Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Moni varmaan jo otsikostakin osaa yhdistää
http://kuvablogi.com/blog/10099/4/
----
Tuossa kaverille rupesin kokoamaan kasaan paperiaineistoa.
Jeep -75 ja -76 Owners manuaaleista kopioita joista selviää tämä 401 moottori vertailu kohdaksi.
Tuolta AMCCF tech osiosta löytyi teho/vääntö specsit.
Eli 401 cid / 6,6 litraa / 190 kw / 468 Nm
Sitten kun on olemassa tuon Bedfordin moottorin kirja, mutta kun emme tiedä varmaksi mikä moottori se on. Moottorin kyljessä oleva sarjanumero sen kertoisi kun muistaisi/tietäisi mikä se on. Ennen katsastusta se täytyy selvittää.
Kolme vaihto ehtoa:
330 cid / 5,4 litraa / 73 kw / 307 Nm
466 cid / 7,6 litraa / 86 kw / 345 Nm
466 cid / 7,6 litraa / 99 kw / 431 Nm
Ajoneuvo laki sanoo että litra tilavuutta saa isontaa peräti 25%.
401 cid + 25% = 501 cid (8,25 litraa)
401 muutos 466 on +16%
Litrojen myötä ei ongelmaa.
Tehot ja väännöt ei ongelmaa, koska pysyvät jopa alhaisempina.
Kierrosalueet/vääntömomentti suhde, ovat eri ja siitä on ajoneuvo asetuksesta lievä maininta voimansiirto laitteiden kestävyydestä.
No, kytkin levy kestää, kun on Bedfordin, muu on ajan kysymys.
----
Se ongelma tulee olemaan massoissa, jos ongelmia tulee.
Löysin netistä: http://www.carnut.com/specs/engdim.html
401 massa 600 kg. Pitääkö paikkaansa, onko luotettava tieto joka kelpaa katsurille????
Tarvittaessa minulla on jemmassa yki 360 moottori, joka nyt sitten ilmeisesti painaa saman verta kuin 401? Ja jos sen puntaroi, niin siitä todistus on ainakin tarpeeksi pätevä.
Bedfordin koneen massaa ei ole tiedossa!!!
Ilmeisesti se pitäisi olla???
Netistä olen etsinyt, mutta ei löydy.
No, minulla olisi 2 kpl kyseisenlaisia Bedford moottoreita Vilppulassa, että jos on pakko, niin sitten täytynee niitä punnita ja myös.
Laki sanoo, moottorin massa saa nousta korkeintaan 20%.
10% jälkeen massaa täytyy sirtää, esim akku taakse, lasikuitu konepelti, jne.
(401 cid) 600 kg + 20% = 720 kg. Siinnä ja hänessä piisaako Bedfordin painolle.
Painoa on siirretty taakse päin, mm.
Vaihteisto on taaempana
Akut on penkin takana.
JNE.
------
Akselisto/jarrut vaati todistuksen, että kaikilla eri moottori vaihto ehdoilla on ollut identtiset mitotukset.
Tuollainen paperi pitäisi hommata
-----
Ja tuo kori.
Alkujaan -76 5D Wagoneer.
Nyt siinnä on tuo 3D koppa. Johon löytyy paperit.
Eli korin vaihto 22%
Moottori vaihto 14%
yhteensä 36% (max 50%)
Jotenka, jos jotain pikku prosentteja tulee vielä jostain, niin silti pysytään sallituiden rajoissa.
http://kuvablogi.com/blog/10099/4/
----
Tuossa kaverille rupesin kokoamaan kasaan paperiaineistoa.
Jeep -75 ja -76 Owners manuaaleista kopioita joista selviää tämä 401 moottori vertailu kohdaksi.
Tuolta AMCCF tech osiosta löytyi teho/vääntö specsit.
Eli 401 cid / 6,6 litraa / 190 kw / 468 Nm
Sitten kun on olemassa tuon Bedfordin moottorin kirja, mutta kun emme tiedä varmaksi mikä moottori se on. Moottorin kyljessä oleva sarjanumero sen kertoisi kun muistaisi/tietäisi mikä se on. Ennen katsastusta se täytyy selvittää.
Kolme vaihto ehtoa:
330 cid / 5,4 litraa / 73 kw / 307 Nm
466 cid / 7,6 litraa / 86 kw / 345 Nm
466 cid / 7,6 litraa / 99 kw / 431 Nm
Ajoneuvo laki sanoo että litra tilavuutta saa isontaa peräti 25%.
