taas 258 starttausongelma
taas 258 starttausongelma
Niin, nyt nuoret kollit riviin ja kuuntelemaan historian luentoa:
Silloin ennen vanhaan, kun kesät olivat lämpöisiä, tytöt nuoria ja kauniita ja Ramlerit kaikki uusia eikä niissä ikinä ollut minkäänlaisia sähkövikoja. Mutta jos ramlerisedät joutuivat avittamaan jonkun muun valmistajan kotteroa käyntiin, riitti siihen 1 , lue "yksi" riittävän vahva kaapeli. Tämä tehosi siis niissä tapauksissa kun ensin oli varmistettu, että vika oli startissa, ei pakkasilmassa eikä umpeen jäätyneessä tsyylarissa ja akussa yli 12 volttia jännitettä, pikiakussa alempikin riitti ( no ei oikeesti, mut kuulostaa komeelta).
Sitten vain yksinkertaisesti kaapeli akun kuumaan napaan (en ota kantaa onko se + vai -) ja toinen pää startin syöttöön ( siis siihen paksuun karvaan, joka kulkee solkulta startille. Jos pyörittää hyvin, on joko solkku hiiltynyt tai kaapeli lötsä, lötsä kaapeli kyllä näkyy, kuten myös mahdollinen vuoto maahan. Jos pyörittää huonosti, on joko startti irti, hiilet tai laakerit loppu ( vaatii purkua) tai moottori ei saa akusta kunnollista maakosketusta. Maakosketus on nopein korjata, joten mä alottaisin siitä. Testaamiseen mennyt kork. 5 min.
Jos startti pyörii kaapelilla hyvin mutta avauimesta onnettomasti on virtalukko suorittamassa huonoa kontaktia solkun apureleeseen ja se ei jaksa herättää solkkua. Tässä tapauksessa ei ilmeisesti ole tästä kyse.
Entiseen aikaan testaamisen jälkeen vialliseksi todettu osa otettiin korjattavaksi, nykyään mennään kauppaan ja ostetaan uusi. :(