Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Jäikö se 10 vuotta sitten omistettu Rambleri kummittelemaan. Pitäis tietää missä se nykyään luuraa... Löytyykö Suomesta 2dHT sitäsuntätä. Täältä löytyy.
KS
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 9:02 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja KS »

Mielenkiintoinen juttu toi valmet 411 moottori, 411 on valmetilla 4 eri versiota, tarkkana oltava mistä puhutaan. Eka A malli vuodesta 1967- 1972 kuivaputkinen, CAV polttoainejärjestellä, litratilavuus 4.2  ja myös turbotettuna. Mallimerkinta 411 A ja turbona S, sitten on vuosina 1972-1978/79 oli tämä 411 B joka on jeepissä merkinnällä BA A on autoversio, siitä turbotettuna BS litratilavuus on se 4.2 litraa. 1978- 1985 muuttui moottori isommaksi ja litratilavuus nousi 4.4 litraan ja sylinteriputket muuttui märiksi, Sims/minimec ja polttoainejärjestelmä edelleenkin mutta oliko tätä moottoria missään jeepissä> paras moottori näistä ahdettuna ja saa 160 heppaa kun pistää hihnaturbon. Voimaa piisaa ja vääntöä 500 NM saakka. Viimeinen märkäputkinen 411 moottori on D sarjalainen, 4.4 litrainen ja Boschin polttoainejärjestelmällä varustettu vuosina 1983- 1992. Tuskin D-sarjalainen ollut jeepissä ja kun siitä edes tuotu maahan -80 luvulla ja muuttui XJ koriseksi.... Muistaakseni 411 tulee siitä 4 sylinterinen ja 11 siitä kun edelliset moottorit oli 10 erää.... Tänä päivänä 420 sisudieseli näitten tillalla eli 20 erä menossa....



Löysin vanhan armeijan huolto mapin, sieltä lappusen

Teknisiä tietoja 1981 JEEP: CJ mallit Isuzu diesel C-240 --->1980

                                     FSJ mallit Valmet diesel 411BA-----1979

Iskutilavuus  Isuzu 2,4 , Valmet 4,18




TaxiMan
Viestit: 330
Liittynyt: La Tammi 25, 2003 5:01 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja TaxiMan »

Itse Linnavuoressa kohta 12 vuotta töissä olleena on pakko korjata tuota mallimerkintää eli 411=4 sylinteriä ja yhden sylinterin tilavuus on 1.1 litraa eli 4.4 l koko koneen tilavuus.420-moottorisarja on jo ihan omansa,kehitettiin aikanaa Steyr-yhtiön kanssa.Siinä ei päde tuo yhden sylinterin tilavuus.Tosin tuo edellinen pätee siis C-sarjasta eteenpäin eli silloin oli 4.4 l tilavuus.Ja 420 on 4.4l.Ja esim 611 on 6 syl. ja 6.6 l.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Itse Linnavuoressa kohta 12 vuotta töissä olleena on pakko korjata tuota mallimerkintää eli 411=4 sylinteriä ja yhden sylinterin tilavuus on 1.1 litraa eli 4.4 l koko koneen tilavuus.420-moottorisarja on jo ihan omansa,kehitettiin aikanaa Steyr-yhtiön kanssa.Siinä ei päde tuo yhden sylinterin tilavuus.Tosin tuo edellinen pätee siis C-sarjasta eteenpäin eli silloin oli 4.4 l tilavuus.Ja 420 on 4.4l.Ja esim 611 on 6 syl. ja 6.6 l.



Mutta eikös silti tuo 411 B, jota jeepissä oli, ollut 4.2 litraa???

Mutta mainitsitkin tuossa että pätee C-sarjasta eteen päin?
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

kukas just jutteli jossain että oli alla parkanon palokunnan vanha jeeppi... kuulostaa kauhean tutulta...

Muistelisin, että Jämsänkoskella Kuuselan Pasilla on joku palokunnan vanha Jeep.

Tosin en muista/tiedä minkä paikkakunnan.
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Voi hyvänen aika. Valmet 411 moottoreissa on A ja B on 4.2 litrainen C ja D on 4.4 litrainen. Ja jos joku tulee väittään aivan muuta, aivan tietämätön asiasta vaikka olisi ollut missä tahansa töissä. 4.2 litrainen kuivaputkinen ja 4.4 litrainen märkäputkinen. Se niissä ero huomattava ero maatalouspuolella, että 4.4 litrainen parempi vetämään ja turbo moottorina aivan lyömätön ja kestävämpi. Kummassakin oli haittapuolena muutama seikka, kuivaputkinen ei kestänyt kulutusta ja vanhemmiten venttiilit painuu kanteen. Märkäputkisessa menee öljyt ja nesteet sekaisin, joko kavitaatio ilmiön seurauksena sylinteri putkeen tulee reikä, kun putki pääsee alapäästään värisemään. Tai sitten sylinteriputken tiivisteet pettää, kovettuu tai ne ei kestänyt glykoolia. Moni ajoi niin kauan että mittatikkukin nousi ylös tai kone leikkasi kiinni. Kun voiteluöljy aivan valkoista kuraa ja glykooli syö laakerit. Ei kaikki 411 moottorit ole näin pahoja mutta kokemusta on ja ne saatu pelaamaankin. 420 moottorissa nämä virheet korjattiin steyr-puchin avustuksella mutta voimaa niitä jäi kaipaaman 411 CS turbomoottorin vertaamalla.  ;) Keski-Suomen aluella on yksi jeeppi, jossa samaa vikaa missä öljyt ja nesteet sekaisin, epäilenpä että loki halki, moottori on 258...



