AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja A-V »

Kyselyjä tulee vähän väliä, joten tässä se mitä on itelle tullut jakajista vastaan, muut voivat täydentää. Nämä pätevät noin yleisesti kaikkiin AMC:n moottoreihin, vuosiluvut ovat arvioita ja niitä voi tarkentaa jos on tarkempaa tietoa...



DELCO:
196x-1974

Alipainekello pyöreä normaali ja metallia, kansi musta. ei boksia. Käytännössä kaikkein yleisin jakaja AMC:n koneessa ja toimivuus on yhtä hyvä kuin jakajan ja kärkien kunto. Osien saanti hyvä johtuen letukan sukulaisuudesta.









PRESTOLITE: 1974-77?

alipainekello muovia, kansi yleensä ruskea/beige tai musta. Sytkäboksissa lukee yleensä Prestolite ja on kullanvärinen. Tähän ei sovi mikään 'aftermarket' boxi koska jakajan sähkötys on erilainen kun muissa ja alkuperäisen boxin elinikä voi olla hyvinkin lyhyt sen kestäessä huonosti kosteutta. Tämä lienee huonoin vaihtoehto jos olet päivittämässä omaasi, sillä osat kalliita jos löydät ja toimivuus mm. boxin ja jakajassa olevan muovin käytöstä johtuen hiukan mitä sattuu.









MOTORCRAFT DURASPARK:
1978->1991

Alipainekello metallia, joka päästään kantikas (sellanen niinkun mutteri). kansi sininen tai musta. Bokseja useita erilaisia, kaikissa lukee Motorcraft. Olikohan tämä Duraspark II Fordin katalogeissa. Yksi parhaista jakajista AMC:n koneeseen, varaosia saatavilla hyvin.









MALLORY DUAL-POINT - Aftermarket

Alipainekello pyöreä (tai kantikas) ja metallia, Kansi punaruskea tai punainen ja kannen alla oleva metalliosa huomattavasti korkeampi kuin muissa jakajissa. Malloryn tuplakärkijakaja oli melko suosittu aftermarket viri-osa 1970-1980 luvulla kun kärjetön sytkä oli vielä harvinainen. Kärkien säätelyssä oma tuskansa, mutta ehjänä ihan toimiva ratkaisu. Kärjellisenä jakajana ei tarvitse erillistä boksia.









HEI / DUI - Aftermarket

High Energy Ignition (HEI) ja David Unified Ignition (DUI) ovat viriosa settejä joissa kärjetön sytkä ja virranjakajan kannessa puola sekä sytkäboksi. Ulkonäöltään helppo erottaa kaikista muista vaihtoehdoista massiivisen kokoisen virranjakajan kannen vuoksi. Helpon asennuksen ja kunnon kipinän vuoksi etenkin veekaseissa yleisiä. Huomattavaa on, että HEI jakajaa löytyy myös 'normi'jakajan näköisenä (litteähköllä kannella) jossa erillinen sytkäboksi/puola yhdistelmä. Valmistajia on monia, itsellä hyviä kokemuksia Proformin tuotteista.











Ignitor / Crane Fireball / jne - Aftermarket

Ovat normaalin Delcon kärkijakajan sisään asennettavia paketteja, joissa yleensä mukana kärjet korvaava haistelija (sekä toisissa erillinen sytkäboksi). Toimivuus on hyvä jos vanhassa jakajassa ei ole klappia ja ratas kunnossa. Jos vanha jakaja on väljä niin ei pakosti ole toimiva korjaus. Hyviä puolia on vakio ulkonäkö ja kärjettömän sytytyksen vahvempi kipinä ja vakaampi toiminta.







Mainittakoon vielä lopuksi, että kaikkin muihin jakajiin käy perusmallin tulpanjohdot ristiin, mutta HEI/DUI jakajiin on omat tulpanjohtonsa erilaisten jakajn päällä olevien kiinnityskipsujen vuoksi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Tossa Delcon jakajaan laitettu Cranen osia ja poistettu alipaine-ennakon osat:



http://img.photobucket.com/albums/v638/rsalmela/Rambler/Crane1.jpg



Tosta vielä tärähtänyt kuva tuosta jakajan "pöydästä", jossa järjettömän sytytyksen vaatimat osat:



http://img.photobucket.com/albums/v638/rsalmela/Rambler/Crane3.jpg



(Unohtu sitten toi kuvakoon muokkaus)



RS
ScaliS
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 3:25 pm

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja ScaliS »

Tossa Delcon jakajaan laitettu Cranen osia ja poistettu alipaineennakon osat:







Tosta vielä tärähtänyt kuva tuosta jakajan "pöydästä", jossa järjettömän sytytyksen vaatimat osat:





(Unohtu sitten toi kuvakoon muokkaus)



RS





ja alimmasta kuvasta Macro kuvaus :D :D :P ;)
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja A-V »

tjoo, tosiaan noita ignitoreja on jokasella valmistajalla omansa, mutta kaikki vaativat sen että vanha jakaja on rungonltaan, akseliltaan ja rattaaltaan ehjä ja väljyyttä ei ole.



lisäsin kuvan tosta perstolitesta... ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja Jago »

Prestolitea en omien kokemuksien perusteella uskalla suositella kenellekään. Kun muistelee niitä ongelmia Hornetissa, huhhuh...
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Olisko tuo cranen fireball hyvä vaihtoehto delcon jakajaan?? On ollut vähän  ::) ongelmia kärkien kaa.



Mulla toiminut mainiosti.

Pitää vaan olla tekijämies, jotta saa toimimaan. Ei ole ihan bolt on asennus. Voin tarvittaessa konsultoida = saa soittaa tarvittasessa.



RS

Numero alla.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Crane toiminut Wagossakin moitteetta. Itse en asentanut vaan oli jo valmiina.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC/Rambler moottorien virranjakajat

Viesti Kirjoittaja A-V »

Noi orkkisjakajan sisälle asennettavat hässäkät (Ignitor, Crane Fireball..) yleensä toimivat vain jos jakaja itsessään on kunnossa (eli ei klappia ja ratas kondiksessa). Yli jos vanha jakaja on väljä niin ei pakosti ole toimiva korjaus.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin