Tervehdys !
Viime viikonloppuna pähkäilin miten saan kuljettajan puoleisen tuulilasinpyyhkijän varren irti. Mutta en keksinyt miten ?.
Pyyhkijät kun ovat päällä osuu sulan kärki tuulilasin pystyreunaan eli sen lepoasentoa pitäisi muuttaa pykälän tai kaksi kohti tuulilasin alareunaa.
Oletin, että varren juuren peltinen osa kääntyisi, jotta pääsisin käsiksi akseliin ja mutteriin,mutta eipä se kääntynyt, joten joko peltinen osa on jumiutunut tai sitten sitä ei ole tarkoitettukaan kääntyväksi ja pääsy varren kiinnittävään mutteriin tapahtuu jollain muulla tavoin.
- Osaisiko joku neuvoa irroitustavan ?. ::)
t. Jari
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
Ameriikan pyyhkijän varret ei oo kiinni mutterilla vaan puristus suvitteella. Nosta sitä vartta irti lasista niin paljon kuin saat ja kampea samalla leveällä talttapää meisselillä sieltä akselin puoleisesta päästä. Saattaa olla piukassakin riippuen siitä kuinka pitkään varsi on ollut paikallaan ja hapettunut. Joten älä telo itseäsi tai autoa.
Joissakin varsissa (US-Ford) on sellainen käännettävä klipu siellä varren alla mikä käännetään sivuun kun vartta on nostettu ensin ylös. Tämän jälkeen varsi irtoaa akselin päästä.
Joissakin varsissa (US-Ford) on sellainen käännettävä klipu siellä varren alla mikä käännetään sivuun kun vartta on nostettu ensin ylös. Tämän jälkeen varsi irtoaa akselin päästä.
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
Kiitos, kokeillaanpa ensi viikonloppuna jos lähtisi irti.
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
Mulla on Jeepeissä jotakuinkin tommoset mitä kuvassa näkyy. Eli ruuvarilla 'ulosvedettävä' klipsu joka pitää vartta paikallaan. Tuo klipsu ei tule ulos ellei pyyhkimen varsi ole nostettu ylös ensin (klipsu samalla ulos asennossa lukitsee varren ylös). Sen jälkeen hiukan heiluttelemalla varsi pitäisi tulla ylös ilman ongelmia. Mulla on muutamassa näkynyt kaikennäköstä korjausta tossa varren ja vivuston välissä poistamassa ylimäärästä heilumista (sen tapin ja varren rihlat kuluvat liikkeessä), eli jos ei meinaa lähteä irti niin sitä voi joutua pitkänokkapihdeillä auttamaan ns. alakautta...
Niin jenkeissähän tosi harvoin nousee pyyhkimet ylös asti, maksimi on aika usein vain ~15-20cm tuulilasista irti.

Niin jenkeissähän tosi harvoin nousee pyyhkimet ylös asti, maksimi on aika usein vain ~15-20cm tuulilasista irti.

'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
Eli toi A-V:n havainnollistama on just toi US-Ford systeemi. Mulla ei oo tullu yhdessäkään mun FSJ:ssä tota vastaan, vain tuota yksinkertaisempaa systeemiä.
FSJ -76 Wagoneer tuulilasinp. varren irroitus
Kiitoksia neuvoista.
Tänään sain varren asetettua oikeaan asentoon. Pieni "vipu" varren alapinnalta löytyi, se liikkui hieman varren suuntaisesti kohti pyyhkijänsulkaa. Ruiskuttelin etukäteen CRC:tä ja muutaman meisselillä tehdyn väännön jälkeen varsi lähti irti akselista.
-jari-
Tänään sain varren asetettua oikeaan asentoon. Pieni "vipu" varren alapinnalta löytyi, se liikkui hieman varren suuntaisesti kohti pyyhkijänsulkaa. Ruiskuttelin etukäteen CRC:tä ja muutaman meisselillä tehdyn väännön jälkeen varsi lähti irti akselista.
-jari-