Turvavyön merkkivalo
Turvavyön merkkivalo
Muistettava kun vaihtaa laturia isompi tehoisen että auton sähköjärjestelmä tehty sille alunperin n. 40 ampeerin laturille. Laturin paksujohto ei ole kuin 6 neliön johtoa ja mitoitettu sile 40 ampperille . Kummiskin sille alkuperäiselle. Nyt kun sinne vaihdetaan 100 ampeerin laturi, virta kaksinkertaiseksi, se ei kestä sitä 6 neliön johto vaan pitäisi olla 16 neliö. Mutta homma pelastaa se kuin ei kuormita sitä paljoa, sitten ei hätää mutta laturin kuormaa pystyy lisäämään sähkölaitteilla :o. Sen takia sitten liitoksien kuumentumisesta johtuvia vikoja kun liitos aina lämpiä liikaa läpimenovastuksen ansioista, sitten kun palaa suojaava oksidikerros, niin ne hapettuu. Akku toinen juttu taas mutta sitten niitä alkavia amerikkalaisia ongelmia, järjestelmät mitoitettu säästösyistä niin pieneen, kulut kurissa> voitto kaikesta ennen kaikkea.... Vaikka nyt johdot uusii paksummaksi mutta sitten kummitelee ampeerimittari miten se mitoitettu, mahdollisesti sen mukaan mitä alkuperäinen laturi :o....
Turvavyön merkkivalo
Tuntuu pelittävän.......tosiaan tein laturilta suoraan akkuun reilusti rajumman latauspiuhan. Jätin sen alkuperäisenkin sinne paikalleen. Ampeerimittari näytti puutaheinää jo aikaisemminkin niin siitä ei niin väliä. Pääasia, että nyt kaikki pelaa.
Turvavyön merkkivalo
Niin asiahan ei mulle kuulu mutta millä tiedät sen laturin toiminnan nyt, onko sulla edes merkkivaloa nyt siellä> se kun tutkit aina väliajoin laturin toiminnon yleismittarilla/erillinen volttimittari kojetauluun. Merkkivalossa se huono puoli, se kertoo sen lähteekö se antamaan latausjännitettä mikä on suurempi kuin akun jännitteen. Se ei kerro sitä 14 tai 16- 18 volttia ja kun jännite pitäis olla 14 volttia sittenkin> olen kokenut joissain latureissa. Se jeepin mittari pirun fiksu vekotin, se näyttää + puolella sen että mitä laturi tekee, normi tilanne on se että 0 tienoilla on paras stabiilijännitteen ja kuormitukset, jos se nousee pysyy korkealla silloin jotain mätää latauspiirissä, joko kuormaa tai ylijännitettä> olen sen sattuman kautta kokenut kerran. Miinuspuolella laturi ei toiminnassa.... Ylijännitteen näkee siitä kun sähkölaitteet pois päältä kun laturi lataa. Ja vastaavasti kun kuormitukset päällä sitten kääntyy plussalle. Sitten lopuksi pikkuinen vihje jos mittari jostain syystä näyttää erinlailla, johdot se mittarin takana väärin>näyttää väärin plussasta tulee miinus ja jne...:)...
Turvavyön merkkivalo
Se mittari on enemmän tai vähemän sökö. Viisari on jotain 20A plussan puolella vaikka akku on irti. Nyt systeemissä on toimiva latausvalo. Jännitemittarin meinasin jossain vaiheessa asentaa. Oli tarkoitus laittaa samaan syssyyn uus öljynpaine ja mahdollisesti toinen lämpömittari. Samaan tyyliin kuin joskus Hornettiinkin laitoin. Noi vanhat mittarit ei aina oikeen herätä luottamusta.
Turvavyön merkkivalo
Oikeassa olet mittareista, ne ei ole niin tarkkoja mutta ei kannata niitä uusia kuin voi soveltaa muutkin autoon niin kuin minä, mullahan mekaaniset lämpö-öljy mittarit, jos omiin vertaa, niillä on kuin päivällä ja yöllä eroa. Ehkä mekaaniset oikeassa sitten. Paitsi ampeeri mittari pitää kutia, siitä näkee osviittaa... Hyvä esimerkki kun moottorin käynnistää, kestää omalla mittarilla pirun kauan nousta kun mekaaninen pompahtaa heti kun öljynpaineet koneessa. Toinen nukkuu sinä sivussa, eikä lämpämittaritkaan näytä aina samaa vaikka anturit vierekkäin imusarjassa....