Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
Taitaa jeeppikäytössä olla ton 304:n tehot 150hp luokkaa, olikos se nyt niin että tilavuus saa kasvaa vertailumoottorista 20% ja tehot 25%.
Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
tota tota. 304cid huipputehot taitaa olla vuotta 1972 edeltävältä ajalta, eli bruttolukemia, kun nuo jeeppien tehot on kaikki tuon jälkeiseltä ajalta - eli nettolukemia. Eivät ole 1:1 vertailukelpoisia.
Niin ja tuo mallisarjan tehokkain moottorin vertailulukemat ovat siis ne mitä kyseiseen koriin saatavaan moottoriin on luvattu.
304 + 20% = 364,8cid, eli tuo 360cid sopii just tuon säännön sisään.
150hp + 25% = 187,5hp, eli tuo 360cid 2bbl:n ~170hp jää tuonkin sisään.
En ainakaan keksi mitään syytä miksei tällänen swappi toimisi. Muutos on sen verran pieni, että tuskin vaativat mitään muutoksia jarruihinkaan (jos siis on tehostetut+tuuletetut levyjarrut jo valmiiksi). Mainittakoon vielä sekin, että 304cid ja 360cid eivät ole päältäpäin ulkoisesti millään tavalla erotettavisssa (paitsi CID lukemasta lohkon kyljissä, moottorikorvien takana ja tätähän ei ns. crate engineissä ole ollenkaan...). Tietty helpompaa on jos muutostaa myös papereihin motin (ja tätä myös suosittelen) - ei tule myöhemmin ongelmia.
Niin ja tuo mallisarjan tehokkain moottorin vertailulukemat ovat siis ne mitä kyseiseen koriin saatavaan moottoriin on luvattu.
304 + 20% = 364,8cid, eli tuo 360cid sopii just tuon säännön sisään.
150hp + 25% = 187,5hp, eli tuo 360cid 2bbl:n ~170hp jää tuonkin sisään.
En ainakaan keksi mitään syytä miksei tällänen swappi toimisi. Muutos on sen verran pieni, että tuskin vaativat mitään muutoksia jarruihinkaan (jos siis on tehostetut+tuuletetut levyjarrut jo valmiiksi). Mainittakoon vielä sekin, että 304cid ja 360cid eivät ole päältäpäin ulkoisesti millään tavalla erotettavisssa (paitsi CID lukemasta lohkon kyljissä, moottorikorvien takana ja tätähän ei ns. crate engineissä ole ollenkaan...). Tietty helpompaa on jos muutostaa myös papereihin motin (ja tätä myös suosittelen) - ei tule myöhemmin ongelmia.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
Eikös se mennyt niin, että tilavuutta saa lisätä 25%, tehoa 20% ja painoa 15%. Voin olla väärässäkin. Eli noiden lukemien puitteissa 360:en voi turvallisesti lykätä CJ:n pellin alle.
Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
Juu muistin väärinpäin noi prosentit
Tässä suora lainaus AKE:n sivuilta
"Moottorinvaihdon edellytyksiä
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna."
Tässä suora lainaus AKE:n sivuilta
"Moottorinvaihdon edellytyksiä
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna."
Cj-5:een kasin vaihtoa...kuinka iso max.??
Tuolla Viialassa on työn alla (ehkä jo leimattukin) seejii 360:llä. Katsurilta kysytty vaihto. No problemos!
Piti tuosta ottaa kuviakin, mutta ei koskaan ollut kamera mukana.... Semmoinen musta, jossa pallopyörät ja CAT-mainokset.
Piti tuosta ottaa kuviakin, mutta ei koskaan ollut kamera mukana.... Semmoinen musta, jossa pallopyörät ja CAT-mainokset.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82