Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Öljykysymys (Luettu 3305 kertaa)
Janne M
Hyperaktiivi
****
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 1890
Sijainti: Kangasala
Liittynyt: 01.04.10
Sukupuoli: Mies
Öljykysymys
16.06.17 klo 17:02:03
Tulosta viesti  
Mikä olis hyvä öljy 360seen? synteettiset ei pitkään koneessa viihdy.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jari Jaakkola
Aktiivi
***
Poissa


"Selvä !... "

Viestejä: 561
Sijainti: Tuusula
Liittynyt: 30.10.11
Re: Öljykysymys
Vastaus #1 - 16.06.17 klo 20:20:39
Tulosta viesti  
Mä olen käyttänyt 60-80-lukuisissa harrasteautoissani Motonetissä myytävää British Classic 20w-50w moottoriöljyä. Se on tarkoitettu vanhemmalle kalustolle.
Mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä.
T. Jari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekka.j
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


040-5211052

Viestejä: 11081
Sijainti: Parainen
Liittynyt: 23.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #2 - 16.06.17 klo 21:33:03
Tulosta viesti  
Mää käytän Teboil 10w-30 mineraalia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A-V
Ylläpito
Toimikunta
*****
Poissa


just ramblin'...

Viestejä: 16469
Sijainti: Bearcity
Liittynyt: 01.01.00
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #3 - 19.06.17 klo 06:49:39
Tulosta viesti  
Näitä öljyjuttuja on pohdittu foorumissa kauan ja varmaan hakukomennoilla löytyy yhtä sun toista mielipidettä.

Nykyisin mä käytän tossa Rebelin koneessa yleensä 5W50 tai 20W50 täyssynteettisiä öljyjä, kesällä yleensä paksummat ja syksyllä juoksevammat. Normisti vaihtelen öljyt(ja filtterin joka kerta) kerran vuodessa (mulla tulee vuodessa noin 12tkm harrasteauton mittariin kun sillä ajan joka päivä, periaatteessa voin vaihtaa kaksikin kertaa jos on pitempi reissu eessä tms). Oikeastaan merkin suhteen ei niin väliä, mutta olen yleensä suosinut noita jenkkiversioita (Kendall, Gulf, jne) tai ihan Mobil ykköstä, Valvoline MaxLifeä ja välillä noita Teboilinkin vastaavia. Ei ole ollut ongelmia (mullahan on toi kone läpikäyty kokonaan muutamia vuosia sitten).

Budjettisyistä oon monesti käyttänyt myös ihan mineraaliversioita mm. 10w30 ja 20w50 öljyistä, noin teoriassa kun ajelis vähemmän ja vaihtelis kerran vuodessa niin eipä kai sillä nykyisin paljoa väliä ole mitä modernia öljyä sinne laittaa. Kulumisenestolisäaineet (mm sinkki) ja kaikennäköset tiivisteiden suoja-aineet ovat ihan perusjuttuja kaikissa öljyissä nykyisin oli ne synteettisiä tai mineraalipohjaisia - kuitenkin oon aina pysynyt noissa merkkiöljyissä ihan vaan laadunvalvonnan paremmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.17 klo 08:47:07 Kirjoittaja A-V »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekka.j
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


040-5211052

Viestejä: 11081
Sijainti: Parainen
Liittynyt: 23.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #4 - 19.06.17 klo 12:12:17
Tulosta viesti  
Tossa ihan mielenkiintoinen taulukko sinkistä jota siis useissa synteettisissä öljyssä on huomattavan vähän.

https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf

Ja tähän vielä lontooksi mobilin edustajan lausunnosta lainaus:
The active ingredient that you are talking about is phosphorus that is added through a component called ZDDP. For products that meet the ILSAC GF-5 specification, the phosphorus levels for the oil must be less than 800 ppm phosphorus. The ILSAC level for phosphorus has been reduced to protect the catalytic converter and other emission protection equipment. The engine manufacturers are confident that this level of phosphorus will protect both new and older engines. However, there are Mobil 1™ synthetic oils that have a higher level of phosphorus (phos) and can be used in engines in racing or high-performance applications; see the attached table.

