J20 virtalukko-ongelma
J20 virtalukko-ongelma
Starttihan on sama kutosessa ja kasissa.... Oletko nyt varmistanut kaikki paikat virtakynällä/ mittarilla. Helpottaa kun startin käynistysreleleltä pois ja mittailet kaikki vielä.. Ja relehan oli lokasuojassa apukuskin puolella akun takana. Ensiksi toteat akun releen välisen kytkennän> onko liitokset kunnnossa. Siitä lähtee myös virtalukolle ja sulakerasialle syöttö> huonoliitos tai löysä... yleensä jeepissä aivan onnettomat starttipiiri (päävirtapiirin johdot) itse olen vaihtanut ne 70neliön johdoksi, jolloin startti pyörii talvella pirteänä, vaikka onkin 60 ampeeritunnin akku kasikonessa. Hapettuma reikäliittimessä tai liitin poikki vaikka näyttää ehjältä...Pistät sen mittalaitteet releen startin puoleiseen liittimeen. käännät virta-avaimen start asentoon ja toteat tilanteen ja sitten katsot, jos ei tule tutkit, ohjauspuolen seuraavana. Kokeile suoraan akulta johdon pätkällä, vetääkö rele jos vetää> tutkit virtalukkoa seuraavana. Jos ei vedä, rele on rikki... Sen takia otat käynnistysmoottorin johdon turvallisuuden takia irti voit tutkia huoletta ja ränkätä releä mielin määrin.... Jos olet todennut että rele toimii, sitten tutkit startin johdon ja menet startin päähän> sitten tietää missä on vika... Kannattaa tutkia ensiksi näin ja sitten menee virtalukon päähän vasta. Sitten on monimutkaisempaa.......
J20 virtalukko-ongelma
No niin, Jamant esitti oikean kysymyksen jo huhtikuussa, mutta oletin, että ulkoisesti identtiset solenoidit olisivat samanlaiset myös kytkentöjen osalta. Vaan eivätpä ole. Toinen oletus oli, että kun vierekkäisiin nastoihin tulevat pikkupiuhat on yhdistetty kumilla, joten niiden järjestys pitää olla se, eikä toisinpäin.
No, soittaessani Jamantille, hän tutki kirjoja ja sieltä löytyi solenoideja vähän joka sormelle. Selvisi sen taakse tulevan pikkupiuhan merkitys; se on maa. Joissain solenoideissa tätä nastaa ei ole, vaan ne maadoittuvat runkoon. On myös sellaisia, joissa virtalukolta tulee miinus, mutta omassa autossani se on plus.
Ja se Ebaysta halvalla ostettu uusi solenoidi jäi ensin päälle ja sitten kun sitä vähän kopautin, niin ei toimi enää ollenkaan... No, saahan näitä traktorivaraosaliikkeestä, eikä ole sen kalliimpia. :P
Suurkiitokset Jamantille ongelman ratkaisusta. :)
Edit: Niin, se korvaava solenoidi on otettu -82 Eaglesta (jossa ne pikkujohdot toisinpäin).
No, soittaessani Jamantille, hän tutki kirjoja ja sieltä löytyi solenoideja vähän joka sormelle. Selvisi sen taakse tulevan pikkupiuhan merkitys; se on maa. Joissain solenoideissa tätä nastaa ei ole, vaan ne maadoittuvat runkoon. On myös sellaisia, joissa virtalukolta tulee miinus, mutta omassa autossani se on plus.
Ja se Ebaysta halvalla ostettu uusi solenoidi jäi ensin päälle ja sitten kun sitä vähän kopautin, niin ei toimi enää ollenkaan... No, saahan näitä traktorivaraosaliikkeestä, eikä ole sen kalliimpia. :P
Suurkiitokset Jamantille ongelman ratkaisusta. :)
Edit: Niin, se korvaava solenoidi on otettu -82 Eaglesta (jossa ne pikkujohdot toisinpäin).
J20 virtalukko-ongelma
Ei mun mielestä ikiä ollut missään että virtalukko ohjaa maa puolta, erikseen jotkut vanhat englantilaismaataloustyökoneet, jossa maa puolella sulakkeet ja katkaisijat. Ja runko oli posiitiivinen.. Tuskin jenkki tekee näin erikoisia ratkaisuja. Ja sen takia yleensä ollut startti releessä se yksliitin ylimääräisenä kun start asennossa ei tulee sytysvirtaa ja se pitää huomioida sitten ostattaessa kun traktoreissa normallisti ei tule sytystysvirtaa, dieselissä ei ole puolaa, sammutin on mekaaninen normaalisti vivulla tai kuin ryypyn vaijerilla. Alkuperäisesti jeepissä on se light blue virtalukolta ja red W/TR on sytysvirta puolalle ja sitten haarautuu sytysboxin luota hytin puolle sulakerasian pohjaan jossa ajovalojen päälle estymisen summerin ja siitä jatkuu valokatkaisijalle. Tämä ei liity moottorin käynnistymiseen mutta nämä on näin. Kummiskin jos autossasi on rotanloukku startti ja sieltä löytyy tämä kytkentä aivan varmasti. Eli näin onkin, eka kertaa kuulen että starttireleellä on eri maa johto, yleensä se maa on siinä kuoressa, joten kun se pultataan lokasuojaan, yksi johto jää turhana pois...
J20 virtalukko-ongelma
Siis solenoidikirjan yksi tai kaksi vaihtoehtoa on niin että virtalukolta (tai käynnistysnapilta) tulee solenoidiin maa!! Se että et ole koskaan sellaista nähnyt, ei tarkoita että sellaista ei olisi olemassa!!
J20 virtalukko-ongelma
Maailma on ihmeitä täynnä! ;)