Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja tl »

Ei taida kokonaismassaa pystyä muuttamaan
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Ei taida kokonaismassaa pystyä muuttamaan

Tuon oman Dodgen (malli B150) kohdalla meina solla ongelmia kokonais massa kanssa.

Vaihdoin B250 mallista eli isomman auton jouset, jossa korkeampi kokonais massa, muutoinhan autot ovat periaatteessa samoja.

Niin siinnä vaiheessa inssi hokas, että kokonais massaa ei saa muuttaa, mutta löyty sit porsaan reikä jolla saatiin lain voimaa pienilläkin painoilla.



(mutta oliko siinnäkin sitten että AKEn erikois luvalla vois muuttaa???, eli ei helppoa)
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

(mutta oliko siinnäkin sitten että AKEn erikois luvalla vois muuttaa???, eli ei helppoa)

Sen verran jäi itseäni mietityttämään asia, että kysäisin asiaa vielä konttorilta. Vastaus: kokonaismassaa ei pysty muuttamaan kuin auton valmistajan luvalla.
Ninni
Viestit: 23
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 12:00 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Ninni »



Heh joo karavaanarit ei oikein näyttäny tykkäävän ku menee painon mukaan..  :P




Joo, ei eikä vannarit!

nim. Vanin onnellinen omistaja 3250kg
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Aivan, ja kuten sanoin, saattaa noiden isojen diesel vanien hintaa kohdata pienimuotoinen inflaatio kun omistamisen kustaanukset pompsahtavat laakista monin kertaisiksi. Vielä ainakin nörttiauton mukaan hyvästä pakusta joutuu pulittamaan saman verran kuin vastaavasta kevytkuorkista. Kuinkahan kauan?? Noi alkupään kevytkuorkithan ei vaadi edes nopeuden rajoitinta. Kortissa vaan pitää olla sen verran enemmän kirjaimia, et saa ajella.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Kyllä itekkin huomannut, Dodgee myydessä, että aikas nihkeetä on kaupankäynti, että kaikki ostajat sanoo, jotta ilmatteeks pitäis saada, kun verot tulee kohta oleen kalliit.

Vaikka kokoluokkaan nähden kevyt auto, kokonaismassa vain 2400 kg ;)

Tosin eksoottinen tekniikka karkoittaa suuren osan ostaja ehdokkaista.

Orggis olis aina helpompi.

Ja valmiiksi hinnoiteltu ylihinta :o mutta tuo hinnoittelu onkin näitä vaihdokkeja varten, käteisellä pääsee edullisiinkin kauppoihin, ainakin jos osaa tinkiä :D
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Niin, tyhmä kysymys mutta mistä se tulee kokonaismassa. Painaako se auto se silti kun otteessa monenlaisia kokonaismassoja ja onko ne kohdallaan, ajateltuna -70 luku 2010 luvulle. Monellakaan autolla ei kannata ajatella mitä veisi tavaraa mitä -70 luvulla ajateltu.. Kummiskin harrasteajoneuvo kysessä, erikseen pikkari jossa on lava mutta sitten saa olla sittenkin kuorma-autoksi rekisteriröity... Jos auton omamassa alle 2000 kiloa ja kokonaismassa joku reippaasti 3000kg. Onko kelläkään edes se koskaan 1000 kiloa kerran vuodessa ylimääräistä näillä polttoainehinnoilla kuljetettavana.



Tulee se mieleen että kantavuus, kokonaispainot sekoitettu keskenään. Koska -60 kuorma-autoissa, Fargot, fordit, bedfordit ja chervoletit oli sellaisia, auto ittessään painanut ilman päällysrakenteita (lava jne...) 3000- 4000 kiloa ja auto kantavuus riippuen alustasta lähes 3 kertaa omapaino. Eli helposti sillä sai viedä 10 tonnin hiekkakuorman. Nykyään erinlailla kun kuorma-autokin painaa sen mitä kuormatkin. Onko amerikkalaisissa pikkareissa, maastureissa alusta jopa niin vahva että sillä voi viedä monen auton omamassan mukana (hyvää materiaalia AKE:n mielestä auton metalli). Kun on kattonut noita jeepinkin runkoja purkuautossa, hyvä kun se kantaa korin ja moottorin, voimansiirron... Aivan peltiä se runkokin lopulta. Kori siinä kantaa osaksi tukee, sitä runkoakin.



Tämän päivän käytetyt autot sellaisia, että ne ei mee enää sen -70 määräyksistä läpi mitenkään> autot vanhentuneet, koska sen ikäinen museoauto ja sen mukaan ei niistä pitäisi käytöstä maksaa enää mitään....  Sitäkään en ymmärrä kun miten se auto voi päästää hiilidioksia ilmaan, kun se seisoo puolet ajasta. Sama onko puupino vai tuuppeen sahattua lautaa, saastuttaa saman verran....



Autoverot olleet tilapäisiä ja jää tilapäiseksi tämäkin uudistus vielä, ei missään muualla ole kuin näin suomessa. Sama on matkailuauto, yhtä järkeä vailla olevaa touhua, kun siitäkin saa maksaa...

Sitten pitäisi poistaa katsastuksesta päästömittauksen maksu mutta se ei käy kun rahan tulo loppuu monesta valtion rei'stä... Ja katsastuksien hinnat pudottaa...  Hieno tämmöinen yhteiskunta, rahaa pitää liikkua ja paljon taskusta toiseen. Sitten valtion herrat käyttää törsäämisen mihin milloinkin... Tavallinen ihminen vietäis lusimaan jos se niin tekisi....



Ehkä se bensiinikäyttöinen kuorma-auto on halvempi vielä pitkään kun jos ajat vähän> ajat kerralla ne kaikki ajot ;)... EI ole kuin liikennevakuutus, saat kuormaa laillisesti viedä ja paljon....  ;D ;D ;D
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja pekka »

Tän päivän turkkarissa on juttua diesel verosta
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jago »

Ammattiautoilijaa saattaa jatkossa närästää.



Itselle tuo hinnankorotus sopii jos tosiaan koko käyttövoimavero poistuu.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Ammattiautoilijaa saattaa jatkossa närästää.



Itselle tuo hinnankorotus sopii jos tosiaan koko käyttövoimavero poistuu.

Juu, ite oon aina ollut sitä mieltä, että käyttövoimavero (dieselvero) kokonaan pois. Ja bensan ja dieselin litra hinnat keskenään samalle tasolle.

Sen jälkeen tulis ihan järkeväksi ostaa ihan henkilöauto diesel, eikä "veronkierto" pakettiautoja :P

Käyttöautona, diesel on vaan jotenkin mukavampi kuin bensiini. Se sitkeä voima ja vääntö, alakierroksilta asti.



Mutta suomen valtion tuntien, vaikka dieselin hinta nousee, niin ei silti käyttövoimavero poistu??? :-/

Ja vaikka vero laskisi, niin ei kuitenkaan suhteessa niin paljon kuin dieselin litrahinnan korotus on...
Vastaa Viestiin