Kovinkaan monessa vanhemmassa Rambler/AMC-tuotteessa ei vakiona ole nahkarattia, mutta toki jo uudemmista, kuten otsikossa mainittu ZJ Jeep, on nahkaista rattia.
Onko AMC harrastelijoiden joukossa ketään muita, joka olisi ratin verhoamista kokeillut??
Tarinan kerronta on kivaa ja kai se on jonkinlainen tarve tuoda esille omaa käsityön taitoakin
Joulun alla hommasin -98 mallin ZJ:iin, pikku vikainen, helpolla kuntoon ja myyntiin. Toki tämänkin auton remontointiin käytetyn ajan voisi käyttää noihin ”oikeisiin” projekteihinkin, mutta mutta, harrastella pitää monenlaista.
No, ratin nahkahan tässäkin yksilössä oli huonossa kunnossa.
Muita Jeepin osia hain etelä-suomesta ja samalla reissulla mukaan tuli ehjällä nahalla varustettu ratti.
Kyllä heti jo ulkoasua katsoin, että erilainen on kuin minulla. Olikohan se -93 vai -95 mallinen, josta purettiin irti. No, ajattelin, että kyllähän se silti paikoilleen passaa.
Kiinnitys boori on kyllä sama ja airbagin johdot. Mutta cruisen nappien johdotus on erilainen. Pistoke ero ja johtojen lukumäärässäkin eroa.
Päätin sitten laittaa offipalstalle osto ilmoitusta ja samalla aloin tutkia myynti ilmoituksia. Nettivaraosa,com:ista löytyi Jyväskylästä purettu Jeeppi, jossa ehjä ratti. Myynti ilmoituksessa ratti samanlainen kuin minulla. Myyjä mainitsi, että hän on purkanut useamman Jeepin, että kyllä ehjällä nahkalla varustettu ratti löytyy, ei sama kuin kuvissa. Mutta juu, on samanlainen kuin myynti kuvissa.
Olisi ollut innokas laittamaan matkahuollolla tuleen, mutta etukäteismaksulla. Soittelin kaverilleni keskisuomeen, joka oli Kuopioon päin tulossa seuraavalla viikolla. Hän lupasi ratin hakea. Puhe oli vaan, että katsoo, että nahka on ehjä. En sitten kaverilleni kuvaa laittanut, minkänäköinen pitää olla.
Ratti saapui Kuopioon ja väärähän se oli, ymmärtääkseni -99 ja uudemmat (WJ). Boori ja airbagin johdotus on samat, mutta cruisen johdon liitimet eri. Johtojen lukumäärä sama, mutta yleismittarilla tehtyjen mittauksien perusteella, vanhan ja uuden nappien vastus arvoissa eroja, joten epäilen, että ei olisi alkanut toimimaan.
Tuolla jo offipalstan osto ilmoituksessa Jamantin kanssa oli keskustelua, että vie verhoilijalle, mutta vitsailinkin, että jos verhoilisi itse…