Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Hyvä saitti ameriikkaa ymmärtäville: http://cars.rasoenterprises.com/Carburetion.htm



moparin "kenokuutosten" kaasareista puhuu mutta kaasutin teoriat pitää paikkansa..



ELi 4 kurkkuiset lasketaan samalla kaavalla virtaus kuin 1 kurkkuisten.. kaks kurkkuisten todellinen virtaus lasketaan hieman eri kaavalla..



"Let assume that we are going to upgrade a 225 CID engine is going to run at a maximum of 5000 RPM. With 100% volumetric efficiency (VE), we will theoretically need 325 CFM but, since there are pressure drops in the induction system, we will only need 244 CFM with a VE of 75% and 276 CFM at 85%. Two barrel carbs are rated at 3.0 inches of mercury (@ 3.0" Hg) pressure drop while four barrel carbs are rated at 1.5 inches.



The relationship between the air flow rating in CFM between the two pressure drops is:



(Flow @ 3.0" Hg) = 1.414 x (Flow @ 1.5" Hg)



The original Carter BBS 1bbl carb was rated around 200 CFM (~ 141 CFM @ 1.5" Hg).



The two barrel BBD carb that came with the Super Six package was rated around 285 CFM ( 285 / 1.414 ~ 202 CFM @ 1.5" Hg)."



ja sivulla hyvää huomio että nelikurkkuisten isojenkin 4bbl kaasareissa yleensä vain ensiöpuolen kurkut ovat toiminnassa normaali ajossa ja silloinhan ne ovat kaks kurkkuisia (ja kaasarinhan voi säätää tarvittaessa niin ettei ne toisiot aukea lainkaan) ja ensiö kurkkujen virtaus voivat olla samaa kokoa kuin alkup kaasarin tai pienempi. (rochester quadrajet juttu)





toiselta sivustolta huomioitu juttu: "4Barrel carb Flow = 2BBL Flow / 1.414.

So that 500 CFM 2BBL Carb actually flows 353.606 CFM on the 1BBL and 4BBL scale."





Noista Webereistä.. mitä kokoa ne on? esim 2bbl weber (32 tai oikeammin kai 32/36?) mitä löytyy esim 80 luvun 2.0 sierran nokalta on juuri sopiva suoraan 1-kurkkuisen tilalle jos haluaa vähän virittää paremmaksi ja siirtyä yksikurkkuisista kaks kurkkuun.. about 230cfm 1.5hg.. Talboteissa on saatettu käyttää muuten ihan samaa kaasaria. Eskorteissa muistaakseni oli 28mm weeberi?



Isompi 38/38 weberi oli kai yleinen noissa v6 taunus /granada/capri autoissa. (itse olen harkinnut tuota sierran versiota vakavissani.. yks kenokutosen omistaja sanoi että hänellä putosi kulutus yli litran vrt alkup 1 kurkkuiseen)



noista moni-kaasari pattereista pitää sanoa että ovat vaikeampia säätää toimimaan oikein. ulkonäkö on hieno mutta säätö yhtä helvettiä jollei joku oiKeaSTi osaa!
guru
Viestit: 968
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2003 11:59 am

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja guru »

Making Sense Is NOT my Priority - lainaan itseäni - kiinteä kakskurkkunen talbotin kaasari



kysymäyshän on siitä että tos nokassa on noita asteita senverran et ruokinta pitäs tulla kerralla ylimitotetuks



oli mulla matadorissa volkkarin veeberi ja kulutus kyllä oli pieni mutta miks vitussa sitä ajaa 3,8 litrasella pannulla joka kulkee ku 1,5 cherry



nelireikä: vilkaskaapa sen offi hauserin imusarjan sisään saattaa tulla pieni ahaaa elämys siitä miksi se on hyvä jA miksi sitä ei aleta ihan lottoomalla tekemään



oli jo suunitelmassa 3x1 kaasari joihin sisään ruisku suutin


NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

vuosia kuluu ja sama vanha kulunut kaasari yhä paikallaan.. (no..eipä toi auto oo niin paljoo liikkunutkaan että olisi ollut tarvetta paremmalle)



mutta.. nyt.. tossa netin ihmemaailmassa törmäilin uuteen halpaan kaasariin.. voisiko sitä saada hyvän halvalla?



eli kiinalainen kopio weber idf 40 ja idf 44 mallista..



hintaa ei pyydetä kuin alle 130e. aircooled.fi ja jokutoinen.fi myyvät.. eli vwkuubbelwagen porukoiden kalustoa. väittää että tätä myydään jenkeissä EMPI nimellä.. (kuvassa kylläkin logossa lukee FAJS tms) ja weberin osien pitäisi sopia ristiin..



empi hpmx on kuulemma parantunut laadultaan viime vuonna reippahasti.. (kiinalaiset oppivat palautteesta) ja jos tuo on tosiaan empi hpmx vain väärin nimettynä.. niin tuon pitäisi siis olla ihan hyvä kaasari.. pirun halpa vain. haha.



tuollaisen weberin ifd40 cfm arvo on kai jotain 300-400cfm (riippuu kokoonpanosta) mutta pitäisi olla erittäin sopiva siis korvaamaan tollanen vakio kaasari. riittäisi hieman virityllekin vähän säätämällä. ja idf44 olisi vielä parempi.


Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Uskoisin että toimii yhdellä pystyllä (40 tai 44), imusarjan teossa on toki sitten oma jumppansa....



Mulla noi 3kpl Dellorton 40 vaakaimua piristi huomattavasti tuota kaasuun vastaamista.



RS
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

joo, laskeskelin samaa että yksi riittää hyvin. (pitäisi olla reippaasti vakiota isompi virtausmäärä.)



ja sitä imusarjan virittelyä juuri tässä tutkiskelen että millä sen saa tehtyä (lue: teetettyä pahaa aavistamattomalla kaverilla) tai saako sitä lainkaan tehtyä helpolla.. niin että kaasutin yms sopii vielä konehuoneeseen..



noi jenkkilässä jeeppeihin yms myymät 1->2 piiippukaasari muutospala on noihin weber 32/36 jne sarjoihin. hmm.. saakohan siitä muokattua.. (äkkiseltään väittäisin ettei toivoakaan koska nää idf mallien kurkut on niin kaukana toisistaan vrt normaali "sierran" kaasari.)



harmi vaan että tota weberin 32 mallia tehdään myös kiinassa empi nimellä.. mutta ei tuoda tolla erikoishalvalla nimellä (FAJS) suomeen.. ne vois mennä kyl kaupaks aika tiuhaan tahtiin vastaavalla hinnottelulla.



entä kaasarien vivustot.. saako vakiota piuhastoa hyväksikäytettyä vai onko aloitettava alusta.



höh.. vaikea vastata näihin ilman että saa kaasarin käteen ja auton viereen tutkimaan..



itsellä vaan noi kromiset velocity stackit näyttää kivalta koneen ja kaasarien päällä..



ei ois saanut surffailla keskellä yötä sekalaisia kaasareita tutkien.. innostuu liian vaikeista asennuksista. ja sitten jää aivot jumiin ajatukseen:

"mutkumätahonsellasetnytjamikäänmuueikelpaa" hahahah



se on kai joku hilborn mechanical injectors vanhassa ilman konepeltiä olevassa rodissa tai straight axle gasserissa- juttu. (tai sixpack kaasari osastoa) sun sidedraft patterin ihastelu ei auta yhtään.. hahah. sekin on jääny takaraivoon nakuttaan. :)



--autoin kaveria tänään (katsoin vieressä) kun se juotti megasquirtin johtosarjaa autoon.. ja se ei tietenkään helpottanut ideointia.. tulee tyhmiä tai villejä ideoita.. idea 1. harrikan tms kaasari autoon.. (no nää idf-kaasarit voisi kelvata siinä ideassa)

idea 2. kyykkypyörän läppäruiskut ja megasquirtti.. (mutta onneks näitä ei saa naurettavan halvalla)
guru
Viestit: 968
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2003 11:59 am

Alkuperäisen kaasuttimen koko?

Viesti Kirjoittaja guru »

idea 3 4.0 imusarja ja megat;;tti
Vastaa Viestiin