Kutosen kansipulttien momentti

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Olisi enää avaamatta kansipultit ja sitten pitäisi katsoa onko siellä vikaa. (pulputti syyläriin ja kiehautteli)



Mutta kun etsin täältä ja muualta haku toiminnolla kansipulttien momentteja ja kiristysjärjestystä niin en löytänyt. (huono haku ohjelmako?)



ja tiedän nähneeni jossakin vaiheessa jossain viestissä kuvan jossa nämä kerrottiin. mutta foorumin hakukone ei sitä minulle löytänyt.



lisää kysymyksiä: jos/kun samalla on plaanattava kantta, niin paljonko sitä uskaltaa laskea? muita vinkkejä hommaan?



entä kannattaako tuhlata aikaa dremelin kanssa kansiin? ja mihin kohtaan? havainnollistava kuva olisi kiva helpotus.. hehh





ajattelin ainakin hieman kohdistaa pakosarjaa ja imusarjaa oikeisiin kohtiin, kuulemma ovat usein hieman sivussa.



(ja tuntuu olevan muissakin automerkeissä "vähän sinneppäin" tyyliin laitettuna tehtaalla, ainakin niissä kolmessa joita olen joskus tutkinut)
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ok nyt löytyi haun avulla.. outoa????



neljättä kertaa kokeilin sanalla momentti ja sitten yhtäkkiä löytyi tällänen viestiketju:



http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1174232220/4#4



edittii: muutettu linkki tuohon linkiin joka ei aukea tuossa toisessa linkissä sivujen siirtymisen johdosta..



http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1144342212



Kysymys: kerrallako nuo pitäisi muka kiristää tuohon 115Nm? ei kai? eikös yleensä ole esikiristys arvojakin?? hmm..
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Minä ainakin kiristäisin vaiheittain tasasesti, arvot omasta päästä.



RS
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

Doddii.. kansi pesty naftalla, harjalla ja höyrypainepesurilla.



ja vesikanavissa oli pelkkää sakkaa.. kansipahvissakin oli pari ongelmakohtaa.. eli syy kiehautteluun siis löytyi.



tehtiin paineistus testi venttiileille ja todettiin erinomaisiksi.



joten heitin hieman mustaa maalia päälle ja laitoin odottamaan viikonloppua jos sen saisi pultattua silloin takaisin.
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Mites venttiilit?Läppäsitkö vai mitä?Entäs kannen plaanaus ja aukkojen muotoilu?
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

plaanaus ja muut operaatiot jätettiin seuraavaan kertaan.. otetaan pieni riski ja toivotaan että ongelmia ei synny enää.. syy: jos vaikka auton sais vielä tämän kesän/syksyn aikana ajoon.



venttiileille tehtiin tuo alipaine testi ja katseltiin ettei venttiiileissä näkynyt selvää tummempaa pikeentynyttä kohtaa josta voisi pian alkaa kantamaan. seetit olivat kunnossa ja koska paineet heitti lähes tappiin kaikissa venttiileissä päätettiin ettei vielä tehdä mitään suurempaa kannelle. plaanataan ja tutkitaan sitten tarkemmin jos vielä tulee ongelmia.



avarruskokeilut taidan jättää tuon varakannen kohtaloksi. sitten syksymmällä. siitä pitääkin ne venttiilit sitten hioa ja plaanata pikkasen korkeutta pois jne. plaanaushan yms hieman aina heikentää kantta joten mielummin kokeillaan ensin ilman. tiiviste ei maksa paljoa ja kannenkin ottaa irti tarvittaessa nopeasti.



-ongelma joka keksittiin kun pultattiin kansi eilen illalla paikoilleen.



vaihdoimme kannen ensimmäisen pultin, kuskinpuolelta.. siis sen missä oli tiheä kierre yläpäässäkin.. siis se vaihdettin toisesta kannesta otettuun tavalliseen pulttiin. on helpompi kiristää momentti avaimella kun hylsy oli liian lyhyt ylettääkseen sen tuplakierteisen pohjaan. joten helpotettiin omaa elämää sillä.. tai niin luultiin..



kaikki kiristettiin paikoilleen momenttiin ja päätettiin testata että toimivatko kaikki kannessa niinkuin pitää.. kaadeltiin öljyä joka puolelle ja käännettiin konetta käsin jotta nähdään että venttiilit liikkuvat niinkuin pitää.. työntötangot olivat siis paikoillaan ja kaikki tuntuu olevan kunnossa..



mutta ei perkele.. jotain vikaa vesipumpussa.. tai laturissa.. konetta kääntäessä se loksahteli välillä oudosti.. ihan kuin klappia hieman tai hirttää kiinni välillä.. luultavasti siis laturi hirttää kiinni kun sekin nytkähti rajusti aina kun tuntui että jokin ottaa kiinni. laakeri paskana?



eikun töihin ja laturi kun revittiin irti todettin että alempi pultti oli löysässä ja heilahtelu oli siitä löysyydestä johtuvaa. joten se pyöri vaivattomasti eli vika ei ole siinä. mutta kun käänsi konetta niin yhä tuntui vesipumpussä häikkää eli siis vesipumppu rikki? (perkele ei oiskaan vasta kolmas jota kokeiltu autossa ja tämä oli kaksi kk ajossa kun ostin uutena jenkeistä, ai sitä ketutuksen makua ja määrää)



mikähän vikana.. toivottavasti vain jokin roska jumittaa siivet välillä eikä laakeri.. pakkohan se on ottaa irti.. ensin syyläri pois tieltä (puulataan sekin sitten samalla) ja kun vesipumppu on vihdoin kädessä huomataan että kädessä pyrittässä siinä ei tunnu klappia eikä muutakaan vikaa!



mutta mutta siipien nurkassa onkin ihan selvät pienet tuoreet hankaus jäljet.. mitään sakkaa ei näkynyt mutta kun koloa kävi läpi tunnustellen löytyikin sen päätymmäisen pultin pää ja pari kierrettä joka oli tunkeutunut vesitilaan, joka tökki vesipumpun siipiin. pultti olikin puolen senttiä oli pidempi kuin se missä oli tuplakierre.. huh huh mikä vika!



kun luulee tekevänsä itselleen jotain hommaa helpommaksi onnistuu vaikeuttamaan vain hommaa..



ketutti tänäänkin vielä oma pikku mokamme ja siitä johtunut turha työ niinpä jätettiin loppukasaaminen toiselle päivälle.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

pari tuntia ähellystä ja asennusta ja kyllähän se taas käy ja kukkuu!



leveä virne ja suu auki kun antoi hörppyä kaasariin ja heräsi henkiin taas.. oli kivasti mieltä ylentävä tunne silti vaikkakin hetken joutui sylkemään jäähdytinflektin maasta irti repimiä pitkiä ruohoja pois suustaan kun jälleen hörähti käyntiin. leveä virne naamalla kun antoi hörppyä kaasariin ja kaveri käänsi avaimesta ja sitten *brruuuoooomm broomm broooom*



eikä pulputellut enää syyläriin eikä kiehauttanut..



*pelkkää hymyvä*
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Kutosen kansipulttien momentti

Viesti Kirjoittaja A-V »

Onnittelut! ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin