Nykyautoihin tuo korjaus on melko helposti tehtävissä ohjelmaa rukkaamalla. Tossa just puhuin ton Aveisdatin kaverin kanssa ja se sanoi, et varmasti olis apua ko. rukkaamisesta.
Juu noi merkkiliikkeiden autot hoituu varmaan parhaiten heidän ohjelmointityönä. Jos merkkihuolto ei pysty auttamaan tai itse haluaisi tuohon asiaan vaikuttaa, niin ratkaisuna on ohjelmoitavat lambdat plx, innovate, yms. Niissä pystyy itse ohjelmoimaan sopivan AFR:n. Ei siis tarvitse ohjelmoida auton ECU:a. Ja näistä ohjelmoitavista lambdoista saa 0-1V tai 0-5V lähdön auton ECU:lle.
Tässä esim. Innovaten softasta kuvakaappaus, jossa AFR:ksi on laitettu 14.1.
Sarja on vain laatikko ECU:n ja suuttimien väliin. Sarjan avulla vain syötetään polttoainetta enemmän. Se ei säädä mitään moottorinohjauksessa. Vaikka E85:n AFR on 9,8, niin riittää kun polttoainetta syötetään ~40% enemmän.
"Monet suomalaiset tankkaavat mieluummin 98-oktaanista bensaa uuden E10-bensiinin sijaan Tämä saattaa vaarantaa Suomen ilmastotavoitteiden toteutumista, kertoo Ylen uutiset."
Eipä ollut vaikea arvata, kun näinkin huonosti on perusteltu yhteensopivuus autoihin. Kukaan ei tiedä E10:n pitkäaikaisvaikutuksia autoissa, niin miksi autoilijoiden pitäisi olla testaajina.
"Itse asiassa siirtyminen viisi prosenttia etanolia sisältäneeseen bensiinin viisi vuotta sitten oli suurempi muutos teknisesti kuin etanolimäärän lisääminen nyt kymmeneen," Juhani Laurikko VTT:stä toteaa.
Näin varmaan onkin, mutta muistaakseni kukaan ei pelotellut autoilijjoita viisi vuotta sitten yhteensopivuustaulukoilla.
Mä en ihan periaatteesta osta tota E10-bensaa.Tuo hallitus/
eduskunta on pistäny lähes kaikki asiat perseelleen mitkä vaan voi pistää jo kymmenien vuosien ajan.Ei ymmärrä tämmöstä kyykyttämistä.Kansanedustaja?Kiusantekijä taitas olla parempi nimitys.
"Monet suomalaiset tankkaavat mieluummin 98-oktaanista bensaa uuden E10-bensiinin sijaan Tämä saattaa vaarantaa Suomen ilmastotavoitteiden toteutumista, kertoo Ylen uutiset."
.......joo pitää paikkansa. 98:lla auto voi lähteä jopa käyntiin talvella. Jos auto ei käy, niin se ei saastuta. Ihan hitosti tullut outoja käynnistymis vaikeuksia ja joutokäynti murheita tässä talven aikana. Tietysti kovat ja pitkät pakkaset mitä ei ole aikoihin ollut, tekevät oman osuutensa. Mutta ei viime talvena tämmöisiä pyörittää, pyörittää ja lähtee yskien käyntiin juttuja ollut. Onko pelkästään polttoaineesta kyse vai johtuuko myös kokoajan tiukkenevista päästönormeista, jolloin moottorin ohjauksen määrittämä käynnistyksen jälkeinen rikastus/polttoaine määrä ei riitä. Pitkässä juoksussa näistä käynnistymis ja käyntimurheista on tiedossa kattien ennenaikaista rikkoontumista jne.
Ajetaan me vaan vanhoilla Jeepeillä ja Ramblereilla ne ei oo niin nuukia. Käyvät ja kulkevat aina vaan. :)
Mietein tuossa eilen aihetta.. Ja parin 95e10 tankillisen jälkeen otin nyt täyden tankin 98e5:sta. Erotus muutoksen jälkeen on näin päin melko huomattava. Parempi tyhjäkäynti, käynnistyvyys ja nyt sen tehon lisäyksenkin jotenkin huomaa. Kulutus on nyt laskeskeltuna noin 1l/100km isompi e10:llä vs vanhaan 95e bensaan - ja oletan että 98e5:sta kuluu saman kuin mitä ennen tota 95e:tä (tod.näk. vähemmänkin)..
Laskiskelin tossa että jos 95e10 on 1,45e/litra ja 98e5 on 1,50e/litra. Kulutuksen ollessa 95e10:llä 14l/100km ja 98e5:llä 13l/100km. Eli 95e10 kulu on 20,3eur/100km ja 98e5 19,5eur/100km. Käytännössä tuo 95e10 pitäs maksaa inan alle 1.40eur/litra että siitä tulisi säästöä ja jokainen voi veikata ettei näin tule käymään.
Ehkä tässä pitäs kysyä että miksi ihmeessä käyttäisin 95e10 polttoainetta... Viherpiipertämiset jätän pois tästä laskennasta sillä en usko ko. lisuke alkoholin olevan yhtään sen vihreämpää kuin perusbensan.
Ja parin 95e10 tankillisen jälkeen otin nyt täyden tankin 98e5:sta. Erotus muutoksen jälkeen on näin päin melko huomattava. Parempi tyhjäkäynti, käynnistyvyys
Jep, mäkin jaksoin kärvistellä kaksi tankillista tota 95-kuraa, sitten 98:a, eron huomaa, tyhjäkäynti pysyy (kuralla sammui välillä), kylmäkäynnistyvyys huomattavasti parempi, 98:lla mennään tästä lähtien....