Lähinnä itse vaan karsastan noita synteettisiä perus öljyjä vanhassa jenkki koneessa (ja volsun boxereissa). Moderneissa koneissa toimivat kyllä oikein hienosti, mullakin oli fiiussa 903 kone jolla oli melkein 300tkm veivattu ja kun sen purin, niin oikein kelpo oli vielä. Siitä lähti vielä osia käyttöön, mm nokka-akseli mikä niissä on todella paha kulumaan ja uutta ei saa mistään, oli vielä tehdas toleransseissa. No siinä koneessa pyöri aina mobil 1, vuodesta 1980, olikos se nyt vuoteen 1999, kun koneen vähemmän ajettuun (ja huonompaan) vaihdoin...
Oikeestaan ainoat öljy huolet on ollu volsun vesiboxerissa, sinne ei pidä synteettisiä, saati semi syntisiä mennä laittamaan. ikinä.
Oikea öljy (360)?
Oikea öljy (360)?
Tämän hetken mielipiteeni on, että 20w50. Käytin viime 2 kesää 5w50 Hornetissa ja ilmeni pieniä lämpö/vuoto-ongelmia vaikka ajot oli vähissä ja synteettisille sopivat tiivarit. Oon hiljalleen sitä mieltä, että toleranssit on vaan jenkkikoneessa liian isot juoksevalle nykyöljylle.
Minä en lähtisi voitelusta tinkimään sen takia, että koneessa ei muu kuin vaseliini pysy.
Öljyvuodot johtuu huonolaatuisista tai vanhoista tiivisteistä tai tiivisteiden väärästä asennuksesta ja silloin tiivisteitä pitää vaihtaa, eikä kompensoida ongelmaa sillä, että lyödään niin paksut rasvat sisään, ettei öljy enää "mahdu" valumaan koneesta ulos.
öljyvuodot ei ikävä kyllä tässä kohtaa johtuneet kummastakaan ehdottamastasi syystä, joten alkaa olemaan muut syyt vähissä kuin tuo käytetty öljy. kokeiltu kahdella eri koneella, jotka molemmat kasattu uusin tiivistein.
sanotaan nyt vielä sekin että tuo käyttämäni 20w50 on tällä hetkellä synteettistä, eli siltä osin suo motille täsmällee yhtä hyvän voitelun kuin 5w50 mobil1. ja kun ajot on kesällä niin tuo 5 vs. 20 ei käytännössä meinaa mitään negatiivista.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man