hornetin ikkuna 2 ov
hornetin ikkuna 2 ov
elikkä miten sais helpoiten taka sivu ikkunan hornetista hajottamatta tiivistettä
tai jos vaikka sattuis repeemään ni saako niitä mistään uusia :-[
tai jos vaikka sattuis repeemään ni saako niitä mistään uusia :-[
hornetin ikkuna 2 ov
Jos kyseessä on ns. perusmalli ja sedani ja lasi ei ole aukeava niin Hornetin takasivulasi lähtee irti työntämällä tasaisesti sisäpuolelta lasin ylälaidasta ulospäin. Niin ja apupoika ulkopuolelle ottamaan kiinni ettei pääse pullahtamaan lattialle ja neuvomaan voiman käyttöä. Nimittäin vaatii hieman voimaa, selälleen vaan takapenkille, tennarit jalkaan ja jaloilla työntelemään ikkunan ylälaitaa varovasti. Pitäisi pullahtaa irti ylhäältä ensin, ja sitten varovasti taittamalla tiiviste sivuilta 'irti' ja sitten nostamalla ylös/ulos irti. Älä siis puske sisäpuolelta lasin ala-laitaa.
Jos ei tunnu millään lähtevän niin hommaa voi helpotella käymällä tiivisteet esim rukarilla läpi sisäpuolelta, että tosiaan ovat normaalisti kiinni eikä edelliset omistajat ole vaikka liimanneet tai jotain muuta jännää. Tässä on muuten hyvä kohta naarmutella ja saada venteille kaikki sisäpuolen ikkunakarmit, eli kannattaa vaikka teipata rukarin varteen jotain ettei ole metalli metallia vasten jos oikeen joudun vänkäämään.
Takaisin menevät helpoiten pujottamalla sähköjohtoa sisäpuolen uraan ja työntämällä ulkoa paikalleen samalla kun sähköjohdon avulla nostaa tiivisteenkielen kokomatkalta ikkunarungon sisäpuolelle ja painaa ulkoa lopuksi ikkunan tasaisesti kohalleen (ettei jää jostain kulmasta 'melkein' irti. Noitten kulmien kanssa kannattaa olla aika varovainen ja mieluusti taitella ne sisäpuolelle mahdollisimman paljon ennen varsinaista sähköjohtuvetelyä, etenkin taka-alakulma on hiukan v-mäinen koska tiivisteen kieli on siihen kulmaa aika pitkä ja vaikea jäkittää paikoilleen... vois olla ideaa pistää se ensin ja sitten kiertää lasi.
Jos SST malli niin tiivisteessä on ulkopuolella ikkunan ylä/takakaarella korinvärinen (tai musta) lista joka puristaa tiivistettä paikallaan (tai ainakin uutena puristanut). Tämä lista pitäisi onkia mm. ruuvimeisselin kanssa irti ensin ja sitten toimia ylläolevan ohjeen mukaan. Mun kokemuksella tosin tämä lista on aika usein ruostunut olemattomiin tiivisteen sisältä (vesi seisoo siellä) ja on myös TODELLA helppo vääntää ja/tai katkoa joten voi olla viisainta unohtaa koko lista ja toimia ylläolevan ohjeen mukaan siitä huolimatta.
Jos SST ja aukeavat takalasit niin: lasi irti kiinnikkeistään, pari tiivisteen hollausruuvia irti (jos löytyy) ja tiiviste irti. Muista myös että lasissa on tällöin ylimääräinen pystylista kuskin oven pystysivulla joka on ruuveilla kiinni ikkunakarmissa, lähtee siis erikseen irti - en muista oliko ennen vai jälkeen tiivisteen irrotuksen (vuosia aikaa kun ite oon ruuvannut tuota..)
Mulla on noita 2D takasivulaseja pari kappaletta molemmin puolin, jotain tiivisteitäkin löytyy sekalainen seurakunta. Jos siis käy paska säkä niin kyllä noista saa värkkäiltyä. Eivät tosin ole uusia, mutta parempia kuin esim pleksi.
Jos kyseessä on Hatchback niin sen lasin irrotuksesta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ymmärrettävästi pitäisi lähteä samanlailla, lasi on vaan isompi ja helpompi rikkoa.
Jos kyseessä on takalasi niin son liimalla kines ja irrotus onnistuu kromilistojen varovaisen irrottelun ja niitten kiinniteklipsujen keräilyn jälkeen esimerkiksi näin: metrin mittanen hitsilankapätkä läpi tiivisteliimasta, molempiin päihin puukapula ja sitten siitä 'sahaamalla' tiivisteliima ikkunan ympäri asti. Mulla on myös takalaseja pari kolme varalla.
Jos ei tunnu millään lähtevän niin hommaa voi helpotella käymällä tiivisteet esim rukarilla läpi sisäpuolelta, että tosiaan ovat normaalisti kiinni eikä edelliset omistajat ole vaikka liimanneet tai jotain muuta jännää. Tässä on muuten hyvä kohta naarmutella ja saada venteille kaikki sisäpuolen ikkunakarmit, eli kannattaa vaikka teipata rukarin varteen jotain ettei ole metalli metallia vasten jos oikeen joudun vänkäämään.
Takaisin menevät helpoiten pujottamalla sähköjohtoa sisäpuolen uraan ja työntämällä ulkoa paikalleen samalla kun sähköjohdon avulla nostaa tiivisteenkielen kokomatkalta ikkunarungon sisäpuolelle ja painaa ulkoa lopuksi ikkunan tasaisesti kohalleen (ettei jää jostain kulmasta 'melkein' irti. Noitten kulmien kanssa kannattaa olla aika varovainen ja mieluusti taitella ne sisäpuolelle mahdollisimman paljon ennen varsinaista sähköjohtuvetelyä, etenkin taka-alakulma on hiukan v-mäinen koska tiivisteen kieli on siihen kulmaa aika pitkä ja vaikea jäkittää paikoilleen... vois olla ideaa pistää se ensin ja sitten kiertää lasi.
Jos SST malli niin tiivisteessä on ulkopuolella ikkunan ylä/takakaarella korinvärinen (tai musta) lista joka puristaa tiivistettä paikallaan (tai ainakin uutena puristanut). Tämä lista pitäisi onkia mm. ruuvimeisselin kanssa irti ensin ja sitten toimia ylläolevan ohjeen mukaan. Mun kokemuksella tosin tämä lista on aika usein ruostunut olemattomiin tiivisteen sisältä (vesi seisoo siellä) ja on myös TODELLA helppo vääntää ja/tai katkoa joten voi olla viisainta unohtaa koko lista ja toimia ylläolevan ohjeen mukaan siitä huolimatta.
Jos SST ja aukeavat takalasit niin: lasi irti kiinnikkeistään, pari tiivisteen hollausruuvia irti (jos löytyy) ja tiiviste irti. Muista myös että lasissa on tällöin ylimääräinen pystylista kuskin oven pystysivulla joka on ruuveilla kiinni ikkunakarmissa, lähtee siis erikseen irti - en muista oliko ennen vai jälkeen tiivisteen irrotuksen (vuosia aikaa kun ite oon ruuvannut tuota..)
Mulla on noita 2D takasivulaseja pari kappaletta molemmin puolin, jotain tiivisteitäkin löytyy sekalainen seurakunta. Jos siis käy paska säkä niin kyllä noista saa värkkäiltyä. Eivät tosin ole uusia, mutta parempia kuin esim pleksi.
Jos kyseessä on Hatchback niin sen lasin irrotuksesta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ymmärrettävästi pitäisi lähteä samanlailla, lasi on vaan isompi ja helpompi rikkoa.
Jos kyseessä on takalasi niin son liimalla kines ja irrotus onnistuu kromilistojen varovaisen irrottelun ja niitten kiinniteklipsujen keräilyn jälkeen esimerkiksi näin: metrin mittanen hitsilankapätkä läpi tiivisteliimasta, molempiin päihin puukapula ja sitten siitä 'sahaamalla' tiivisteliima ikkunan ympäri asti. Mulla on myös takalaseja pari kolme varalla.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
hornetin ikkuna 2 ov
Jos kyseessä on Hatchback niin sen lasin irrotuksesta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ymmärrettävästi pitäisi lähteä samanlailla, lasi on vaan isompi ja helpompi rikkoa.
No tuossa meitin Hatcissä on ainakin avattaavat takalasit, eli ruuvit vain auki ja lasi pokineen käteen
No tuossa meitin Hatcissä on ainakin avattaavat takalasit, eli ruuvit vain auki ja lasi pokineen käteen
hornetin ikkuna 2 ov
juu normi aukeamaton 2d tavallinen(ei coupe) ikkuna on kyseessä ja kaikki muut lasit onkin jo irti otettu kun oli heikot liimaukset niissä ja vuoti sisään vettä,,,,,,,erittäin kiitos vinkeistä ;) yritellään ottaa irti ettei mee rikki mikään 8-)
hornetin ikkuna 2 ov
Mulla oli tuossa purkuautossa niin kovat tiivisteet, että eivät antaneet yhtään periksi... puukkoa vaan...
EDIT: näistä irtoili palasia... :o
EDIT: näistä irtoili palasia... :o
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
hornetin ikkuna 2 ov
Mulla oli tuossa purkuautossa niin kovat tiivisteet, että eivät antaneet yhtään periksi... puukkoa vaan...
yleensä kuivuvat vaan päältä nuo tiivarit, mullakin parit aika korput olleet mutta lähteneet tuolla edellämainitulla tavalla ehjänä...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
hornetin ikkuna 2 ov
Irroituksessa auttaa tiivisteen lämmittäminen hiustenkuivaajalla tai VAROVASTI kuumailmapuhaltimella sisäpuolelta (riittävän etäältä, ettei tiiviste kärvähdä. Ja puhallinta riittävästi liikutellen, ettei samaa kohtaa lämmitä liian kauan.) Kun tiiviste on sellaista lakritsin pehmoista, helpottaa kummasti irrotusta.
Tiivisteen vänkäämisessä olen käyttänyt halpoja leveitä talttoja jotka on muussa käytössä tylstyneet. Uudet taltat kannattaa kovasimella tylstyttää, etteivät aiheuta vahinkoa tiivisteille.
Lasin asennuksessa 6mm nylonnaru tiivisteen uraan. Narun päät sisäpuolelle, apumies pitää lasia "huulilla" Sitten vaan vedetään toisesta narun päästä, ja apumies painaa lasia kevyesti paikalleen. Naru kääntää tiivisteen huulen karmin sisäpuolelle.
Tiivisteen vänkäämisessä olen käyttänyt halpoja leveitä talttoja jotka on muussa käytössä tylstyneet. Uudet taltat kannattaa kovasimella tylstyttää, etteivät aiheuta vahinkoa tiivisteille.
Lasin asennuksessa 6mm nylonnaru tiivisteen uraan. Narun päät sisäpuolelle, apumies pitää lasia "huulilla" Sitten vaan vedetään toisesta narun päästä, ja apumies painaa lasia kevyesti paikalleen. Naru kääntää tiivisteen huulen karmin sisäpuolelle.
hornetin ikkuna 2 ov
Lasin asennuksessa 6mm nylonnaru tiivisteen uraan. Narun päät sisäpuolelle, apumies pitää lasia "huulilla" Sitten vaan vedetään toisesta narun päästä, ja apumies painaa lasia kevyesti paikalleen. Naru kääntää tiivisteen huulen karmin sisäpuolelle.
Mä kallistuisin mieluummin tuohon A-V:n konstiin käyttää sähköjohtoa, koska nylonnaru lähtee helpolla leikkaamaan tiivistettä. Saippuoitu sähköjohto taas ei. Irrallaan olevat tiivisteet saavat kuuleman mukaan uuden elämän, kun laittaa ne moottorinosien mukana sellaiseen lipeäpesuun vai mikä se nyt oli...
Pitäis lähtemään vanhat maalit sekä tiivisteet ja vielä pehmittää kumia. Asennusaineeksi yllättävän hyvä on ihan jarrukliineri, uskokaa tai älkää. On meinaan kumi hetken aikaa älyttömän liukasta, eikä tahraa paikkoja