Öljy tappaa autot

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
RamiS

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Tässä vihdoin ihan oikeaa tietoa uusien öljyjen haitoista, näin ne asiat muuttuu kun on yli käksi käsitelijää, tosin voi tääkin olla yhtä totuudenmukasta kun kaikki muukin verkossa:

taas pelkkää lontoota.

Tämä on valitettavaa, kun noi ulkolaiset ei oo opetellut kirjoittamaan kaikkea Suomeksi tänne nettiin. ;)

RS
john

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja john »

mulla on ainakin vaikeuksii tavata lontoota.

huono kielipää ja paha luki häiriö, yhen sanan kun saa käännettyy unohtu jo mitä edellinen oli :(

kiitti suomenkielen tiivistelmästä.
gremlin

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Tossa on aika hyva juttu. Selitetaan aika selvasti mika on homman nimi. Eli jos nyt jotenkin asian sisaistin niin oljyista on jo -80 luvulla alettu vahentelemaan sinkkia ja juuri sinkki(ja jotkut muut sotkut) ovat ne mita LAAHAAVILLA nostajilla varustettu moottori tarvitsee. Nokan ja nostajan valinen kitka voi vakio mooottorissa olla jopa 200000psi, siis jutun mukaan. Ite en oo mitannu :-?

Sinkin vahentaminen johtuu tiukemmista saasto normeista, ja loppua ei ole nakyvissa. Sita tullaan vahentamaan entisestaan, katalysaattorit ei oikeen tykkaa sinkista.

Tossa kylla yhtena vaihtoehtona(halvempana?) kerrotaan olevan raskaaseen liikenteeseen tarkoitetun diesel-oljyn. Comp-Cams suosittelee Shell Rotella-T diesel oljya, mita loytyy monina eri viskositeetteina seka mineraalina etta synteettisena.

Tosin diesel oljyssakin on alettu vahentamaan sinkkia kun skanikka-osatolle alkaa tulemaan katalysaattoreita.

Eli jos purkista sattuu loytymaan Cl-4 tai Cl-4plus merkinta niin silloin siina on runsaasti sinkkia :)

ZDDP on tama taikasana, sita tarvitaan naissa meidan vessoissa.

http://www.hotrod.com/techarticles/engine/flat_tappet_cam_tech/index.html
Krematorio

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja Krematorio »

Tää öljyjuttu on tosiaankin hyvä huomioida. Itse olen käyttänyt noissa 60-luvun lopun kaseissa yksinkertaisesti paikallisesta Agrimarketista hakemaani Farmoil Universalia. 10W-30, API CF-4/SF. Halpaa ja 60-luvun öljyihin verrattuna erittäin hyvää, moottorit siitäkin ihan häkellyksissään ;D, vaikkei SF-luokka nykyisellään todellakaan enää ole ihmeellinen. Mitään kisakoneita nuo motit eivät kylläkään ole olleet.  
jankinnu

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja jankinnu »

Mullon käytössä Kendallin öljyt ja tyytyväinen olen ollut. Käyttiksessä (Chrysler minivani) on jotkut GT1 täyssynteettiset ja rämpylään ois tallissa kans odottamassa Kendallin öljyä. En vaan muista niitä merkintöjä, mut pitäs olla passelia.
john

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja john »

joo kendalista on mullakin hyviä kokemuksia noitten prätkien kanssa. kun esim bentsoil kuohu ihan sairaasti ja öljy säiliö oli täynnä ilma kuplia.

sitä osti mielellään kun oli noi öljy tilavuudet vähän pienempiä kun autossa, ei käynny niin kukkarolle.
hentpe

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ite käytin Amercaanassa Mobilin 10W-40 semisynteettistä. Jeepissä on nyt Gulfin 5W-50 öljyt kokeilussa, kun mobilin 5W-40 tuntu ohkaselta. Kraisussa ja Escofoortissa oon käyytäny just tota edellä mainittua.

Nää öljy viskositeetit tuntuu vaan ohenevan. Jenkki Foorteissa on jo jonkin aikaa käytetty 5W-20 öljyjä. Saattaisivat tulla näistä vanhemmista lorisemalla pihalle.
audiq

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja audiq »

Minä olen käyttänyt GULF:in öljyjä noissa jenkeissä ja hyvin on toiminut.Muistaakseni 20/50 suosittelee talvella esilämmitystä,mutta on noi lähteny käyntiin ilmankin

Lohkolämmitin ei juuri lämmitä öljyjä, niin jos paksummilla haluaa välttämättä talvella ajella, niin öljyt kannattaa aina ajon jälkeen laskea ulos koneesta ja viedä lämpöiseen... ;)

Vastaa Viestiin