössä)
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja A-V »

Hyvää infoa noista öljyluokista, kiitokset! ;)



synteettinen öljy voi kuulemma kutistaa tiivisteitä ja toiset jopa turvottavat tiettyjä tiivisteitä.



Tämä siis ymmärtääkseni JOS koneessa on korkkitiivisteitä. AMC:n kaseissa ne ovat olleet lähinnä öljypohjassa ja venttiilikopissa, uusissa tiivistesarjoissa nämäkin on korvattu synteettisellä tiivisteellä.



ja voivat alkaa liikuttamaan vanhan koneen sisälle jumiutunutta moskaa helpommin kuin mineraali mönjät. mineraalit talvikäytössä kankeampia. mineraaleilla lyhyempi vaihtoväli hyvä idea. kesäkäytössä mineraaleilla pärjää, minä ainakin.



Tästä johtuen en "varmuuden vuoksi" käyttänyt synteettisiä öljyjä ennenkä olin laittanut motin palasiksi ja putsauksen jälkeen kasannut uusilla tiivisteillä. Eipä silti mitään 'kertymiä' ei koneesta löytynyt, eli tämän puolesta olisin voinut käyttää synteettisiä jo hankintahetkellä.



Musta tuntuu että tämä koko 'jumiutunut moska' ajattelu tulee USAsta jossa autoihin ei vaihdeta öljyjä kuin pari kertaa käyttöiän aikana ja moskaa kerääntyy ihan eri tavalla kuin yleensä hyvin huolletuissa Suomesta löytyvissä autoissa. ::)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja KK »

Kyllä noi vanhat koneet on aika karstaisia sisältä, ainakin normaali köröttelykäytössä olleet. Esim mulla ollut Rellu 12 TS -77 oli vanhalla papalla uudesta asti, käytti mineraaliöljyjä 200 tkm asti vaihtovälinä se 5 tkm huollot merkkiliikkeessä, vaihtoi sit synteettisiin ja öljypumpun sihti tukkoon ja koneremppahan siitä syntyi. Ja kun viimeksi avasin ton tipan koneen, oli sielläkin tasaisen ohuesti kartaa öljypohjassa, venakopassa, mäntien päällä ja palotiloissa. Näitä jenkkirotiskoja on varmaan jouduttu harrastamaan niin paljon, että sonnat on putsattu jo moneen kertaan...
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »



Toki pesuaineet sitten eri homma.

Oletteko käyttäneet moottorinpesuaineita, kuten Fortea?

Ainakin itse totesin Fordin Zetec koneeseen sillä olevan positiivista vaikutusta.



Uusimmassa Tuulilasissa oli Fortesta juttua. Siellä mainittiin myös puhdistuksen jälkeen uusien öljyjen sekaan laitettavasta Forte - Top End Treatment "lisäaineesta".



Onko teillä kokemusta?
Avatar
pekka
Viestit: 4939
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Käytättekö öljyn lisäaineita?

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mää olen muutamassa koneessa käyttänyt "köyhän miehen fortea", eli polttoöljyä. Melkoisen kamalaa sontaa on koneista irronut ja muutama kone on jopa lähtenyt toimimaan paremmin.
Vastaa Viestiin