Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
mä vedin joskus 10 vuotta sitten harmaalla epoxilla. hyvin on pysynyt.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
OD:ltä huomasin tämän linkin...
Jos pajavasara ei pysy hyppysissä, niin näyttäisi onnistuvan jousen uudelleenmuotoilu hydraulipuristimellakin.
http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=225377
Jos pajavasara ei pysy hyppysissä, niin näyttäisi onnistuvan jousen uudelleenmuotoilu hydraulipuristimellakin.
http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=225377
Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
Tuota prässi hommaa en itse oikein suosi.
Offroad piireissä toiset sanoo, että tulee ihan hyvät ja toimii ja kaarevuus pysyy.
Ja toiset sanoo, että prässillä väännetty jousi kuoleentuu nopeesti.
Itse ajatuksissani olen tässä jälkimmäisessä kategoriassa, en usko että pysyy kauaa hyvänä, vaan kuolee npeesti.
Prässillä jousta vain taivutetaan, jolloin helposti taipuu myös takaisin.
Taonnassa jousi materiaali "venytetään", jolloin se ei palaudu niin helposti takaisin.
(tai no, onhan taivutuskin periaatteessa venytystä, mutta mutta...)
Itsellä ei ole kokemusta prässillä taivutetuista. Mutta takomalla on tullut taottua useitakin.
Offroad piireissä toiset sanoo, että tulee ihan hyvät ja toimii ja kaarevuus pysyy.
Ja toiset sanoo, että prässillä väännetty jousi kuoleentuu nopeesti.
Itse ajatuksissani olen tässä jälkimmäisessä kategoriassa, en usko että pysyy kauaa hyvänä, vaan kuolee npeesti.
Prässillä jousta vain taivutetaan, jolloin helposti taipuu myös takaisin.
Taonnassa jousi materiaali "venytetään", jolloin se ei palaudu niin helposti takaisin.
(tai no, onhan taivutuskin periaatteessa venytystä, mutta mutta...)
Itsellä ei ole kokemusta prässillä taivutetuista. Mutta takomalla on tullut taottua useitakin.
Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
Eipä ne taotut jousetkaan kauan pysy jos vuodessa laskee takaisin lähtökorkeuteen. Näin olen offipalstalta lukenut, ei ole omakohtaista kokemusta vielä. X Comanchen ja J20:sen jouset pitäisi takoo...kun ensin löytäis jostain kunnon pajavasaran. Se koivupölli on jo. ::)
Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta
Se koivupölli on jo. ::)
Puu ei hyvä. Omasta mielestäni.
Kunnon alasin tai muu vastaava, painava vastin.
Sellainen joka ei jousta ja anna periksi.
Joustavalla alustalla menee lyönnin iskun voima ihan hukkaan.
-----
Itelläni FSJ:n jouset taoin, tosin pelkästään apulehtiä (koska norria en irroittanut autosta irti).
Sen jälkeen auto oli minulla vielä pari-kolme vuotta (n.10tkm?).
Omasta mielestäni siinnä ajassa jouset pysyi liki siinnä mihinne taoin ja silti oli ihan toimiva alusta (ristijousto toimi, ja muutenkaan ei ollut mikään kivi reki)
(alla olevan linkin kuvan musta jeep)
http://kuvablogi.com/nayta/1769716/
Tuosta harmaasta taoin pelkkiä etulehtiä. Siinnähän oli se mahdottoman painava Bedfordin moottori. Mutta loppu tuloksesta en osaa sanoa, kun myin auton projektina, tosin ajokunnossa olevana, sehän oli oikeastaan valmis leimalle, mutta kun mottorin painon takia suomessa mahdoton leimata...