401 cid + 25% = 501 cid (8,25 litraa)
401 muutos 466 on +16%
Litrojen myötä ei ongelmaa.
Tehot ja väännöt ei ongelmaa, koska pysyvät jopa alhaisempina.
Kierrosalueet/vääntömomentti suhde, ovat eri ja siitä on ajoneuvo asetuksesta lievä maininta voimansiirto laitteiden kestävyydestä.
No, kytkin levy kestää, kun on Bedfordin, muu on ajan kysymys.
----
Se ongelma tulee olemaan massoissa, jos ongelmia tulee.
Löysin netistä: http://www.carnut.com/specs/engdim.html
401 massa 600 kg. Pitääkö paikkaansa, onko luotettava tieto joka kelpaa katsurille????
Tarvittaessa minulla on jemmassa yki 360 moottori, joka nyt sitten ilmeisesti painaa saman verta kuin 401? Ja jos sen puntaroi, niin siitä todistus on ainakin tarpeeksi pätevä.
Bedfordin koneen massaa ei ole tiedossa!!!
Ilmeisesti se pitäisi olla???
Netistä olen etsinyt, mutta ei löydy.
No, minulla olisi 2 kpl kyseisenlaisia Bedford moottoreita Vilppulassa, että jos on pakko, niin sitten täytynee niitä punnita ja myös.
Laki sanoo, moottorin massa saa nousta korkeintaan 20%.
10% jälkeen massaa täytyy sirtää, esim akku taakse, lasikuitu konepelti, jne.
(401 cid) 600 kg + 20% = 720 kg. Siinnä ja hänessä piisaako Bedfordin painolle.
Painoa on siirretty taakse päin, mm.
Vaihteisto on taaempana
Akut on penkin takana.
JNE.
------
Akselisto/jarrut vaati todistuksen, että kaikilla eri moottori vaihto ehdoilla on ollut identtiset mitotukset.
Tuollainen paperi pitäisi hommata
-----
Ja tuo kori.
Alkujaan -76 5D Wagoneer.
Nyt siinnä on tuo 3D koppa. Johon löytyy paperit.
Eli korin vaihto 22%
Moottori vaihto 14%
yhteensä 36% (max 50%)
Jotenka, jos jotain pikku prosentteja tulee vielä jostain, niin silti pysytään sallituiden rajoissa.
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Heti perään jo kysytään:
ONKO KENELLÄKÄÄN TIETOA, ONKO TUO MOOTTORIN PAINON SELVILLE SAAMINEN KUINKA TÄRKEÄÄ??
Jeep manuaaleista on kopioita joissa mainitaan:
1975 manuaalissa:
max. auton kokonaismassa 2732 kg
max. etuakselimassa 1587 kg
max. takaakselimassa 1605 kg
1976 manuaalissa:
max. kokonais 2732 kg
max. etu 1458 kg (auravarustuksella 1605 kg)
max. taka 1458 kg
1982 manuaalissa:
max. kokonais 2812kg
max. etu 1451 kg (lumiaura varustukselle 1596 kg)
max. taka 1451 kg
Ajatuksena että jos moottorinmassa ei ole tiedossa, ja auto ajetaan puntarille, ja verrataan puntarin antamaa tulosta näihin maximi massoihin, ja vedetään siitä sopivat johto päätökset??
Sen tiedän, joka tapauksessa auto punnitaan kyseisenlaisten muutosten takia.
---
Sitten tarvitaan se akselisto/jarru jutuista todistusta.
.
Yksi kaveri kertoi että Jyväskylässä jenkkivaraosaliike, JMT-autopalvelu, oli kirjoittanut paperin:
"eri moottori vaihto ehdoilla on identtiset jarru ja akselisto rakenteet"
Joko täytyy sieltä käydä kyseleen tai ARO-yhtymältä (eikös se ole nykypäivän Jeep edustaja), Tosin ARO:n kautta saadut paperit yleensä maksaa rahaa.
Mites Jamant?? Ilmeisesti joku Chiltonin Jeepkirjasta otettu kopio piisaa.
Tai jos jollakulla on kyseisen lainen dokumentti, helposti kopioitavissa tai sähköisesti, niin olisi terve tullut.
----
Tuleeko kenellekkään mitään muuta mieleen??
Minun mielestäni nämä paino asiat on suurin kysymys merkki.
Pysyykö etuakseli tuon 1600 kg rajoissa, ja kun täytyy huomoida jos ottaa kuormaa kyytiin, niin kyllä se painattaa aina vähän eteenkin, eli se kantavuuden elämis vara.