Niin mun mielestä Kuuselan Pasilla ei ole enää palokunnan jeeppiä, vähentynyt jeeppi kanta huomattavasti. Vaikka tunnen sen veljetkin Arin ja Panunkin, arilta ostin yhden cherokeenkin, siitä pitäisi laittaa juttua projekti osioon kun kerkee... Kuuselat olisi hyviä tänne foorumille kertoon tekniikasta ja yleisesti jeepistä. Ei tieto lopu vaan kaiken tietävät niistä.... ;D
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »



Niin mun mielestä Kuuselan Pasilla ei ole enää palokunnan jeeppiä, vähentynyt jeeppi kanta huomattavasti. Vaikka tunnen sen veljetkin Arin ja Panunkin, arilta ostin yhden cherokeenkin, siitä pitäisi laittaa juttua projekti osioon kun kerkee... Kuuselat olisi hyviä tänne foorumille kertoon tekniikasta ja yleisesti jeepistä. Ei tieto lopu vaan kaiken tietävät niistä.... ;D


Joskus vähän kuulinkin että Kuuselat olisivat Jeep kantaa vähentäneet.

Arin ja Pasin tiedän, Panuun en isommin ole tutustunut.



Tuli oltua taannoin Jämsänkosken pöllikoulussa, ja ostin sieltä ne kaikki yli jääneet vara osat. Pasi osti sitten multa kaikki, mitä minä en silloin tarvinnut.



----

Olivat jo vuos-kaksi ennen kuin minä menin, myyneet huuto kaupassa viimeiset autot.



No sitten kun minä nyt olin jo koulussa, niin yhdessä huuto kaupassa oli iso lavallinen, mm. uusi kytkin asetelma, uusia käsijarru vaijereita, 258 pakoputken alku pätkiä, 258 yläpään tiiviste sarjaa, ym, ym uutta osaa, ja paljon.

Sitten siinnä oli yks 3 lovinen ja jakis, käytetty, ja jotain muuta.

Etu käteen me oppilaat kasattiin romut kuormalavoille, joten tiedettiin mitä siellä oli, ja sopivasti osat "piiloon" ettei päälle päin näy kuin jotain paska nippeleitä :D

Yks opettaja oli meklarina ja lähtö hinta oli 20 euroa tällä lavalla, kun hinta nousi johonkin liki 50 euroa, meklari löi nopeasti kolme kertaa, ja myyty. Ei yhtään sisäpiirin sopimuksia ;D :-X



Sitten kaivelin jälkeen päin kaikki kaapit mitä koululta löyty, ja lisää jeep osia tuli vastaan.

Ja kirjallisuutta tarttui matkaan. JNE.

Oli se hyvä koulu ;)
Cleaver
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 6:23 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja Cleaver »

[T[highlight]uossa äsken käväsin kuolaamassa-73 Diesel Cherokeeta paikan päällä,oli 5 ovinen ja jollai isolla diisselillä[/highlight]]



Nyt täytyy sanoa, että tuo vuosiluku ei voi pitää paikkaansa, koska FSJ Cherokee:ta tehtiin 1974-1983, ensin vain 2-ovisena (= 3-ovisena) ja vasta 1977 lähtien 4-ovisena (=5-ovisena).



Tää on muuten äärimmäisen mielenkiintoinen ketju. Olisi hienoa, jos joku osaisi/pystyisi selvittämään oikein faktatietoa FSJ Jeeppien maahantuontihistoriasta, Valmet-Jeepeistä ja siitä, että mitkä kaikki ei-yksityiset tahot niitä oikein tässä maassa käyttivät. Ainakin posti, armeija, rajavartiolaitos, maanmittaajat ja palolaitokset on eri yhteyksissä lueteltu. Tätä taustaa vasten esim. kunnon artikkeli Mobilistiin ei olisi mun mielestäni mitenkään kaukaahaettu ajatus.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

[T[highlight]uossa äsken käväsin kuolaamassa-73 Diesel Cherokeeta paikan päällä,oli 5 ovinen ja jollai isolla diisselillä[/highlight]]



Nyt täytyy sanoa, että tuo vuosiluku ei voi pitää paikkaansa, koska FSJ Cherokee:ta tehtiin 1974-1983, ensin vain 2-ovisena (= 3-ovisena) ja vasta 1977 lähtien 4-ovisena (=5-ovisena).

En tiedä kuinka hyvin vuosiluvut pitää paikkaansa.



Mulla oli yhdet Valmet-Jeep paperit (ja kori).

Cherokee 3-ovinen ja oli otteessa -73 (tai näin ainakin muistelisin, vai olisiko sitten ollut -75??).



Ja joskus taannoin Kirkkonummella yks myi Jeepiä -73:sena, kori oli 5-ovinen FSJ. Ja tuntomerkkeinä että oli oikeasti "vanha", niin akselit oli 5 pulttisille vanteille.

Tosin en muista oliko Wago vai Chero. Mutta ilmeisesti sitten Wago??
Vastaa Viestiin