1969 Baja SC/Ramblers

Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Vuonna 1969 lyhyempi kilpailu nimeltään Baja 500 (itseasiassa kilpailulla oli mittaa tarkalleen 558 mailia eli noin 900km) lisättiin kilpailuohjelmaan. Myös tälle reitille lähtö tapahtui Ensenadasta ja reitti seurasi alkumatkan Mexican 1000 -reittiä, mutta erottautui sitten täysin uudeksi, omaksi reitikseen. Lähtö tapahtui kello 12 keskipäivällä, jolloin se saatiin sovitettua paikallisten työmatka-aikataulujen kanssa ja päättyi virallisesti seuraavana päivänä kello 21, jolloin kokonaisuudessaan 30 tuntia tuli täyteen.





Baja 500-kilpailun hihamerkki



Kilpailupäiväksi valikoitui keskiviikko 11. kesäkuuta ja 160 osallistujaa, sisältäen 26 moottoripyöräilijää, saatiin kasaan varsin nopeasti. Ilmoittautuneiden joukossa oli useita buggyja koritettuna ja ilman, omavalmisteisia ajoneuvoja ja muutamia oikeita sponsoroituja kisatiimejä. Ehkä suurimman huomion keräsivät Brian Chuchuan Jeep Teamin keltaiset ajokit sekä Vic Hickeyn tallin Chevy Blazerit. Hickey toimi sponsorina myös Chevy- ja Olds -tekniikkaisille Baja Booteille sekä Mini Booteille.



Myös useita yksityisomisteisia Ford Broncoja ilmoittautui mukaan kilpailuun, mutta Bill Stroppen tiimin Broncoja ei löytynyt lähtölistalta, vaikka ne kilpailupaikalle saapuivatkin. Näillä autoilla kun oli osallistuttu edelliseen Mexican 1000-kilpailuun muiden kilpailujen lisäksi, niin nyt ne olivat kilpailun järjestäjän käytössä huoltoautoina.





Baja 500 -kilpailureitti





Brian Chuchuan Jeep-tallin autoja lähtöalueella.





Vic Hickeyn tallin Chevy Blazereita valmiina kilpailuun
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja tl »

Mmm jeepstereitä :)
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Mmm jeepstereitä :)



Off topic:





Tässä kuvassa ratissa Carol Bryan: ensimmäinen (ja ilmeisesti myös ainoa maaliin asti päässyt) nainen, joka osallistui Baja 500 -kisaan vuonna 1969.
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

A.I.R. – AMC -yhteistyö



Tietäen Garnerin intohimon off-road-kilpailuihin, A.I.R:n varatoimitusjohtaja Don Rabbit onnistui vakuuttamaan A.I.R:n nykyisen PR-päällikön Wilson Springerin ottamaan yhteyttä AMC:iin sponsorointisopimuksesta Baja -kilpailuja silmällä pitäen. Springer otti yhteyttä suoraan uuteen AMC:n markkinointitoimistoon Wells, Rich and Greeneen, jonka myötävaikutuksella AMC allekirjoitti kolmen vuoden yhteistyösopimuksen A.I.R:n kanssa ja samalla sitoutui toimittamaan kymmenen autoa Bajan valloitusyritystä varten. Tiedotustilaisuus uudesta yhteistyösopimuksesta pidettiin (ilmeisesti?) tammikuun 13. päivä vuonna 1969 A.I.R:n uudella pääkonttorilla Sunset Boulevardilla, Hollywoodissa, Kaliforniassa.





Wells, Rich, Greene





Ilmoitus AMC:n ja A.I.R:n yhteistyöstä Hot Rod Magazinessa kesäkuussa 1969. Ilmeisesti alunperin oli tarkoitus tehdä neljä nelivetoautoa, mutta lopulta vain kaksi muutettiin vetämään jokaisesta kulmasta. Kaikilla kuljettajilla ei ollut vielä artikkelin kirjoitusvaiheessa sopimusta. Ilmoitus A.I.R. - yhteistyöstä julkaistiin myös AMC:n omassa Redliner -newsletterissä 3. toukokuuta 1969 Baja-auton promokuvalla höystettynä



