AMCCF foorumilogo
Normaali aihe Tee Se Itse - ja säästä rahaa... (Luettu 1814 kertaa)
Jeep-Ukko
Jätkä asuu täällä...
*****
Poissa



Viestejä: 2554
Sijainti: Kuopion seutu
Liittynyt: 12.02.07
Sukupuoli: Mies
Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
16.01.13 klo 21:11:43
Tulosta viesti  
Tossa viikonloppuna hitsuu kone särkyi.
Vuotaa kaasut väärään väliin syöttökaapelissa.

Kyseessä 30 vuotta vanha Kemppi, joten ei ole euro liitintä, jne.
Purin letkun koneesta irti, ja tutkin vähän asiaa.

Syöttölaitteen puoleisesta päästä tuntuisi olevan letku poikki.
No, vedon poistajan irroitin, niin tulee näkyviin sähköjohto "sukka".
Tässä vaiheessa totesin, että sukka on jonkinlaisella puriste holkilla kiinni ja sukan sisällä menee putki, joka on poikki.
Ei onnistu koti konstein.

Letkun rakennehan on sillai, että:
-sisimpänä on hitsi lanka
-sitten mopon kaasuvaijerin tyyppinen spiraali, jota pitkin lanka kulkee
-spiraali on nailoni putken sisällä, nailoni putki toimii kaasuputkena (joka tässä tapauksessa oli poikki)
-tämän nailoni putken päällä kulkee "sukka", joka on sähköjohto, jota pitkin hitsaus virta menee
-sitten vielä kaksi ohutta pientä johtoa, jotka tulee polttimen liipasimelle

-----

Tiistaina menin Kemppi huolto liikeeseen kyselemään.

Jos ostaisi koneeseen euro liittimen, niin saisi uuden letkun/polttimen helposti vaihdetuksi.

Vanhempi, n. 60 vuotias mies henkilö, oli tiskillä palvelemassa, hyvää palvelua ja asian tuntemusta.

Heti vanhasta kaapelista näki, että kyseessä on vanha Kemppi, ei oo kuulemma just samanlaista päätä käytetty kuin vain tässä versiossa...
Ja ei kuulemma ole helposti bolt-on tähän koneeseen saatavilla euroliitintä.

Siinnä sitten selvisi, mitenkä tämän kaapelin saisi helposti puretuksi ja vaihdetuksi tuon nailon putken.
Käytännössä voi katkaista pätkän pois ja liittää uudestaan kiinni.
Tai tässä tapauksessa mieluiten vaihtaa koko nailoni, koska on jo niin vanhaa, että katkee kohta uudestaan.

Hinta arviota työstä, niin tulin siihen tulokseen, että jos kuitenkin ostan uuden MMT-25 polttimen.
Ongelmana taas vain tuo euro liitin.
Mutta hätä ei ollut taaskaan niin suuri, kun sai hyvät neuvot, kuinka vanhasta letkusta puretaan pää, ja liitetään se euro liittimen tilalle.

Sitten kotio, ja tekemään muutosta.
-----

KUVIA LINKISTÄ: http://s1269.photobucket.com/albums/jj598/Jeep-Ukko/Kemppi/

Kokeilu mielessä ja halu tutkia, niin purin vanhasta letkusta nailonin pois.

Kun suoja kuoren purkaa, että näkyville tulee "sukkamainen" johto, niin luulin, että tässä kohtaa on prässätty holkki, jota en pysty purkamaan ehjänä, tai että tarvitsee uuden holkin.
Mutta tämä holkki, onkin täysin kierre liitoksella kiinni. Pihdeillä hyvä ote, ja kiertää auki.

Tämän jälkeen tulee nylon letku näkyviin ja siinnä on paine ilma liitoksista tuttu kierre holkki liitos.
Syöttö laitteen puoleisesta päästä nylon letku oli siitä kohdin poikki.

Pujotin nylon letkun "sukan" sisältä pois ja tutkin nylonia.
Likaa oli kertynyt, ei lähtenyt cleanerilla ja paine ilmalla pois, ja joillakin kohdin oli väri muutosta, kuin olisi lämpöä saanut.
Pujotin  nylonin takaisin "sukan" sisään ja liitin katkenneen liitoksen takasin.

Ja kasasin sähköjohto "sukan" kiinnitys holkin, ym.

Joten letku olisi taas täysin toiminta kunnossa, nolla euroa (0 €) meni rahaa.

------

Koska nyt kuitenkin tuli tuo uusi MMT-25 ostettua, niin tehdään se muutoskin.
Onpahan taas useammaksi vuodeksi kahvaa.

Euro liittimestä ruuvit auki ja sieltä löytyi samanlainen sähköjohto "sukka", siitä holkin kierre auki.
Sitten tämän tilalle kierretään vanhasta kaapelista liitin.

