Oikea öljy (360)?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Heinä 14, 2007 8:37 pm
Oikea öljy (360)?
Mitähän öljyä kannattaisi käyttää 80-luvun 360:ssä?
Huomenna pitäisi ruveta niputtamaan ja olisi kiva voidella osat valmiiksi.
Huomenna pitäisi ruveta niputtamaan ja olisi kiva voidella osat valmiiksi.
Oikea öljy (360)?
Maku asia sano koira kun...
Mutta jos kaikki tiivarit on uutta ja korkkia ei enää ole, niin sit pysyy syntisetkin hyvin sisällä.
Mineraaliöljy tai synteettinen kisa öljy takaa laahavalle nokalle riittävän voitelun. Jos ajatellaan numeroina, niin 10W-40 on ok.
Joku toinen on taas toista mieltä.
Mulla pyörii javessa 360:ssä castrolin 10w-60, lähinnä öljynpaineiden takia (aattelin kyl vaihtaa teboil xtremeen), jokseenkin kaikissa muissa on xcel 10w-30 mineraalit, ja hyvin on molemmat öljyt toiminu.
Mutta jos kaikki tiivarit on uutta ja korkkia ei enää ole, niin sit pysyy syntisetkin hyvin sisällä.
Mineraaliöljy tai synteettinen kisa öljy takaa laahavalle nokalle riittävän voitelun. Jos ajatellaan numeroina, niin 10W-40 on ok.
Joku toinen on taas toista mieltä.
Mulla pyörii javessa 360:ssä castrolin 10w-60, lähinnä öljynpaineiden takia (aattelin kyl vaihtaa teboil xtremeen), jokseenkin kaikissa muissa on xcel 10w-30 mineraalit, ja hyvin on molemmat öljyt toiminu.
Oikea öljy (360)?
pekalla hyviä pointteja.
Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle. Vuotokohtia on mm. imusarja (etenkin nätisti suoraan koneen eestä), öljypohja (etenkin jos niitä korkkitiivisteitä on käyttänyt) ja filtterin kiinnityspaikka (etenkin jos sitä filtteriä ei ole kiristetty oikein märkänä ja pinnat putsaana ja tarpeeks).
Merkeistä on mielipiteitä varmasti runsaasti, ite hyödynnän noita jenkkimallin (kendall/gulf/penzoil) öljyjä mikä milloinkin osuu käteen, siis tosiaan näistä se ns. kalliimpi 20w50 "racing" öljy...
käytin myös aikanaan pienemmällä opiskelijabudjetilla onnistuneesti sitä Shellin 20w50 öljyä (valkonen pönikkä, punaset merkit), joka maksoi noin kolmasosan noista jenkkiöljyjen hinnasta. ei näyttänyt löytyvän shellin nettisivuilta enää, mutta ainakin lähishellillä näkyi hyllyssä pari viikkoa sitten.
Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle. Vuotokohtia on mm. imusarja (etenkin nätisti suoraan koneen eestä), öljypohja (etenkin jos niitä korkkitiivisteitä on käyttänyt) ja filtterin kiinnityspaikka (etenkin jos sitä filtteriä ei ole kiristetty oikein märkänä ja pinnat putsaana ja tarpeeks).
Merkeistä on mielipiteitä varmasti runsaasti, ite hyödynnän noita jenkkimallin (kendall/gulf/penzoil) öljyjä mikä milloinkin osuu käteen, siis tosiaan näistä se ns. kalliimpi 20w50 "racing" öljy...
käytin myös aikanaan pienemmällä opiskelijabudjetilla onnistuneesti sitä Shellin 20w50 öljyä (valkonen pönikkä, punaset merkit), joka maksoi noin kolmasosan noista jenkkiöljyjen hinnasta. ei näyttänyt löytyvän shellin nettisivuilta enää, mutta ainakin lähishellillä näkyi hyllyssä pari viikkoa sitten.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Oikea öljy (360)?
Tällä hetkellä Wagoneerissa Gulfin 15W-50 ja seuraavassa vaihdossa kaatuu koneeseen Motonetin 20W-50 mineraalit. Vaihtovälit kun on lyhyet niin edullisemmallakin öljyllä pärjää.
Oikea öljy (360)?
tjooh, ite vaihtelen kerran tai 2 kesässä, riippuen hiukan ajomäärästä ja öljystä.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Oikea öljy (360)?
Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle.
Minä en lähtisi voitelusta tinkimään sen takia, että koneessa ei muu kuin vaseliini pysy.
Öljyvuodot johtuu huonolaatuisista tai vanhoista tiivisteistä tai tiivisteiden väärästä asennuksesta ja silloin tiivisteitä pitää vaihtaa, eikä kompensoida ongelmaa sillä, että lyödään niin paksut rasvat sisään, ettei öljy enää "mahdu" valumaan koneesta ulos.
Oikea öljy (360)?
Ei taida A-V:n koneessa huonoja/vanhoja tiivareita olla... ;)
Ja 20w-50 pelittää ihan hienosti menneiden aikojen koneessa kesällä. Ei niitä vaan oo tehty nykyöljyille...
Ja 20w-50 pelittää ihan hienosti menneiden aikojen koneessa kesällä. Ei niitä vaan oo tehty nykyöljyille...
Oikea öljy (360)?
Ja 20w-50 pelittää ihan hienosti menneiden aikojen koneessa kesällä. Ei niitä vaan oo tehty nykyöljyille...
Pelittäähän se aikansa. Muistaa vaan, että ennen oli paljon liikkeitä, jotka myivät peruskunnostettuja koneita. Ne liikkeet hävisivät synteettisten myötä.
Vanhan ajan öljyillä saa vanhan ajan murheet. ;)
Oikea öljy (360)?
Ja nyky öljyillä vanhan ajan moottoriin ihan uudet murheet ;)
Oikea öljy (360)?
Ja nyky öljyillä vanhan ajan moottoriin ihan uudet murheet ;)
Nykyöljythän on on perjaatteessa "siivilöityä" vanhan ajan öljyä. Laadukkaammasta perusöljystä vaan tehty.
Ja ei minulla ole koskaan ollut koneissa murheita, jotka olisi johtuneet öljystä.
Audissakin jo 517tkm takana ja niin se vaan mennä hurisee ja kahdeksaan vuoteen ei ole puristuspaineissakaan tapahtunut mitään muutosta, että tuskin se on kovin kelvottomilla öljyillä pyörinyt (mittaan paineet vuosihuollossa). Eikä muuten vuodakaan mistään. ;)