Wagoneer Valmet Diesel
Wagoneer Valmet Diesel
Tosta otteesta kannattaa pitää huoli sillä lain mukaan maksimi on 3500kg oli veturi mikä tahansa henkilö tai pakettiauto.
jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Wagoneer Valmet Diesel
Jossain välissä katsurilla/aken/trafin hepulla menny paunat ja kilot sekaisin... ;D On noita muitakin.
Wagoneer Valmet Diesel
Jep mullakin wagoneerissa 6600kg, on mennyt aikanaan maahantuojalla yksiköt sekaisin. Tehtaan service manuaalissa on vetopaino just saman verran paunoina. Katsuri meinaan joskus sanoi että toi oli maahantuojan ilmoittama paino
Wagoneer Valmet Diesel
:) :)
Wagoneer Valmet Diesel
Tähän olisi ihan omasta mielenkiinnosta mukava saada tietoa että miksi tuohon valmetin dieseliin on päädytty korvaamaan jeepin oma moottori. Ja mitkä moottorit korvattiin ja mihin ne joutuivat.
Wagoneer Valmet Diesel
Ne kuuutoset nostettiin pois maahantuonnissa ja myytiin halvalla esim henkilökunnalle, niitä löytyy uudenveroisina joskus jostain, ainakin on löytynyt, mulle niitä aikoinaan tarjottiin, en tiedä onko enää missään säilössä...
Wagoneer Valmet Diesel
Minulla ei ihan faktaa ole, mutta valtion autoihin ainakin niitä asennettu.
Valtiohan Linnavuoren tehtaat omisti (VALtion METallitehtaat), joten moottorin valinta on ollut helppoa.
Siellä valettiin myös moottorin ja vaihteiston väliin sopivat kytkin kopat.
Valtiolla oli myös alkuperäisillä bensa moottoreilla olevia käytössä, eihän bensiini maksanut paljon mitään, joten taloudellisuus ei varmasti ainakaan ollut se päällimmäisin syy muuttaa dieseliksi.
Mutta olisiko dieselöinnin yksi syy ollut huoltokohteiden minimointi.
Bensa koneessa kuitenkin on kaasuttimen säätämistä, sytytyspuoli tarvii huoltoa (sytytys tulpat, vanhemmissa kärjet),
Diesel kuitenkin työkalumaisempi, joskus vähän hehkuja ja ruiskusuuttimia joutuu huoltaan ja syöttöpumppua, mutta muuten perus öljynvaihto ja pa-suodattimen vaihdolla paljon vähemmän huoltokohteita.
Ja ehkä työkalumaisessa ajattelussa, dieselin sitkeä voima ja vääntö. Vaikka ei 258 huono ole tässäkään vertailussa.
Yksityisellä puolella on käytetty ainakin Fiatin 3,5 litran 4 syl diesel moottoreitakin muutoksiin.
Valtiohan Linnavuoren tehtaat omisti (VALtion METallitehtaat), joten moottorin valinta on ollut helppoa.
Siellä valettiin myös moottorin ja vaihteiston väliin sopivat kytkin kopat.
Valtiolla oli myös alkuperäisillä bensa moottoreilla olevia käytössä, eihän bensiini maksanut paljon mitään, joten taloudellisuus ei varmasti ainakaan ollut se päällimmäisin syy muuttaa dieseliksi.
Mutta olisiko dieselöinnin yksi syy ollut huoltokohteiden minimointi.
Bensa koneessa kuitenkin on kaasuttimen säätämistä, sytytyspuoli tarvii huoltoa (sytytys tulpat, vanhemmissa kärjet),
Diesel kuitenkin työkalumaisempi, joskus vähän hehkuja ja ruiskusuuttimia joutuu huoltaan ja syöttöpumppua, mutta muuten perus öljynvaihto ja pa-suodattimen vaihdolla paljon vähemmän huoltokohteita.
Ja ehkä työkalumaisessa ajattelussa, dieselin sitkeä voima ja vääntö. Vaikka ei 258 huono ole tässäkään vertailussa.
Yksityisellä puolella on käytetty ainakin Fiatin 3,5 litran 4 syl diesel moottoreitakin muutoksiin.
Wagoneer Valmet Diesel
Kait sitä varauduttiin myös poikkeusoloihin että on nelivetoja ja dieseliä on riskittömämpi kuljettaa rintamalle ja on tosiaan huoltovapaampi. Polttoaineen hinta ei varmaan ollut määräävä tekijä valtion laitteissa