Vaihtoehtoina oli käyttää off-road -ajossa joko Rambleria tai Rebeliä, mutta luultavasti AMC:n markkinointiosasto haistoi mahdollisuuden tuoreen performance-mallin buustaamiseen ja näin ensimmäiseen Baja 500 -kilpailuun voitiin ilmoittaa uusina osallistujina kymmenen puna-valko-sinistä 1969 AMC SC/Rambleria A.I.R:n ajattamina ja AMC.n sponsoroimina. SC/Ramblerin ensiesittely maailmalle tapahtui 8. maaliskuuta 1969 Greater Chicago Auto Showssa eli vain noin kolme kuukautta ennen Baja 500 -kilpailua.





1969 AMC SC/Rambler A-teemavärityksessä. Tykkään kovasti





Kuvassa oikealla George Hurst (Hurst Performance) ja vasemmalla Raymond McNealy (AMC:n markkinointijohtaja) Orange County International Racewaylla järjestetyssä mediatapahtumassa 1969.



Kuten tunnettua SC/Rambleria oli alunperin tarkoitus valmistaa ainoastaan 500 kappaleen erä. Kolmivärisen ulkoasun, röyhkeän skoopin, tehokkaan moottorin ja suhteellisen alhaisen hinnan ansiosta 500 tilauksen määrä täyttyi nopeasti, joten AMC päätti pyörtää päätöksensä valmistusmäärän suhteen ja täyttääkseen kaikki saadut tilaukset, kaikkiaan 1512 autoa valmistettiin.





SC/Ramblerin mainosjuliste







SC/Ramblerin dealer promo kitiin kuulunut mainoslehtinen
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja KK »

"...tykkään kovasti..." :)
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

AMC:n ja A.I.R:n välinen yhteistyö ei jäänyt pelkästään off-road -kilpailuihin. Sopimukseen sisältyi myös moottoritoimitukset kolmeen Surtees TS-5 Formulaan. Perusmoottorina käytettiin 390cid V8:aa, jonka iskutilavuus pienennettiin 305 kuutiotuumaan, jotta sillä voitiin osallistua SCCA Continental Championship -sarjaan.





Jännä juttu, miten nimen lainaaminen tallille tekee sinusta heti omistajan…







Surtees TS-5 testeissä. Ratissa Scooter Patrick





Samassa lehdistötilaisuudessa tammikuussa 1969 AMC-yhteistyön julkistamisen lisäksi tiedotettiin myös, että World Wide of Sports aikoi tuottaa dokumenttielokuvan nimeltä Racing Scene A.I.R:n edesottamuksista kilpailuissa.





The Racing Scene -elokuvan mainosjuliste







Surtees TS-5 elokuvan The Racing Scene -elokuvan kuvauksissa. Huomaa Scooter Patrickin kypärään kiinnitetty ’60-lukuinen Go Pro...





Koska AMC:n 305cid -moottoreita ei ollut vielä keväällä 1969 saatavilla, tehtiin päätös testata kahta Surteesin valmistamaa Formula-autoa Chevyn moottoreilla varustettuna Riversiden moottoriradalla. Surteesin autoissa ei kuitenkaan ollut mukana tilattua aerodynamiikkapakettia ja noin 40 kierroksen jälkeen molempien autojen takajousituksen olka-akselit todettiin vääntyneiksi, eikä testejä voitu enää jatkaa. Tästä johtuen John Crean päätti katkaista sopimuksen Surteesin kanssa ja palkkasi Dan Gurneyn AAR (All American Racers) -tallin rakentamaan AMC-moottoriset autot.