ONKO KENELLÄKÄÄN TIETOA, ONKO TUO MOOTTORIN PAINON SELVILLE SAAMINEN KUINKA TÄRKEÄÄ??
Jeep manuaaleista on kopioita joissa mainitaan:
1975 manuaalissa:
max. auton kokonaismassa 2732 kg
max. etuakselimassa 1587 kg
max. takaakselimassa 1605 kg
1976 manuaalissa:
max. kokonais 2732 kg
max. etu 1458 kg (auravarustuksella 1605 kg)
max. taka 1458 kg
1982 manuaalissa:
max. kokonais 2812kg
max. etu 1451 kg (lumiaura varustukselle 1596 kg)
max. taka 1451 kg
Ajatuksena että jos moottorinmassa ei ole tiedossa, ja auto ajetaan puntarille, ja verrataan puntarin antamaa tulosta näihin maximi massoihin, ja vedetään siitä sopivat johto päätökset??
Sen tiedän, joka tapauksessa auto punnitaan kyseisenlaisten muutosten takia.
---
Sitten tarvitaan se akselisto/jarru jutuista todistusta.
.
Yksi kaveri kertoi että Jyväskylässä jenkkivaraosaliike, JMT-autopalvelu, oli kirjoittanut paperin:
"eri moottori vaihto ehdoilla on identtiset jarru ja akselisto rakenteet"
Joko täytyy sieltä käydä kyseleen tai ARO-yhtymältä (eikös se ole nykypäivän Jeep edustaja), Tosin ARO:n kautta saadut paperit yleensä maksaa rahaa.
Mites Jamant?? Ilmeisesti joku Chiltonin Jeepkirjasta otettu kopio piisaa.
Tai jos jollakulla on kyseisen lainen dokumentti, helposti kopioitavissa tai sähköisesti, niin olisi terve tullut.
----
Tuleeko kenellekkään mitään muuta mieleen??
Minun mielestäni nämä paino asiat on suurin kysymys merkki.
Pysyykö etuakseli tuon 1600 kg rajoissa, ja kun täytyy huomoida jos ottaa kuormaa kyytiin, niin kyllä se painattaa aina vähän eteenkin, eli se kantavuuden elämis vara.
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Noi koneiden massat tuolla taulukossa on paunoja eli
327cid mikä on painavin noista wagon orggis koneista on 601lb=273kg
ja 327cid on itseasiassa ilmoitetuilta tehoiltaan myös suurin kone, olisko ollu 250hv, 401cid tehot tais olla wagossa 190hv tai jotain
painavin kone mitä noihin on uutena laitettu on varmaan valmetti mutta en tiedä käykö vertailumoottoriksi koska ei ole tehdasasennuksia vaan maahantuoja räpellyksiä
327cid mikä on painavin noista wagon orggis koneista on 601lb=273kg
ja 327cid on itseasiassa ilmoitetuilta tehoiltaan myös suurin kone, olisko ollu 250hv, 401cid tehot tais olla wagossa 190hv tai jotain
painavin kone mitä noihin on uutena laitettu on varmaan valmetti mutta en tiedä käykö vertailumoottoriksi koska ei ole tehdasasennuksia vaan maahantuoja räpellyksiä
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Ainoo keino vois olla laittaa jyhkeempi etuakseli esim dana 60 tai 70 jostain isosta pickupista ja sit vähentää istumapaikkalukua reilusti.
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Ongelmaksi tulee se, että tyypitettyä akselimassaa eikä kokonaismassaa ei saa ylittää tai muuttaa. Varmistan vielä asian mutta jotenkin näin se meni. Esim. mulla Hornettiin 360 konetta katsastettaessa autosta tuli 2+2 paikkainen vaikka kaikki osat mitä käytettiin oli ihan V8 Hornetin alkuperäisiä.
Eli kaulasta pitää saada niin paljon massaa pois, että se kompensoi tuon raskaamman moottorin painon.
Eli tuli vähän varmistusta. Auto yksilölle katsastettua kokonaismassaa ei saa muuttaa. Jos oma massa kasvaa on kantavuuden pysyttävä järkevissä rajoissa. Tällöin esim. paikkalukua on pienennettävä. Akselimassan kohdalta en saanut ihan varmaa tietoa. Mutta muistaakseni akselimassa voidaan katsoa samaan sarjaan kuuluvasta isommalla moottorilla varustetusta autosta, jos ko. yksilö on muutettu muilta osin sellaista vastaavaksi. Tätä massaa ei saa kuitenkaan ylittää.
