Tota, miten sen nyt ottaa. Tän viimeisimmän trafin mulkkauksen jälkeen tilanne on ollu hiukan eri ku ennen.
Eli tuolla tiedostossa näkyy omistajana se jonka nimissä auto on ollu kilpien palautuksen hetkellä. Ja käsittääkseni viimeisen rekisterissä näkyvän henkilön ns. lopullinen vastuu autosta ei poistu kuin tuon romutustodistuksen myötä. Se on eri juttu alkaako kukaan koskaan niiden perään huutelemaan, mutta jos olen nyky lain oikein ymmärtänyt tähän on mahdollisuus olemassa.
Mullakin näkyy yks purkki mikä myytiin venäjälle. Tiedoissa vaan lukee maastavienti mutta se on periaatteessa vielä suomen rekisterissä :o Näkyy esim. vakuutusyhtiöillä kun kattovat mun vakuutuksia...
Jos siitä on kilvet palautettu niin mitään todellista "vastuutahan" siitä ei jää. Sen voi ihan vapaasti myydä tai lahjoittaa kelle vaan ilman että siitä tarvii tehdä mitään ilmoitusta kenellekkään.
Tietysti ei se luovarin tekeminen tyhmää ole tällaisessakaan tapauksessa jos sen myy eteenpäin puolin ja toisin.
Autossa on vielä sekin hyvä puoli että se on rahan arvoista tavaraa vaikka se olisi kuinka romu. Täten siitä ei pääse koskaan syntymään mitään ongelmajätettä vaan sille löytyy aina ottaja.
Sellaisen 18 b §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun ajoneuvon, jota voidaan pitää 3 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna jätteenä (romuajoneuvona), viimeisen haltijan on toimitettava romuajoneuvo tuottajavastuun piiriin kuuluvaan järjestelmään kuuluvalle kerääjälle tai esikäsittelijälle. Vastaanottajan on tarkistettava viimeisen haltijan oikeus luovuttaa romuajoneuvo. Ajoneuvon viimeiselle haltijalle on tällöin annettava asianmukainen romutustodistus romuajoneuvon lopulliseksi poistamiseksi Ajoneuvohallintokeskuksen ajoneuvoliikennerekisteristä. Rekisteristä poistamisesta voidaan periä tuottajalta kohtuullinen maksu.
Mutta jos auto on poistettu rekisteristä niin se viimeinen haltija ei välttämättä ole sama kuin viimeinen rekisteriin merkitty haltija. Edelleenkään sen auton eteenpäin myyntiä ei ole kielletty eikä sitä tarvitse, eikä varmaan voikaan ilmoittaa mihinkään.
Täten rekisteristä poiston jälkeisiä haltijan muutoksia ei kirjata mihinkään rekisteriin mutta vastuu autosta toki siirtyy.
Luovarin tekeminen tietysti helpottaa omistajan selvittämistä jos siihen autoon nyt jostain syystä kohdistuisi jotain kuluja. (Kunnan hinauskulut on ehkä todennäköisin mahdollinen)
niinpä, ja niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitin, ei tällasia tulla todennäköisesti koskaan kyselemään. Mutta juridisesti se on mahdollista. Ja siinä tilanteessa osoitusvelvollisuus on ihan vastaava kun kilvissä olevan auton omistajalla.
Mutta edelleen, tämä on pelkkä kauhukuva, mutta Puputti ja muut lobbaajat ajaa tähän koko ajan tiukennusta.