E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
ScaliS
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 3:25 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja ScaliS »

mitenköhän sitten meidän koslaan.. on meinaan dodge jossa mitsun moottori..ja ja

dodgen mukaan kävis mutta

mitsun mukaan ei käy =)
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja tl »

Mutta eikö vanhat jenkit tehty jo aikoinaan laihoille bensoille, 92 bensalle ja eikö se vastaa noita lähes noita etanooli laihiksia. Minä olisin noista käyttökindereistä huolissani. Joissa ruiskut, kumitiivisteillä jne... Mutta mene ja tiedä....



Jenkeissä ilmoitetaan oktaanit erilailla kun euroopassa, jenkkien 92 taitaa vastata suurinpiirtein euroopan 95:sta
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja tl »

... Tankkasin muuten 98 eilen ja tänään rämpylään ihan vaan v*ttuillakseni ja muuttu käynti ja kulku vähän enemmän nykiväksi ja lussuksi  :-?



Tossa 98:ssa on ongelmana se että sen menekki on joillain hiljaisemmilla asemilla niin pientä että pakkaa vanhenemaan sinne tankkeihin, tosin se asia saattaa nyt korjaantua kun entistä useampi joutuu sitä alkaa käyttämään
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Ennen autot olivat rautaa...

Kuva vuodelta 1933


Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja pekka »

Juu, Joe on melko kauan käyttäny 10% seosta. Taitaa nykygaso muuten vaan tehdä pahempia tuhoja...
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Parissa eri topikissa oonkin jo maininnu etta en usko etta toi 10% etanoolia mitaan vaikuttaa. Tossa kun paikallisella asemalla kattelin jakajaa niin siina luki etta soppa saattaa sisaltaa 10% etanoolia, ja noin muistelen sen olleen jo vuosia.

Kumma jos ne vehkeet nyt suomessa hajoaa kun ne ei ameriikassakaan tohon hajoa?



Jaajuu, taitaa toi suomen 95 kura vastata lahinna naitten 89 oktaanista. 92 oktaanisella vetelee ukot taalla 11 puristeisilla koneilla, se ei tahdo onnistua suomistoliiton huippuluokan 98 ''oktaanisella''.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tuossa työmaan WC:ssä istuessa osui käteen joku Suomen autotekniikan lehti (tai joku vastaava se oli).



Siinnä oli juttua tuosta etanoli bensasta.

Eri merkkien/mallien sopivuudesta ei ollut sen enempää...



Mutta se periaate, mitä tapahtuu.

Elikkäs etanoli itsessään sisältää paljon happea.

(bensa verrattuna etanoli-bensa seos, niin tuo etanoli-bensa seos sisältää samassa tilavuus määrässä enemmän happea)

Nyt kun itse polttoaineessa on happea enenmmän, niin tällöin seos suhdetta on muutettava rikkaammaalle...



Ruisku mottoreissa lambda hoitaa tämän homman.



Kaasutin moottoreissa seosta on helppo säätä, mutta ongelmaksi tulee se,e ttä 10 % on maximi määrä etanolia, eli siis, bensiinit eivät ole tasalaatuisia ja toisinaan saattaa olla ihan vaikka 0%, joskus 5% joskus jopa se 10%.



Lambda säätä seoksen joka kerta kohdalleen, mutta rupeappa kaasutinta säätään joka hetki...



Ja jokainenhan tietää mitä laiha seos aiheuttaa moottorille, lämpöä.

Pisemmän päälle moottori vaurio (venttiili sulaa, mäntään palaa reikä, jne)



Varmasti etanolin myötä on muitakin ongelmia. Mutta kyseisen lehti artikkelin mukaan tämä on se isoin asia...
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Parissa eri topikissa oonkin jo maininnu etta en usko etta toi 10% etanoolia mitaan vaikuttaa. Tossa kun paikallisella asemalla kattelin jakajaa niin siina luki etta soppa saattaa sisaltaa 10% etanoolia, ja noin muistelen sen olleen jo vuosia.

Kumma jos ne vehkeet nyt suomessa hajoaa kun ne ei ameriikassakaan tohon hajoa?



Jaajuu, taitaa toi suomen 95 kura vastata lahinna naitten 89 oktaanista.  92 oktaanisella vetelee ukot taalla 11 puristeisilla koneilla, se ei tahdo onnistua suomistoliiton huippuluokan 98 ''oktaanisella''.



Olen samaa mieltä tästä mutta katotaan miten käy. Minä pelkään noitten uusien puolesta enemmän kuin vanhojen jenkkien :(
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Kuten myös........ens vuonna tulee myös Euro 5-säännön dieselit hiukkassuodattimineen jne......arvatkaa vaan toimiiko ne Suomen talvessa????

Jos nyt jo Euro4 EGR dieselit nykii ja pätkii ja sisälle ei tule pakkasilla lämmintä ilman lisälämmityslaitteita, niin miten hitossa noi hiukkassuodattimet voi toimia. Päämies jo koulutuksessa opasti, et myykää bensa malleja jos ajetaan kaupungissa.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Hyvin on biopolttoaine mogulit lobanneet tämän vihreän aatteen politikoille, kun ilman sen parempia tutkimustuloksia ovat saaneet käännytettyä kaikki ajattelemaan biopolttoaineen olevan ympäristöystävällistä. Mutta...



Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan etanoliauto tuottaa pakkasessa enemmän saastetta kuin bensiinillä kulkeva, kertoo Dagens Industri -lehti.



Ilmastoa lämmittäviä hiilidioksidipäästöjä ei otettu tutkimuksessa huomioon, vaan siinä keskityttiin mittaamaan erilaisten lailla rajoitettujen ja terveydelle haitallisten päästöjen pitoisuuksia.



Ruotsin tielaitoksen rahoittaman tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä AVL MTC, Ecotraffic ERD 3 ja Tukholman yliopisto. Tutkimuksessa verrattiin ympäristöystävällisinä pidettyjä etanoli- ja biokaasuautoja perinteisellä bensiinillä kulkeviin kahdessa eri lämpötilassa: 22 asteessa ja –7 asteessa.
Vastaa Viestiin