Aika monessa lähteessä pidetään 1000 "turvallisena" rajana laahaavalle nokalle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ari.S
Vakiovieras
**
Poissa



Viestejä: 68
Sijainti: Kalanti
Liittynyt: 13.05.10
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #5 - 20.06.17 klo 07:56:49
Tulosta viesti  
Itse taasen luottanut gulfiin.
https://www.jenkkiosat.com/gulf_classic_50w_5l

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
dart_-66
Vakiovieras
**
Poissa



Viestejä: 179
Sijainti: Mäkelä, siin Lahen vieres
Liittynyt: 06.02.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #6 - 20.06.17 klo 08:29:59
Tulosta viesti  
Pitäisin tuota Teboilin uutta kokeilemisen arvoisena tuotteena, siinä on kuitenkin jenkkiharrastajia taustalla... Silmänisku

Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A-V
Ylläpito
Toimikunta
*****
Poissa


just ramblin'...

Viestejä: 16469
Sijainti: Bearcity
Liittynyt: 01.01.00
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #7 - 21.06.17 klo 08:46:27
Tulosta viesti  
tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:
http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
faikku66
Aktiivi
***
Poissa



Viestejä: 521
Liittynyt: 24.10.05
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #8 - 21.06.17 klo 17:20:27
Tulosta viesti  
A-V kirjoitti 21.06.17 klo 08:46:27:
tossa on aika näppärästi otettu kantaa aika moneen legendaan, myös tohon sinkkipitoisuuteen:
http://teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/


Joo,nykyään suorastaan vouhotetaan tuosta sinkistä.Itse käyttänyt noissa "maamoottoreissa" monenlaisia öljyjä ja sentään ajankin ihan oikeasti noilla autoilla,eikä ole ole minkäänlaisia ongelmia.Osasyy varmasti noihin moottoririkkoihin ja nokka ongelmiin löytyy kiinan poikain tekemistä osista.Aika heikkolaatuista kamaa osa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
tl
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa



Viestejä: 5952
Sijainti: Lempäälä
Liittynyt: 13.10.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #9 - 21.06.17 klo 17:29:58
Tulosta viesti  
Vakio jousipaineilla varmaan paljoo merkitystä, mutta virinokilla ja jäykillä jousilla kattoisin että sitä sinkkiä on. Toi öljyyhtiön ympäripyöreä vakuuttelu ei oikein vakuuta, kun ei edes mainita mitä käytetään tilalla. Jos olis jotain parempaa niin varmasti olis mainittu
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ari.S
Vakiovieras
**
Poissa



Viestejä: 68
Sijainti: Kalanti
Liittynyt: 13.05.10
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #10 - 22.06.17 klo 07:00:29
Tulosta viesti  
dart_-66 kirjoitti 20.06.17 klo 08:29:59:
Pitäisin tuota Teboilin uutta kokeilemisen arvoisena tuotteena, siinä on kuitenkin jenkkiharrastajia taustalla... Silmänisku

Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.



Se nyt on sama vaikka olisi venäjältä, mulla gulf toiminut erittäin hienosti joka jenkissä. Kendallia joskus mulle myytiin ja sehän valu lähes suoraan ulos. Kone oli kyllä oldsin 307 joten en ihmetellyt sitäkään ongelmaa kun täysi pommi jo tehtaalta lähtiessä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hentpe
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


