Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Terve.
Tuli taas tuollainen mieleen.
Tuo Jeeppi (XJ -93) on eka auto jossa mulla alumiini vanteet.
Ihan Jeepin omat.
(tai ainakin keskikupissa lukee, ja peräkontissa on yksi ihan uusi ajamaton varapyörässä)
http://kuvablogi.com/nayta/1017272/
Ja ostin nyt nuo toisetkin vanteet, joissa näkyy Jeep lukevan.
http://kuvablogi.com/nayta/1017273/
Kiitokset JJilmariselle vanteista.
--------
Kuinkakohan tiukkaan mutterit tulee. Kiristys momentti??
Alumiinit on kuitenkin melko tarkkoja tuosta.
Ja voisin kuvitella että samat mutterit käy molempiin vanteisiin.
Onko kenelläkään kokemuksia.
Mutta no, sopivuushan selviää sit kun tarvii vanteet laittaa alle.
EDIT:
Sen verta kävin joutessani vertaamassa varapyörän vannetta ja näitä "uusia" vanteita, että silmämääräisesti kartio olisi sama.
Tuli taas tuollainen mieleen.
Tuo Jeeppi (XJ -93) on eka auto jossa mulla alumiini vanteet.
Ihan Jeepin omat.
(tai ainakin keskikupissa lukee, ja peräkontissa on yksi ihan uusi ajamaton varapyörässä)
http://kuvablogi.com/nayta/1017272/
Ja ostin nyt nuo toisetkin vanteet, joissa näkyy Jeep lukevan.
http://kuvablogi.com/nayta/1017273/
Kiitokset JJilmariselle vanteista.
--------
Kuinkakohan tiukkaan mutterit tulee. Kiristys momentti??
Alumiinit on kuitenkin melko tarkkoja tuosta.
Ja voisin kuvitella että samat mutterit käy molempiin vanteisiin.
Onko kenelläkään kokemuksia.
Mutta no, sopivuushan selviää sit kun tarvii vanteet laittaa alle.
EDIT:
Sen verta kävin joutessani vertaamassa varapyörän vannetta ja näitä "uusia" vanteita, että silmämääräisesti kartio olisi sama.
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Vanteiden jälkikiristäminen on erityisen tärkeää. Jälkikiristys/tarkistus tulisikin tehdä 100 – 150 km ajon jälkeen. Tämä toimenpide tulee toistaa jokaisen kiinnittämisen jälkeen. Alumiinivanteet tulisi aina kiristää momenttiavainta käyttäen. Näin voidaan varmistua, ettei vannetta vahingoiteta kiinnittäessä. Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm.
Kyllä tuo 110 Nm on jo pakettiauton aluvanteen momentti ja useassa henkilö-autossa juuri tuo 90 Nm on se oikea momentti!
laitattua teksiä..
Kyllä tuo 110 Nm on jo pakettiauton aluvanteen momentti ja useassa henkilö-autossa juuri tuo 90 Nm on se oikea momentti!
laitattua teksiä..
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Tuo 110 Nm kuulostaisi ihan järkevältä.
Vertailun kannalta M12 pultin yleiskiristys ohje on 100 Nm +/-20.
Ja nuo Jeepin pultithan on joku 7/16 ??? (n. 11 mm) vai 15/32 ??? (n. 12 mm)
Vertailun kannalta M12 pultin yleiskiristys ohje on 100 Nm +/-20.
Ja nuo Jeepin pultithan on joku 7/16 ??? (n. 11 mm) vai 15/32 ??? (n. 12 mm)
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Jeepin mutterit on 1/2":a!!
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Aina olen kiristänyt pelkästään habamomenttiin ilman jälkikiristyksiä, eikä ole vanne vaurioitunut eikä mutterit löystynyt. ;)
Hakkaavalla mutterikoneella aluvanteita ei pidä mennä kiristelemään.
Hakkaavalla mutterikoneella aluvanteita ei pidä mennä kiristelemään.
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
tjoo, sama täällä. aluvanteista tosin olen jättänyt sen viimeisen naksahduksen tekemättä ja olen kuuliaisesti (tuon hornetin maalauksen jälkeen) tarkistanut ovatko vielä kireällä parin sadan kilometrin jälkeen asennuksesta. ;)
nm. maalauksesta kotiin ajellessa pikatiellä ihmeelliseen klonksuntaan havahtunut ja kolme mutteria sormikireällä...
nm. maalauksesta kotiin ajellessa pikatiellä ihmeelliseen klonksuntaan havahtunut ja kolme mutteria sormikireällä...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
nm. maalauksesta kotiin ajellessa pikatiellä ihmeelliseen klonksuntaan havahtunut ja kolme mutteria sormikireällä...
Check and recheck. ;) Tarkista, tarkista. Pienellä vaivalla voi välttää ison vahingon. 8-)
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Kaikki pyöränpultit tulee aina kirrattua käsin, saapahan sit tienposkessa auki tarvittaessa.
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Koneella ja sopivalla momenttivarrella on laitettu niin alut kuin teräsvanteetkin. Ei ole ainakaan minun tietooni tullut, että olisi keltään huollon jälkeen pyörä pudonnut.
Aluvanteen mutterien kiristys tiukkuus
Koneella minäkin, mutta vain akkukoneella. ;) Ja ristikkoavaimella "momenttiin". :)