Cj jeepin koneista.

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Cj jeepin koneista.

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Pystysssä oli maskin rivat ja uudempi papereitten mukaan kuin willys> mun mielestä. Huomattavasti uudempi. Hitto kun valmistusvuosi ei jäänyt mieleen. Kun ukkeli piti kirjojaan sillein ettei niistä ylimääräisiä päässyt kattoon :)
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Cj jeepin koneista.

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Ei ollu.



Fordin GPW:n ja Willys GP:n korit korit tuli vuodesta -44 eteenpäin ACM:ltä ja ovat identtiset, eroa on pikkuosissa ja tilpehööreissä.



Tehtaalla koneita ei ikinä sotkettu, eli fordin tekemät oli hopan koneella jne.



Kuitenkin koska koko auton idea oli toimivuus myös kenttäolosuhteissa on osia laitettu armeijan toimesta paljon ristiin ja toisen maailmanpalon aikaan tehdyistä muutoksista ei välttämättä edes museo miehet tajua mitään.



Eli summa summarium; Auto ei ole willys, tai sitten siinä on väärä moottori.  Ei se toisaalta mitään haittaa, onpahan olemassa.  Liiallinen kapeakatseisuus tarvitsisi kuitenkin kitkeä museo ukoista.  ;)



Kyllä, nää sitten hyväksyy muutokset mistään tietämättä ja merkkejä tuntematta. Tää on täydellinen museolaite ;D
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Cj jeepin koneista.

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ei ollu.



Fordin GPW:n ja Willys GP:n korit korit tuli vuodesta -44 eteenpäin ACM:ltä ja ovat identtiset, eroa on pikkuosissa ja tilpehööreissä.



Tehtaalla koneita ei ikinä sotkettu, eli fordin tekemät oli hopan koneella jne.



Kuitenkin koska koko auton idea oli toimivuus myös kenttäolosuhteissa on osia laitettu armeijan toimesta paljon ristiin ja toisen maailmanpalon aikaan tehdyistä muutoksista ei välttämättä edes museo miehet tajua mitään.



Eli summa summarium; Auto ei ole willys, tai sitten siinä on väärä moottori.  Ei se toisaalta mitään haittaa, onpahan olemassa.  Liiallinen kapeakatseisuus tarvitsisi kuitenkin kitkeä museo ukoista.  ;)





Niin noista koneista.........Willys MB:ssä ja Ford GPW:ssä käytettin mun tietääkseni samaa Willys pohjaista 2,2 litraista lättäpää nelosta. Ero oli vissiin lohkon valunumerossa joka oli Fordilla F. Tämä sen takia, ettei kenttä oloissa ollut väliä kenen linjalta auto oli tullut. Huolto ja korjaus onnistui yksillä ja samoilla osilla.

Tota Go Devil lättäpäätä käytettiin vielä CJ2:ssa ja CJ3A:ssa.

Kone korvautui Hurricane sekaventtiiliversiolla ´54 CJ3B:n tullessa markkinoille.

Se Buickin 225cid V6:nen tuli CJ/DJ5 sarjaan optioks ´66, kun suora kutonen ei vielä korin mittojen takia pellin alle mahtunut. Vasta korin muutosten myötä´72 CJ5:en sekaventtiili nelonen poistui tuotannosta ja korvautui AMC:een 232cid kuutosella.

Nelonen palasi CJ:n nokalle ´80 kun energia kriisi painoi päälle. Tuolloin 2,5l 151cid GM:n Iron Duke, Jeep kielessä Hurricane, lykättiin CJ:n vakio koneeksi.

Kone korvattiin AMC:n omalla 2,5l 150,4cid nelosella XJ:n myötä ´84.

Gremlinissähän käytettiin edellä mainittujen lisäksi 77-78 VW/Audi:n 2,0l nelosta.

Kaikenlaisia Dieseleitäkin on Jeeppeihin tungettu mutta niistä harvemmin on mitään isompia mainintoja kirjallisuudessa. Sen verran olen kuullut, että CJ7:aan on saanut 2,4l Isuzun dieseliä (yks nörttiautossa myynnissä) ja vissiin CJ5:een sitä Perkinsiä. Lisäksi Jeepin FC150:en military versiota M-678:a on saanut 3 sylinterisellä Cerlist 2-tahti dieselillä varustettuna. Mitä eri maahantuojat ja jälleenmyyjät ovat autoihin tunkeneet, on sitten ihan eri asia.
Vastaa Viestiin