Gurney AAR Eagle Mk 5 (runkonumero 512) oli yksi autoista, joihin asennettiin AMC:n 305cid V8. Tämä kuva on vuodelta 1972, ohjaimissa Davey Jordan ja moottorina Chevy V8.
juhap
Viestit: 6800
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja juhap »

Mahtaakohan tämä saman ajankohdan hittipiisi olla saanut vaikutteita noista Mexicon autokisoista...



https://www.youtube.com/watch?v=Ho9kZCSoLy8



Mexican Road Race · Herb Alpert & The Tijuana Brass
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja tl »

mexican road race viittais ennemminkin la carrera panamericanan suuntaan
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Daytona & Sebring 1969



Vaikka AMC-yhteistyö saatettiinkin alulle, jatkoi A.I.R. Chevy-tekniikkaisten Lola Mk 3:n ajattamista edelliskauden ohjelmaa vastaavasti. Kauden 1969 ensimmäinen kilpailu oli Daytonan 24 tunnin ajo helmikuun alussa, jossa huolimatta vastoinkäymisistä Lola numero 8 kuljettajinaan Ed Leslie ja Lothar Motschenbacher sijoittui yleiskilpailussa toiseksi. Toinen Lola numerolla 9 kuljettajinaan Scooter Patrick ja Davey Jordan sijoittui seitsemänneksi, vaikka hajonnutta takapyöränlaakeria korjattiin kesken kisan kahden ja puolen tunnin ajan.





A.I.R:n Lola T-70 Mk 3 numero 8 kuljettajinaan Ed Leslie ja Lothar Motschenbacher sijoittuivat kilpailussa toiseksi. Kilpailun muuten voitti Sunoco Penske Lola T-70 Mk 3b:llä (numero 6) muuan Mark Donohue kuljettajaparinaan Chuck Parson





James Garner ottamassa Lothar Motschenbacheria vastaan Daytonan kakkossijan jälkeen. Koska The Racing Scene -elokuvaa kuvattiin myös kilpailuissa, Garner oli kilpailuissa mukana näyttelemässä A.I.R:n tallipäällikköä/omistajaa, vaikkei todellisuudessa toiminut kummassakaan vakanssissa





Toisessa kilpailussa Sebringin 12 tunnin ajossa maaliskuun puolivälin jälkeen niinikään törmättiin vastoinkäymisiin. Lola numero 8 (Leslie & Motschenbacher) sijoittui yleiskipailun kuudennelle sijalle, kun taas toinen auto numero 9 (Patrick & Jordan) joutui keskeyttämään ylikuumenemisongelmien vuoksi.









A.I.R:n Lola T-70 -auto vuoden 1969 värityksessä.



Samalla viikolla A.I.R. antoi lausunnon, että koska AMC:n moottori Formula A-sarjan kilpailuita varten ei ollut vielä valmiina, joutuu talli jättäytymään pois sarjan kolmesta ensimmäisestä kilpailusta. Samaan aikaan ilmoitettiin myös Hans Adamsin jättäneen tallin ja hänen korvaamisestaan Pat Faheylla.





Lehtijutussa viitattu A.I.R:n lehdistötiedotteeseen, jossa kerrotaan AMC-moottoreiden valmistuksen viivästyneen
Sammy
Viestit: 832
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Nyt, kun lyhyehkö alustus on saatu alta pois, niin päästään jo vähän niinkuin aiheeseen.



Baja SC/Rambler -projekti



Samaan aikaan ratakauden alkaessa Baja SC/Rambler -projekti vyöryi täyttä höyryä eteenpäin. Autojen muutokset kilpailua varten tehtiin off-road -legenda Bill Rohrbacherin omistamalla pajalla Hemetissa, Kaliforniassa. Päämekaanikkojen Jim Wrightin ja Buck Hewsonin valvonnassa muokattiin alunperin 390cid moottoreilla ja nelipykäläisillä manuaalivaihteistoilla varustettuja 1969 AMC SC/Ramblereita paremmin off-road -kilpailuihin sopiviksi. Autojen testauksessa luotettiin Bob Bondurantin, Scooter Patrickin ja Davey Jordanin apuun.







Yksi yhteensä kymmenestä AMC:n sponsoroimasta SC/Ramblerista A.I.R:n pajan pihalla.







Ilmeisesti sama auto A.I.R:n pajalla purettuna hylsyksi ennen muutostöitä. Vieressä yksi kolmesta A-teemaisesta





Tässä kuvassa näkyy vain osa A.I.R:n kahdesta rakennuksesta muodostuneesta pajakokonaisuudesta Hemetissa, Kaliforniassa. Etualalla on todennäköisesti ”Muuli”, auto, joka oli ensimmäisenä valmiina ja käytettiin testaamiseen.
Vastaa Viestiin