Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Jäikö se 10 vuotta sitten omistettu Rambleri kummittelemaan. Pitäis tietää missä se nykyään luuraa... Löytyykö Suomesta 2dHT sitäsuntätä. Täältä löytyy.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ton Jeep Junkie lehden kaverit kaipaa tarinaa diesel Jeepeistä. Koska itellä tiedot noista on rajalliset, niin kaipaan apua.



Kaivataan tietoa ja kuvia niin FSJ dieseleistä kuin XJ:stäkin. Mitenkäs Jamantin tiedot??
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

No on mulla jotain tietoa, mutta kuulopuheita vain!! Ei omakohtaista tietoa, eikä suoraan tekijöiltä edes kuultua!! Mutta jos jotain tietoa löytyy, ja jotain tekstiä syntyy, niin mielellään lukisin (tarkistaisin faktat) tekstit ja kertoisin sekaan omia tietojani!!



Mutta onkos tässä nyt kyseessä sitten tehtaan dieselit JA Suomi-maahantuojan -tekeleet?? Tietääkseni FSJ:tä ei tehtaan toimesta dieselöity koskaan! Ja ainoat dieselit tehtaan jäljiltä olisi ne -80:set CJ-7:t joissa käytettiin Isuzun dieseliä ja -81 käytettiin Perkins dieseliä (mutta Perkins-koneisia ei tietääkseni ole suomessa yhtään kappaletta)!! Sitten tulee XJ:n se Rellun dieseli joskus -86 ja -95 VM:n diiseli....
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Eli tarkoitus oli valaista Jeep dieselien historiaa Suomessa ja Euroopassa. Jenkeissähän dieseleitä on alettu tyrkyttää vasta nyt 2000-luvulla.



Mun tiedon mukaan maahantuoja asensi lähinnä posti-telen tarpeisiin Valmetin 411 dieseleitä Cheroon ja Wagoon 70-luvulla. Lisäksi joku jälleenmyyjä on asentanut Fiat/Ivecon 3,5 litraisia koneita FSJ:hin joskus 70-80 lukujen taitteessa.



Chryslerin Itävallan tehtaat asensi sit Renun 2,1TD ja myöhemmin VM:n 2,5TD koneita Euroopan markkinoille myytyihin XJ/MJ malleihin. Jenkeissä on tarjottu tolla Renun koneella XJ Wagoa joskus 85-87.



Tarkempia valmistusmääriä tai tekijätietoja noista ei ole.
L6
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 8:26 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja L6 »

Muistelisin, että isä harkitsi joskus 70-luvun puolessavälissä Valmet-cheron ostoa. Saattoi semmoinen olla meillä koeajettavanakin. Jos näin oli, niin en pitäisi ihmeenä vaikka esitteetkin olisi vielä tallessa. Pitää kysyä, kun tulevat reissusta.
AMXJavelin
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 6:53 am

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja AMXJavelin »

Minkälaista tietoa haluaisit saada. Meillä on ollut 3 kappaletta wagoneerejä Fiatin dieseleitä. Ensimmäinen tehtiin 70 luvun alussa jolloin pellin alle laitettiin Fiatin 3.2l. Seuraava tuli joslus 70 lopussa ja laitettiin samalle koneelle. Kolmas tehtiin 80 luvun puolivälin jälkeen jolloin koneeksi tuli Fiat 5.2l kuutonen. Nämä omatoimiset dieselöinnit loppui kun vihdoinkin saatiiin tehdastekoisia cherokee jeeppejä suomen maahantuontiin. Itse ostettiin uusi Cherokee vuonna 90 ja se oli tehdasasennetulla rellun 2.1 TD koneella.



Moni aina hieman moittii noita 70-80 luvuilla tehtyjä dieselöintejä, kuten myös minä olen noita nuorempana moittinut, mutta nyt hieman vanhempana on alkanut ymmärtää tuota toimintaa. Siihen aikaan ei ollut diesel jenkkejä tarjolla ja energia kriisi iski kaksi kertaa 70 luvulla. Vaihtoehtoina olisi ollut ostaa joku japanilainen maasturi tai sitten tehdä itse noista jenkki peleistä. Ja jos vertaatte noita 70 japsi maastureita ja saman ikäistä wagoneeria, niin ero wagoneerin eduksi on huima.



Nuo kaikki meidän Wagoneerit oli ammatti liikenteessä ja kilometrejä kertyi 300-500tkm ilman mitään ongelmia. Oikeastaan suurimmat ongelmat tuli vasta tuo uuden tehdastekoisen cherokeen kanssa. Mutta sekin oli meillä reilu 10 vuotta ja nykyään meillä valitettavasti ei enää ole jeeppiä ajossa. Olen monta kertaa miettinyt jos sais hankittua tuollaisen hyväkuntoisen wagoneerin. Ehkä vielä joskus....



Juha
-Epeli
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 6:19 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja -Epeli »

Valmetin koneella olevia jeeppejä on ollut mm. postilla ja vr:llä ja muissa valtion omistamissa firmoissa.



Fiatin tai ivecon koneella olevia on tehty milloin missäkin, joensuussa eräs traktoripurkaamo on tehnyt sellasia joskus oikeen enemmänkin


Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Lähinnä kaipaan tietoja ja kuvia (myös esitekuvia) uutena dieselillä myydyistä jeepeistä. Tuon edellisen kommentin mukaan noita Fiat/Iveco muunnoksia ei olisi tehty uusiin autoihin kuin yksityisten pajojen toimesta.



Kuvia, vuosilukuja ja valmistusmääriä jos jollakin olis tiedossa niin hyvä olisi.
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Noi Chrys-Auton reikäkortit pitäis sitten jonkun käydä läpi ja katsoa onko niissä mitään mainintaa, mitkä Jeepit on diisselöity heidän toimesta!! Kun niissä ei oikeataan ole paljoa tietoa (valmistenumeron ja ekan omistajan lisäksi)muuten, niin ei ole tullut käytyä läpi!! Mutta niitä on melkein metrin korkuinen pino!!!
heikkisj
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 10:18 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja heikkisj »

Hyvällä kaverilla oli parikin Valmet-Cherokeeta, toinen turbollinen kaksiovinen Cherokee S (kromatulla venttiilikopalla muuten!) ja toinen turboton Telen entinen -80 Cherokee. Olihan se aika harrastamista mutta niin vaan olivat enemmän tai vähemmän työkäytössä vuositolkulla.



Valmet-jeepin esitettä en muuten ole koskaan nähnyt, tuskin niistä on omaa painettu? Vaan toivottavasti olen väärässä...
L6
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 8:26 pm

Diesel Jeeppien historiaa Suomessa

Viesti Kirjoittaja L6 »

Eipä ollut isälläkään esitteitä, kai koskaan ollutkaan. Pitäis kaivella sen ajan autolehtiä, kun jonkinlainen muistikuva on jostain mainoksesta jäänyt ( jollei se sitten ollut Maaseudun Tulevaisuudessa  ::) )

Työkaverilla oli öbaut 15 vuotta sitten Valmetti Jeepin vaatteissa ja sitä kun yritän muistella, niin mielestäni se oli ympäriinsä punainen, eli ei Telen autoja alkujaan. Olisko sitten ollut palokunnalla?
Vastaa Viestiin