Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

"voittajia tässä ovat.." VOI VITT JUU! voittajiahan tässä mallissa tulee olemaan ihan kaikki diesel autoilijat.. eikun valtio.



helvetti. toivotaan että vähän joku sanoo vastaankin tälle!



1.liikenneyrityksille saatava helpotuksia hintaan. (muilla firmoilla vain yksi auto per 10 työntekijää kohti saisi helpoituksen, se virallinen firmantyöauto siis.)



2.käyttövoimavero täysin pois. ihan kaikilta. ei saa rankaista jos ajaa eri polttoaineella. etenkin nyt kun tuota dieseliä on kansalle pakkosyötetty jo vuosia.



aiemmat tulevat toteen niin silloin vasta yksityiset kuten minä voin silloin harkita maksaa saman diesel litrasta kuin bensa litrasta. jos siis haluan dieselillä ajaa. (mutta vain jos ei dieselveroa yms enää pyydetä.)



ja lisäksi tuo kokonaismassa verotus pitää muuttaa omamassapohjaiseksi. vieläkään 99% ei aja täyteen lastatulla autolla. ok voihan sen omamassapohjaisestakin ottaa lisähinnan: pyöristetään lähimpään sataankiloon ylöspäin. ja auto punnittaisiin 3v välein katsastuksen yhteydessä että pitääkö painot paikkansa.



helvetti. tänä tai ensvuonna kuitenkin vaihtuu auto. on liian iso omamassa tollasessa maasturissa. jos sen kokonaistonnimäärästä maksan voisin samalla ajaa jollain jännemmälläkin bensäsyöpöllä kuin tommosella diesel rohjakkeella vuodelta 86.
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jago »

Muotoillaan vaikka näin:



Ei se polttoaineen laatu, vaan ajamisen hinta. Jokainen säästetty sentti arkiautoilusta on ainakin minulle suoraan hyödynnettävissä harrasteautoiluun.



Ja tuohon rohjake-kommenttiin:



Makuasia millä haluaa ajaa, itse arvostan ainakin vanhassa autossa pomminvarmaa tekniikkaa ja yksinkertaisuutta. Ei tarvitse miettiä montaa paikkaa mistä hakea vikaa tien päällä. Ja oma penikseni ei kasva siitä että ajaisin uudella/jotenkin "jännemmällä" autolla arkiajot ;)



Lotossa jos joskus voitan niin autoilun hinnalla ei ole vitunkaan väliä, siihen asti jatketaan tätä senttien säästämistä.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja A-V »

eikö se, että polttoaineet olisivat oikeasti suoraan litrahinnalta vertailukelpoisia olisi vain hyvä juttu...?



tosin mua ei henkilökohtaisesti haittaa vaikka diiseli maksaisi 2e/litra... sen verran vähän tulee aurailtua pihaa tolla vanhalla traktorilla... :D
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

heh.. siis jännemmällä en tarkoita uudempaa. en ainakaan paljoa. luulen että näillä olemattomilla tuloilla autoni jäävät vielä pitkäksi aikaa tuonne viime vuosituhannelle.



eli jännittävämpi olisi jotain sen tyyppistä kuin automaatti vaihteinen iso mersu, bemari tai v8jenkki. (ok kyl kutos jenkkikin kelpaa jos "oikeanlainen" ja jännä eli tarpeeksi vanha tai kiva korimalli.)



ja totta. siksi ajelen vanhoilla rohjakkeilla.. 1. niitä on helpompi korjata. 2. pienet kolhut eivät kauheasti kirpaise. 3. auto ei ole oma jollei sitä ole maksettu omalla rahalla. "käteisellä".



(poikkeus sääntöön 3. jos tarvitset sitä työn takia eli ajomatkat ovat niin pitkiä päivittäin että tarvitset uuden ja "käyttövarmemman" auton niin silloin voi käyttää lainarahaakin)
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Eli jälleen ollaan tilanteessa, että diesel autolla pitää ajaa yli 30tkm vuodessa, että sen ylläpitäminen on edes saman hintaista kuin bensa auton.

1: suhteessa kalliimpi hankintahinta

2: kalliimmat huollot

3: dieselvero



Vaikka käyttömaksu ja kulutus ovatkin halvemmat, eivät ne kompensoi noita edellä mainittuja.



Esim. Focus 2005> 1,6b/1,6d > ´10 Trend Desing STW



Huollot: 213/236-297/345

Hinta: 20655 / 23260

pa-vero: 0€/v / 464€/v



Jos ajosuorite on 20tkm/v ja katotaan 3v jaksoa on pelkästään em. erotus 4091€. Kulutusten ero 6,7l/100km bensaa vs. 4,4l/100km dieseliä. Laskekaa siitä matikkanerot kuinka pitkään tolla dieselillä pitää ajaa ennen kuin alhaisemman kulutuksen antama etu tulee takaisin. Neljällä tonnilla ostaa meinaan aika pitkäksi matkaa ainetta tolla keskikulutuksella.



Käyttömaksu tästä laskelmasta jäi nyt pois mikä kompensoi eroa dieselin eduksi, mutta ei mitään hirveästi.



Eli se siitä vähäpäästöisten suosimisesta........vai onko toi diesel ihan oikeesti vähä päästöisempi??? Ei mun mielestä kun katsoo niitä nokikasoja mitä niiden sisuksista ulos tunkee.




Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja tl »

eikö se, että polttoaineet olisivat oikeasti suoraan litrahinnalta vertailukelpoisia olisi vain hyvä juttu...?



tosin mua ei henkilökohtaisesti haittaa vaikka diiseli maksaisi 2e/litra... sen verran vähän tulee aurailtua pihaa tolla vanhalla traktorilla... :D



A-V:han oikein pröystäilee kun käyttää dieseliä traktorissa, polttoöljy on persaukisille ;D
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Se tekee naapureille urakkaa Dextalla.......silloin pitää käyttää dieseliä.
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja Jago »

Tuo Hepen laskelma pitää paikkansa uusissa autoissa, vanhemmissa tuo ero tasoittuu aika vauhdilla, riippuen tietysti vähän autosta mutta kuitenkaan ei tarvitsen puhua edes 20 tkm vuosittaisesta määrästä. Omalla nokivasaralla riittää aika tarkkaan 10 tkm vuodessa. Ja niinkuin sanoin jo ennen, makuasia millä haluaa ajaa mutta meikäläistä ei pienen auton rattiin kovin helposti saa.



Ja vähäpäästöisyydelle annan piut paut, niin kauan päästöillä ei ole oikeasti merkitystä kun Intia, Kiina ja muut kaverit suoltavat kivihiilivoimaa ym. mielenkiintoista kiihtyvällä vauhdilla taivaalle. Ja luulisi Afrikan poikienkin heräävän kasvavan teollisuuden leikkiin 50 vuoden sisällä. Ja näistä päästöistä pitäisi suomalaisen autoilijan ottaa osaltaan syy niskoilleen, synninpäästön saisi ilmeisesti ostamalla uuden auton ;)



No huhhuh mitä tilitystä taas ;D
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja tl »

Kannattaa pitää mielessä että auto- ja polttoaineverotuksen ainoa tarkoitus on kartuttaa valtion kassaa, kaikki puheet päästöistä ja ympäristöstä on täyttä potaskaa millä vaan yritetään perustella uusia korotuksia. Pienikulutuksisten dieselautojen suosio on kasvanut sen verran suureksi että jotain muutoksia on tehtävä ettei vaan verotulot pienene -> dieselpolttoaineen veroa on korotettava.
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Käyttövoimavero tulevaisuudessa...

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Ja dieseli haisee köyhälle. Ja eihän amerikkalaisetkaan suosi dieselkäyttöisiä autoja. New Yorkin kaupunkialueellla ei saa dieselkäyttöisellä ajoneuvolla kuin tilapäisesti tai raskaalla ajoneuvolla ajaa. Taikka viedä rakennustyömaalle tavaraa dieselkäyttöisellä pikkarilla ainoastaan. Naapuri osti sieltä pikkarin ja toi suomeen lomareisullaan tuliaisena. Ensiksi oli ongelmana nykissä ja esikaupunkialueilla että löytää autoliikkeen missä voi dieselpikkarin ostaa. Se sitten löytyi hieman kauempaa. Sen takia kun henkilöauto tasolla kielletty kun diesel saastuttaa enemmän  :)
Vastaa Viestiin