HePe

Viestejä: 5957
Sijainti: Mynämäki
Liittynyt: 28.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #11 - 22.06.17 klo 20:38:10
Tulosta viesti  
Tässä on vuosien varrella oppinut, että kannattaa käyttää juuri sellaisia öljyjä kuin moottorin valmistaja suosittaa. Olen itse ammatin puolesta havainnut, että varsinkin nyky koneet on todella tarkkoja öljyistään ja niiden vaihdosta.
Toisaalta ei aina moottorin valmistajakaan osaa ennakoida mitä pitkässä juoksussa tapahtuu.
Hyviä esimerkkejä tuon leivän pöytään tuovan merkin kohdalta ovat esim. 90-luvun zetec moottoreiden öljy vaatimuksen muuttuminen 5W-40:stä 5W-30:een kun nostajiin jäi liian suuri paine ja venttiilit jäivät kantamaan.
Samoin olen havainnut, että jos duratec-he koneessa käyttä halvinta 5W-30 öljyä mikä täyttää speksit, niin viimeistään parin sadan tonnin jälkeen on öljyrenkaat jumissa ja öljyä palaa. Sama tilanne on Ti-VCT koneiden nokan ajoituksen säädön kanssa.
Samanlaisia esimerkkejä on VAG-maailmassa missä vaihdetaan mäntiä renkaineen jopa takuuna kun öljyä palaa enemmän kuin bensaa.
Koska näissä vanhemmissa kulkineissa on isommat perus välykset kuin uudemmissa, niin 10W tai jopa 20W öljyjen käyttö on perusteltua. Itse laittaisin just rempattuun vakio pataan jotain 10W-40 semisyntistä viri pataan jotain 15W-50 tms. Kannatta hiukan lukea purkin kyljestä mihin tökötti on tarkoitettu.
Tuosta sinkistä....vaikka öljyn valmistaja vakuutteleekin, että puuttuva sinkki on korvattu muilla kulumista estävillä aineilla, niin pitää muistaa, että muutokset on tehty moottoritekniikan kehityksen ehdoilla. Nyky koneissa on huomattavasti vanhoja koneita pienemmät männänengaspaineet, sylinterit ja männät on pinnoitettu valmistusvaiheessa, liukulaakerimateriaalit ovat kehittyneet, perusvälykset ovat huomattavasti pienemmät jne.. Ja jos ajatellaan sitä laahuri juttua. Ei hopan koneissa rulla keinuja taida olla kuin Transitissa. Muissa nokka painaa suoraan kovia nostajia eikä säätö tarvetta juuri ole ilmennyt. Tarkastusvälikin on jotain 160-200tkm.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hentpe
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


HePe

Viestejä: 5957
Sijainti: Mynämäki
Liittynyt: 28.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #12 - 22.06.17 klo 20:54:36
Tulosta viesti  
Muuten btw Castrollin öljyvalitsin antaa 80 uudemmalle 258:lle öljyksi 10W-40 A3/B4 öljyn. Vaihtoehtoina 20W-50. Samat vaihtoehdot kasille.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekka.j
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


040-5211052

Viestejä: 11081
Sijainti: Parainen
Liittynyt: 23.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Öljykysymys
Vastaus #13 - 03.07.17 klo 11:03:41
Tulosta viesti  
Sinkistä vielä, eli näin sanoo Volvon raskaspuoli, omista öljyistään.

Kulumisenesto

Kulumisenestoaine perustuu tavallisesti sinkkidialkyyliditiofosfaattiin (ZDDP), joka muodostaa metallipinnoille suojaavan voitelukalvon korkeissa lämpötiloissa ja korkeassa paineessa. Nykyaikainen moottoriöljy sisältää normaalisti 0,1–0,15 % sinkkiä (Zn) ja fosforia (P).


Ja noissa kuitenkin on jo aikoja sitten siirrytty laahaavista pois...

Kyllä mää pidän oman ajatukseni sinkin tarpeellisuudesta vieläkin.  Juu, tiedän kyllä että on muitakin hyviä aineita, esim X-1R on moneen kertaan todettu toimivan liukasteena erinomaisesti.

Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että noi alhaiset pitoisuudet koskee lähinnä ihan uusimpien autojen öljytyyppäreitä, ei käytännössä koske mineraaleja, diesel-öljyjä, eikä kisaöljyjä.

Ja sitten se perustelu omalta osalta miksi käytän nykyään 10w-30 mineraalia Ambossa.  Oon käyttänyt ongelmitta esim castrol 10w-60 täyssyntisiä ja montaa muuta laatuöljyä AMC koneissa, eikä mulla ole niistä mitään pahaa sanottavaa.  Suhteellisen vakiossa koneessa en vaan näe mitään tarvetta käyttää öljyä joka on niin helvetisti kovemmilla tyyppäreillä, kuin mitä valmistaja on koneelle asettanut.  Tuo tepparin mineraalikin täyttää sen erinomaisesti ja kun ajomäärä on max 5000 / vaihto, niin miksi maksaisin 10 kertaa enemmän öljystä?

Mutta jos siirrytään Jeeppeihin, niin niissä kaikissa käytän Texaco 5w-30 synteettistä, koska se ylittää sopivasti WJ:nkin vaateen.  Hyvin se on XJ:ssäkin toiminut.  Aikoinaan kun ekan XJ:n kone oli jo niin saatanan väljä käytin siinä 20w-50 öljyä että oli edes jonkinmoiset paineet koneessa... Toisaalta pakkasaamuna kolina oli niillä tahnoilla melkoinen...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun