E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
mitenköhän sitten meidän koslaan.. on meinaan dodge jossa mitsun moottori..ja ja
dodgen mukaan kävis mutta
mitsun mukaan ei käy =)
dodgen mukaan kävis mutta
mitsun mukaan ei käy =)
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Mutta eikö vanhat jenkit tehty jo aikoinaan laihoille bensoille, 92 bensalle ja eikö se vastaa noita lähes noita etanooli laihiksia. Minä olisin noista käyttökindereistä huolissani. Joissa ruiskut, kumitiivisteillä jne... Mutta mene ja tiedä....
Jenkeissä ilmoitetaan oktaanit erilailla kun euroopassa, jenkkien 92 taitaa vastata suurinpiirtein euroopan 95:sta
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
... Tankkasin muuten 98 eilen ja tänään rämpylään ihan vaan v*ttuillakseni ja muuttu käynti ja kulku vähän enemmän nykiväksi ja lussuksi :-?
Tossa 98:ssa on ongelmana se että sen menekki on joillain hiljaisemmilla asemilla niin pientä että pakkaa vanhenemaan sinne tankkeihin, tosin se asia saattaa nyt korjaantua kun entistä useampi joutuu sitä alkaa käyttämään
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Ennen autot olivat rautaa...
Kuva vuodelta 1933

Kuva vuodelta 1933

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Juu, Joe on melko kauan käyttäny 10% seosta. Taitaa nykygaso muuten vaan tehdä pahempia tuhoja...
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Parissa eri topikissa oonkin jo maininnu etta en usko etta toi 10% etanoolia mitaan vaikuttaa. Tossa kun paikallisella asemalla kattelin jakajaa niin siina luki etta soppa saattaa sisaltaa 10% etanoolia, ja noin muistelen sen olleen jo vuosia.
Kumma jos ne vehkeet nyt suomessa hajoaa kun ne ei ameriikassakaan tohon hajoa?
Jaajuu, taitaa toi suomen 95 kura vastata lahinna naitten 89 oktaanista. 92 oktaanisella vetelee ukot taalla 11 puristeisilla koneilla, se ei tahdo onnistua suomistoliiton huippuluokan 98 ''oktaanisella''.
Kumma jos ne vehkeet nyt suomessa hajoaa kun ne ei ameriikassakaan tohon hajoa?
Jaajuu, taitaa toi suomen 95 kura vastata lahinna naitten 89 oktaanista. 92 oktaanisella vetelee ukot taalla 11 puristeisilla koneilla, se ei tahdo onnistua suomistoliiton huippuluokan 98 ''oktaanisella''.
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Tuossa työmaan WC:ssä istuessa osui käteen joku Suomen autotekniikan lehti (tai joku vastaava se oli).
Siinnä oli juttua tuosta etanoli bensasta.
Eri merkkien/mallien sopivuudesta ei ollut sen enempää...
Mutta se periaate, mitä tapahtuu.
Elikkäs etanoli itsessään sisältää paljon happea.
(bensa verrattuna etanoli-bensa seos, niin tuo etanoli-bensa seos sisältää samassa tilavuus määrässä enemmän happea)
Nyt kun itse polttoaineessa on happea enenmmän, niin tällöin seos suhdetta on muutettava rikkaammaalle...
Ruisku mottoreissa lambda hoitaa tämän homman.
Kaasutin moottoreissa seosta on helppo säätä, mutta ongelmaksi tulee se,e ttä 10 % on maximi määrä etanolia, eli siis, bensiinit eivät ole tasalaatuisia ja toisinaan saattaa olla ihan vaikka 0%, joskus 5% joskus jopa se 10%.
Lambda säätä seoksen joka kerta kohdalleen, mutta rupeappa kaasutinta säätään joka hetki...
Ja jokainenhan tietää mitä laiha seos aiheuttaa moottorille, lämpöä.
Pisemmän päälle moottori vaurio (venttiili sulaa, mäntään palaa reikä, jne)
Varmasti etanolin myötä on muitakin ongelmia. Mutta kyseisen lehti artikkelin mukaan tämä on se isoin asia...
Siinnä oli juttua tuosta etanoli bensasta.
Eri merkkien/mallien sopivuudesta ei ollut sen enempää...
Mutta se periaate, mitä tapahtuu.
Elikkäs etanoli itsessään sisältää paljon happea.
(bensa verrattuna etanoli-bensa seos, niin tuo etanoli-bensa seos sisältää samassa tilavuus määrässä enemmän happea)
Nyt kun itse polttoaineessa on happea enenmmän, niin tällöin seos suhdetta on muutettava rikkaammaalle...
Ruisku mottoreissa lambda hoitaa tämän homman.
Kaasutin moottoreissa seosta on helppo säätä, mutta ongelmaksi tulee se,e ttä 10 % on maximi määrä etanolia, eli siis, bensiinit eivät ole tasalaatuisia ja toisinaan saattaa olla ihan vaikka 0%, joskus 5% joskus jopa se 10%.
Lambda säätä seoksen joka kerta kohdalleen, mutta rupeappa kaasutinta säätään joka hetki...
Ja jokainenhan tietää mitä laiha seos aiheuttaa moottorille, lämpöä.
Pisemmän päälle moottori vaurio (venttiili sulaa, mäntään palaa reikä, jne)
Varmasti etanolin myötä on muitakin ongelmia. Mutta kyseisen lehti artikkelin mukaan tämä on se isoin asia...
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Parissa eri topikissa oonkin jo maininnu etta en usko etta toi 10% etanoolia mitaan vaikuttaa. Tossa kun paikallisella asemalla kattelin jakajaa niin siina luki etta soppa saattaa sisaltaa 10% etanoolia, ja noin muistelen sen olleen jo vuosia.
Kumma jos ne vehkeet nyt suomessa hajoaa kun ne ei ameriikassakaan tohon hajoa?
Jaajuu, taitaa toi suomen 95 kura vastata lahinna naitten 89 oktaanista. 92 oktaanisella vetelee ukot taalla 11 puristeisilla koneilla, se ei tahdo onnistua suomistoliiton huippuluokan 98 ''oktaanisella''.
Olen samaa mieltä tästä mutta katotaan miten käy. Minä pelkään noitten uusien puolesta enemmän kuin vanhojen jenkkien :(
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Kuten myös........ens vuonna tulee myös Euro 5-säännön dieselit hiukkassuodattimineen jne......arvatkaa vaan toimiiko ne Suomen talvessa????
Jos nyt jo Euro4 EGR dieselit nykii ja pätkii ja sisälle ei tule pakkasilla lämmintä ilman lisälämmityslaitteita, niin miten hitossa noi hiukkassuodattimet voi toimia. Päämies jo koulutuksessa opasti, et myykää bensa malleja jos ajetaan kaupungissa.
Jos nyt jo Euro4 EGR dieselit nykii ja pätkii ja sisälle ei tule pakkasilla lämmintä ilman lisälämmityslaitteita, niin miten hitossa noi hiukkassuodattimet voi toimia. Päämies jo koulutuksessa opasti, et myykää bensa malleja jos ajetaan kaupungissa.
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Hyvin on biopolttoaine mogulit lobanneet tämän vihreän aatteen politikoille, kun ilman sen parempia tutkimustuloksia ovat saaneet käännytettyä kaikki ajattelemaan biopolttoaineen olevan ympäristöystävällistä. Mutta...
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan etanoliauto tuottaa pakkasessa enemmän saastetta kuin bensiinillä kulkeva, kertoo Dagens Industri -lehti.
Ilmastoa lämmittäviä hiilidioksidipäästöjä ei otettu tutkimuksessa huomioon, vaan siinä keskityttiin mittaamaan erilaisten lailla rajoitettujen ja terveydelle haitallisten päästöjen pitoisuuksia.
Ruotsin tielaitoksen rahoittaman tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä AVL MTC, Ecotraffic ERD 3 ja Tukholman yliopisto. Tutkimuksessa verrattiin ympäristöystävällisinä pidettyjä etanoli- ja biokaasuautoja perinteisellä bensiinillä kulkeviin kahdessa eri lämpötilassa: 22 asteessa ja –7 asteessa.
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan etanoliauto tuottaa pakkasessa enemmän saastetta kuin bensiinillä kulkeva, kertoo Dagens Industri -lehti.
Ilmastoa lämmittäviä hiilidioksidipäästöjä ei otettu tutkimuksessa huomioon, vaan siinä keskityttiin mittaamaan erilaisten lailla rajoitettujen ja terveydelle haitallisten päästöjen pitoisuuksia.
Ruotsin tielaitoksen rahoittaman tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä AVL MTC, Ecotraffic ERD 3 ja Tukholman yliopisto. Tutkimuksessa verrattiin ympäristöystävällisinä pidettyjä etanoli- ja biokaasuautoja perinteisellä bensiinillä kulkeviin kahdessa eri lämpötilassa: 22 asteessa ja –7 asteessa.