Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »





Tuli tuollainen lunastettua itselleni.

Ollut ilmeisesti viimeksi ammattikoulu käytössä.

Pistoke jonkinlaiselle kiskolle tarkoitetu, pitää vaihtaa 16A:n päähän.

Eli voimavirtakytkennällä tällä hetkellä.

Moottorin kytkentöjä muuttamalla, tälläisesä saa myös valovirta koneen.



Tarkoitus auton verhoiluja kokeilla 8-)

Kone sinäänsä minulle tuntematon, eli kaikki, jotka vähänkään tälläisen koneen sielun elämästä jotain tietää, niin kaikki info terve tullutta.



Sen verta on selvillä, että koneen alla öljy säiliö.

Öljyä oli, mutta kuljetuksessa kävi pieni vahinko ja pöytä kävi kyljellään, joten säiliö nyt tyhjä.

Vaurioita ei tullut.



Minkälaista öljyä lie kuuluisi??

Jotain ompelukone öljyä...

Vai olisko ihan rypsiöljyä?



Kone yläosa kun lähtee säiliön päältä pöydästä irti, niin pujotin hihnankin pois ja käsin pyörittelin.

Jalka polkimella sähkömoottorin päässä kytkintä käytetään.

Polvi vivulla nostetaan jalustinta.

Musta käsivipu oikealla, suunnan vaihto.

yms.



Neuloja tuli mukaan useita ja muutamia eri kokoja.

Alalangan puola puuttuu, mutta ompelukone huoltoliikkeestä löytynee sopivia.



Mitenkähän tuollaiseen langan pujottelu menee oikea oppisesti.

Minkähänlaisia kaikenlaisia säätöjä koneesta löytyy. Öljy säiliön puolella + <-> - merkillä oleva nuppi, jotain säädetään?



Käyttöohjekirja olisi kiva.



En ole isommin kerinnyt koneen tietoja googletella, löytyisikö ohjeita.

Sen verta ennen kuin koneen ostin, niin amerikan sivuilla jossain oli, että max 3/8" (n. 9mm) paksua nahkaa pystyisi ompeleen vielä melkohyvin.



Saarijärven Pajupurolla, isä käytti aikoinaan museo kuorma-auton penkit verhoiltavana, kaverilla oli työkoneena saman tyyppinen Juki.

Kyseinen ammattilainen on jo haudan levossa, joten ei voi kysellä vinkkejä :-/
PetriN
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 6:08 am

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Langan pujottelusta saattaa löytyä juutuubista video.



Minkähänlaiset kierrokset siinä on?

Itelläni on vastaavanlainen , Seiko -merkkinen, jossa oli niin hurja nopeus, että minun piti hihnapyörää sorvaamalla pudottaa kierrokset puoleen ja senkin jälkeen asensin vielä taajuusmuuttajan, jotta sai koneen töksöttämään niin hitaasti, että pysyin itse perässä.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Kirjoittelen vastausta kysymykseesi, kun saan tutulta verhoilijalta ohjeet  ;)



Onko 1,2 vai kolmisyöttökone?

1: neulasyöttöinen (kevyeen/ohueen materiaaliin)

2: 2/3

3: neula, talla ja syöttäjät (soveltuu parhaiten autonverhoilun rääkkäykseen)



RS
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Kierros nopeudesta ei havaintoa.



Onkohan tuo jalkapolkimen vivun toiminta on/off vai onko jonkinlainen kartio kytkin, jolla mahdollisesti saisi nopeutta säädettyä.



Taitaa olla neulasyöttönen.

Olisko alkujaan verhojen ompeluun.



Kunhan joskus kerkiän aiheeseen tutustua.

Jostain syystä tuntuu että ei kerkee tehdä mitään...

Alku viikosta ajoin ensimmäisen kerran ruohonkin koko kesänä, meinas olla jo polveen asti.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Hyvän merkkisen koneen olet hankkinut.



Ompelukoneliiikkeestä kannattaa hakea oikeaa öljyä.



Ja ymmärsin että olisi öljyämiskohteita mahdollisesti useampia kuin vain tuo säiliön öljyn valvonta.

Tietyihin kohteisiin saattaa vaatia öljyä hieman ennen käytön aloitusta.

Koneen päällä taitaa olla muoviset rinkulat, niin niihin öljyä hieman ennen käytön aloitusta.



Kannattaa siis oikeasti yrittää löytää nuo mainitsemasi käyttöohjeet. ;)



RS
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Joku 4-5 vuotta sitten meinasin jo yhden vastaavanlaisen jukin ostaa.

Jonkin verta näitä katsellut.



Nyt sattu siskon miehen sedällä oleen tämä yksilö edullisesti.

Olivat joskus aikanaan ammattikoululta ostaneet. Mutta eivät koskaan itse lopults ommellut.

Eivätkä myöskään koneen sielun elämästä isommin tiennyt.



Mutta kokeillaan.

Ja tarvittaessa varmasti saa eteenpäin myytyä samaan hintaan.
juhap
Viestit: 6797
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja juhap »

Mulla on nopeuden säätöön vanhemmassa koneessa (Pfaff) variaattori moottorin yhteydessä. Uusimman hankinnan (Husqvarnan) toimintaan en ole tutustunut...



Syksyn tullen pitää alkaa ajelemaan Jeepsteriin penkkejä.

Sitä varten pitää hommata neuloja ainakin ja kunnon lankaa penkkeihin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
Kautsi
Viestit: 656
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 10:53 am

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja Kautsi »

Ainakin osaluettelo räjäytyskuvinee löytyi netistä

http://www.supsew.com/KnowledgeBaseArtefacts/Images/Juki%20DDL-555-4.pdf
PetriN
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 6:08 am

Juki DDL-555, teollisuusompelukone

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Kierros nopeudesta ei havaintoa.



Onkohan tuo jalkapolkimen vivun toiminta on/off vai onko jonkinlainen kartio kytkin, jolla mahdollisesti saisi nopeutta säädettyä.



Taitaa olla neulasyöttönen.

Olisko alkujaan verhojen ompeluun.



Kunhan joskus kerkiän aiheeseen tutustua.

Jostain syystä tuntuu että ei kerkee tehdä mitään...

Alku viikosta ajoin ensimmäisen kerran ruohonkin koko kesänä, meinas olla jo polveen asti.



Ne kytkimet, mitä minä olen nähnyt, ovat suoria "on/off"-tyyppisiä, EI kartioita.

Luistattamista kokeilin silloin, kun oli kovat kierrokset, mutta eihän se tasalaatuista menoa ollut.
Vastaa Viestiin