Eli kaulasta pitää saada niin paljon massaa pois, että se kompensoi tuon raskaamman moottorin painon.
Eli tuli vähän varmistusta. Auto yksilölle katsastettua kokonaismassaa ei saa muuttaa. Jos oma massa kasvaa on kantavuuden pysyttävä järkevissä rajoissa. Tällöin esim. paikkalukua on pienennettävä. Akselimassan kohdalta en saanut ihan varmaa tietoa. Mutta muistaakseni akselimassa voidaan katsoa samaan sarjaan kuuluvasta isommalla moottorilla varustetusta autosta, jos ko. yksilö on muutettu muilta osin sellaista vastaavaksi. Tätä massaa ei saa kuitenkaan ylittää.
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Taitaa olla aika hankalaa saada virallisesti kilpiin kun etuakselimassaa taidettiin joskus korottaa valmettia varten ja sen painaa muistaakseni joku 330 kiloa ? :-?
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Autohan on jo nyt 3 paikkainen p-a. Otteessa on se Fiat 3,5 litranen diesel.
Tuo 3D cherossa on otteessa Valmet, ja kaveri oli jo aikoinaan käynyt Varkauden katsastus asemalla, niin olivat vähän näyttäneet vihreää valoa, että vois tuohon Valmettiin verrata.
Minunkaan käsittääkseni Valmettia ei silti saisi verrata, koska ei ole tehdas asenteinen vaan maahantuojan.
-----
Sitten minun oman Dodgen -84, muutos katsastettu -07, HJ61-diesel, 2+3 pa, kohdalla on niin, että auto omamassa 2140 kg ja kokonais massa 2400 kg.
(tuossakaan minulla ei ollut HJ:n painosta tietoa, kontorilla oli tojota aineistoa mistä vilkaisi sen ja dodgen 318 käytettiin punnittavana)
Vaikka kantavuus on vain sen 260 kg.
Niin on sen takia laillinen, koska vaikka muutoskatsastus tapahtui 2007, niin kantavuuksien kohdalla pitää lukea 1984 lakia, jolloin ei vaadittu, kuin henkilö luvun mukaan paino (koska on 2+3, niin piisaa kun huomioi 2 henkilöä, 75 kg/kpl=150 kg).
Pakettiauton nimelliskantavuutta ei silloin tunnettu ja lisä paikoille ei tarvinnut laskea mitään, ja kyytiin nostettvalle tavaralle ei tarvinnut huomioida mitään.
Näin katsastus mies sanoi, ja antoi leiman.
Eli Jeep on -76, joten tulkittaneen 1976 vuoden lakia...
Silti tuo etuakselimassa homma on kysymys merkki.
Joku meinas, että vaikka laittaisi järeämmän akselin, niin silti maximi massaa ei saa muuttaa akseli kohtaisesti eli on ja pysyy 1600 kg, (Mutta silti olen ymmärtänyt että, pystyisi yhdellä edellytyksellä muuttamaan, eli jos valmistajalta erikseen anottu erikoslupa ja tämän jälkeen AKE:n erikoislupa).
Tuo 3D cherossa on otteessa Valmet, ja kaveri oli jo aikoinaan käynyt Varkauden katsastus asemalla, niin olivat vähän näyttäneet vihreää valoa, että vois tuohon Valmettiin verrata.
Minunkaan käsittääkseni Valmettia ei silti saisi verrata, koska ei ole tehdas asenteinen vaan maahantuojan.
-----
Sitten minun oman Dodgen -84, muutos katsastettu -07, HJ61-diesel, 2+3 pa, kohdalla on niin, että auto omamassa 2140 kg ja kokonais massa 2400 kg.
(tuossakaan minulla ei ollut HJ:n painosta tietoa, kontorilla oli tojota aineistoa mistä vilkaisi sen ja dodgen 318 käytettiin punnittavana)
Vaikka kantavuus on vain sen 260 kg.
Niin on sen takia laillinen, koska vaikka muutoskatsastus tapahtui 2007, niin kantavuuksien kohdalla pitää lukea 1984 lakia, jolloin ei vaadittu, kuin henkilö luvun mukaan paino (koska on 2+3, niin piisaa kun huomioi 2 henkilöä, 75 kg/kpl=150 kg).
Pakettiauton nimelliskantavuutta ei silloin tunnettu ja lisä paikoille ei tarvinnut laskea mitään, ja kyytiin nostettvalle tavaralle ei tarvinnut huomioida mitään.
Näin katsastus mies sanoi, ja antoi leiman.
Eli Jeep on -76, joten tulkittaneen 1976 vuoden lakia...
Silti tuo etuakselimassa homma on kysymys merkki.
Joku meinas, että vaikka laittaisi järeämmän akselin, niin silti maximi massaa ei saa muuttaa akseli kohtaisesti eli on ja pysyy 1600 kg, (Mutta silti olen ymmärtänyt että, pystyisi yhdellä edellytyksellä muuttamaan, eli jos valmistajalta erikseen anottu erikoslupa ja tämän jälkeen AKE:n erikoislupa).
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Ei mulla ainakaan ole koneen vaihdossa kiinnostanut konttorilla yhtään akselimassat, autot on olleet 1970 tai vanhempia.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Tuon Fiat-papereiden painoja en muista.
Enkä tuon 3D otteeseen merkattuja.
---
Mutta katsoin tuossa yhdet -79 Wagoneerin paperit.
H-A, 6 henkilöä.
Maahantuojan asentama Valmet.
Malli: 5D WAGONEER-6-J9M15N-Valmet 411BA
Omapaino: 2120 kg
Kokonais: 2810 kg
Akselipainoissa on vain: 1460 kg (eli ilmeisesti taka akseli)
Poistettu kilvistä jo 28.12.90
-----
Vertailuksi 1982 Cherokee. 258 Bensa, H-A, 6 henkilöä.
Omapaino: 1830 kg
Kokonais: 2560 kg
Akselit: 1110 kg, 1450 kg
Peräti 18.6.99 viimeksi leimattu.
Sen jälken 3 vuotta leimaamatta ja vuosipoistona poistunut, kilpiä ei oltu palautettu.
-----
Tällä varkauden kaverilla on tämän Bedfordin lisäksi Valmetin turbodieselillä oleva Cherokee, muistaakseni -78 tai -79.
Mitenkä siinnä otteessa ne painot menee...
Ja se katsastus miehen idea oli käsittääkseni jotensakin sillai, että ajetaan tuo turbovalmetti vaakalle, sitten Bedfordi.
Verrataan painoja, ja Jeepin sallittuja akseli massoja, ym.
Ja sen jälkeen jos vähänkään olisi mahdollisuuksia, niin äkkiä leima paperiin...
---
Tuon 1982 Jeep Owner Manual antaa max. kokonais massaksi 2812 kg.
Enkä tuon 3D otteeseen merkattuja.
---
Mutta katsoin tuossa yhdet -79 Wagoneerin paperit.
H-A, 6 henkilöä.
Maahantuojan asentama Valmet.
Malli: 5D WAGONEER-6-J9M15N-Valmet 411BA
Omapaino: 2120 kg
Kokonais: 2810 kg
Akselipainoissa on vain: 1460 kg (eli ilmeisesti taka akseli)
Poistettu kilvistä jo 28.12.90
-----
Vertailuksi 1982 Cherokee. 258 Bensa, H-A, 6 henkilöä.
Omapaino: 1830 kg
Kokonais: 2560 kg
Akselit: 1110 kg, 1450 kg
Peräti 18.6.99 viimeksi leimattu.
Sen jälken 3 vuotta leimaamatta ja vuosipoistona poistunut, kilpiä ei oltu palautettu.
-----
Tällä varkauden kaverilla on tämän Bedfordin lisäksi Valmetin turbodieselillä oleva Cherokee, muistaakseni -78 tai -79.
Mitenkä siinnä otteessa ne painot menee...
Ja se katsastus miehen idea oli käsittääkseni jotensakin sillai, että ajetaan tuo turbovalmetti vaakalle, sitten Bedfordi.
Verrataan painoja, ja Jeepin sallittuja akseli massoja, ym.
Ja sen jälkeen jos vähänkään olisi mahdollisuuksia, niin äkkiä leima paperiin...
---
Tuon 1982 Jeep Owner Manual antaa max. kokonais massaksi 2812 kg.
Bedford Jeep, ehkä sittenkin laillisesti kilpiin??
Autohan on jo nyt 3 paikkainen p-a. Otteessa on se Fiat 3,5 litranen diesel.
-----
Itse ehkä menisin vaan pokkana leimalle enkä puhuis koneen vaihdosta mitään, veikkaan ettei moni katsuri erota 3,5 litrasta fiattia ja bedfordin konetta toisistaan kun ei pidä meteliä asiasta. Laitonta tietty mutta mun oikeustaju sallii sen tässä idioottivirkamiesten maassa jossa ei saa muutoksia läpi vaikka olis kuinka hyvin tehty ja käytetty kuinka kestäviä osia tahansa