Ja sittenhän se alkaakin oleen siinnä.
Täytyy aina muistaa ensin ottaa tuo sisä spiraali pois, ja takaisin laittaessa mitoittaa spiraalin pituus.
Liian pitkä on liian pitkä. Ja lyhytkään ei toimi. Täytyy olla sopivan mittainen.
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 klo 22:36:36 Kirjoittaja Jeep-Ukko »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HV
Jätkä asuu täällä...
*****
Poissa


AMC Javelin 68

Viestejä: 2249
Sijainti: Seinäjoki
Liittynyt: 04.07.08
Sukupuoli: Mies
Re: Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
Vastaus #1 - 16.01.13 klo 22:05:37
Tulosta viesti  
Fiksusti korjasit  Hymiö

Mukavaa kun jotain vieä korjataankin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jeep-Ukko
Jätkä asuu täällä...
*****
Poissa



Viestejä: 2554
Sijainti: Kuopion seutu
Liittynyt: 12.02.07
Sukupuoli: Mies
Re: Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
Vastaus #2 - 16.01.13 klo 22:13:19
Tulosta viesti  
Tähän vois jotain muitakin vastaavia juttuja kirjoitella, jos joku on tehnyt/tekee  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pitu
Hyperaktiivi
Toimikunta
****
Poissa


Kutoskone kuljettaa..

Viestejä: 1369
Sijainti: Pori
Liittynyt: 31.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
Vastaus #3 - 17.01.13 klo 19:45:56
Tulosta viesti  
Itsellä on on ollut suunnittelilla euroliitin muutos vanhaan Super Kempakkiin. Taitaa poltinkaapelin liitos olla samanmoinen kuin tuossa pari vuotta vanhemmassa versiossa.
Tuota kaapelin muutosta pitää oikeen harkita. Varmaan suht kilpailukykyinen verrattuna euroliittimen + osien hankintaan.
Toi Kempin oma kolvi lienee ollut suht hyvän hintainen.  Pyöritä silmiä
Itse olen katsellu Englannin verkkokaupoista Bintzelin kolveja. Niihin tuo kaapeli pään muutos ei välttämättä onnistu yhtä helposti.  Täh
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jeep-Ukko
Jätkä asuu täällä...
*****
Poissa



Viestejä: 2554
Sijainti: Kuopion seutu
Liittynyt: 12.02.07
Sukupuoli: Mies
Re: Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
Vastaus #4 - 17.01.13 klo 21:14:41
Tulosta viesti  
Pitu kirjoitti 17.01.13 klo 19:45:56:
Itsellä on on ollut suunnittelilla euroliitin muutos vanhaan Super Kempakkiin. Taitaa poltinkaapelin liitos olla samanmoinen kuin tuossa pari vuotta vanhemmassa versiossa.
Tuota kaapelin muutosta pitää oikeen harkita. Varmaan suht kilpailukykyinen verrattuna euroliittimen + osien hankintaan.
Toi Kempin oma kolvi lienee ollut suht hyvän hintainen.  Pyöritä silmiä
Itse olen katsellu Englannin verkkokaupoista Bintzelin kolveja. Niihin tuo kaapeli pään muutos ei välttämättä onnistu yhtä helposti.  Täh

En tiedä varmaksi paljon tuo MMT-25 virallinen hinta on, mutta 180 euroa itse maksoin...

Koneeseen tulevien euroliittimien hinnat pyörii Kempillä jossain 60-80 e tienoilla, on kuulemma eri koneisiin eri tyyppisiä, miten langan syöttölaite on.

http://www.ladek.fi/ tuolla näyttäisi joku yleismalli olevan 47e /alv 0% (sisältää toimituksen)
Ladekilta saa Kemppiläisiin kahvoihin osia, mutta letkuihin ei, ja täysin uusia ei ole tarjolla.
TBi:n kolvia on tarjolla edullisesti, mutta laadusta en tiedä, ja mikä tyyppi vastaa MMT-25 kokoluokkaa.

Ite oon luottanut Kemppiin. Vilppulassa pyörätallilla on Esabin kone, mutta siinnä oli alkujaan vakiona melko ohut letku ja pieni kolvi, pelti hommissa meni, mutta mutta vähänkään isompaa virtaa niin lämpes pirusti. Ja sitten kun joku hommas paremman, niin kahva oli käteen hyvän tuntuinen, mutta suuttimen päälle se kaasuholkki on iso mohlo.

Toki, kuka minkäkin kokoista kolvia tarvitsee. Euro liittimethän on aina yksi ja ainut vakio koko. Vai onko oikein isoissa koneissa isompaa??
Vesi liitinhän tulee tuosta letkun vedonpoistajan oranssin muovi osan läpi, eli ei tule euroliittimestä läpi.

Tuolla Ladekin sivuilla on TBi kahvoista räjäytyskuvat ja varaosia ainakin tuntuisi saavan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
American67
Hyperaktiivi
Toimikunta
****
Poissa


the Night Crawler

Viestejä: 1779
Sijainti: Hellsinki
Liittynyt: 18.05.05
Sukupuoli: Mies
Re: Tee Se Itse - ja säästä rahaa...
Vastaus #5 - 19.01.13 klo 10:04:45
Tulosta viesti  
no hitto, hyvää vinkkiä!

tarvii varmaan ottaa toi menetelmä taltee, meillä tallilla samanlainen kone... tiedä millon siitä toi nailoniputki antautuu sitten.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun