Ohjaustehostimen letkun kierteisiin liimaa?
Pitäisi olla vuotamaton liitos ilman liimaa, muistaakseni tässä pitäisi olla kartiopinta jolla liitos tiivistyy, olisikohan ollut minua edeltävä omistaja joka on vaihtanut letkun? Hikoillut koko sen ajan kun auto oli minulla.
olisikohan ollut minua edeltävä omistaja joka on vaihtanut letkun? Hikoillut koko sen ajan kun auto oli minulla.Voi olla ollut useampikin mahdollisuus tuohon vuotamiseen, mutta mieleeni tulee pari vaihtoehtoa. Joko noi kierteet eivät ole olleet kartiokierteitä(vaikka luulisi hydr. osille sellaiset olevan) tai voisiko syynä olla, että letku on teetetty ja siinä on eurooppalainen ISO-kierteellä oleva 55° kierre profiili. Pitäisi olla nimen omaan amerikkalainen NPT-kierteen 60° profiili. Ainakin silikonin tapaista liimaa oli laitettu joko paikkaan, joka ei sitten ollut auttanut.
Mutta joka tapauksessa laittaisin nyt uuden letkun liitoksen liimaa. Olisikohan Loctite 577 hyvä tuohon tarkoitukseen?
Noissa nipoissahan kiertyeet ovat ja kuuluu olla suorat, ei kartiot.
Mutta sitten se putkenpää täytyy olla oikeassa kulmassa, kartio.
Ja tuonne simpukan päähän muistaakseni ainakin kuuluisi tulla o-rengaskin väliin??
Kun on tuo olkapää ja suora, vähän niinkuin ilmastoinnin letkuissa.
Teflon-hydraulikkaliitin liima on ainakin ihan hyvää.
----------
Asian sivusta, itse olen laittanut sopivan kaksois nipan pumpun ja simpukan lähtöihin, jolloin ei tarvitse hommata noita putkikierre liitoksia.
Näin ollen pystyy itse tekeen perus hydrauliletkusta letkut, jic tai orfs päillä, riippuen siitä minkälaisen kaksois nipan laittaa.
Ja R pää ei ole ajoneuvo liitin, vaikka suurin osa suomalaisista kone valmistajista R liitoksia suosii.
Mutta sitten se putkenpää täytyy olla oikeassa kulmassa, kartio.
Ja tuonne simpukan päähän muistaakseni ainakin kuuluisi tulla o-rengaskin väliin??
Kun on tuo olkapää ja suora, vähän niinkuin ilmastoinnin letkuissa.
----------
Asian sivusta, itse olen laittanut sopivan kaksois nipan pumpun ja simpukan lähtöihin, jolloin ei tarvitse hommata noita putkikierre liitoksia.
Näin ollen pystyy itse tekeen perus hydrauliletkusta letkut, jic tai orfs päillä, riippuen siitä minkälaisen kaksois nipan laittaa.
Ja R pää ei ole ajoneuvo liitin, vaikka suurin osa suomalaisista kone valmistajista R liitoksia suosii.
Tämä oli hyvä korjaus. Tulipahan korjattua tämäkin harhaluulo. Kierreosuus on aika lyhyt ja olin hätäiseen katsovinani uudesta letkusta, että se olisi ollut NPT, mutta tarkemmin kun katsoo, niin kyllähän se näyttää suoralta kierteeltä.

On varmaan aika tarkka oikeasta momentista. Aika harvassa taitaa olla tuollaiset nippaan sopivat momenttiavaimet. Ehkä se on vaan uskallettava vetää kyynärvarsi tuntumalla. Kun putken pää alkaa ottamaan vastaan, niin ilmeisesti pitäisi uskaltaa vetää vielä jonkun aikaa kireämmälle?
Tämä oli hyvä korjaus. Tulipahan korjattua tämäkin harhaluulo. Kierreosuus on aika lyhyt ja olin hätäiseen katsovinani uudesta letkusta, että se olisi ollut NPT, mutta tarkemmin kun katsoo, niin kyllähän se näyttää suoralta kierteeltä.
Tuossa kuvassa näkyy myös se kuinka ton putken pään kartion pitäisi toimia.
On varmaan aika tarkka oikeasta momentista. Aika harvassa taitaa olla tuollaiset nippaan sopivat momenttiavaimet. Ehkä se on vaan uskallettava vetää kyynärvarsi tuntumalla. Kun putken pää alkaa ottamaan vastaan, niin ilmeisesti pitäisi uskaltaa vetää vielä jonkun aikaa kireämmälle?
Jaa se alkuperäinen onkin tuollainen.
Eli melkein perinteinen putki-kartioliitos.
Mutta se kiristettäessä vasta menee kartioksi, ei ole valmiiksi tehty.
Ja ilmeisesti, jos tuon letkun kerran kiristää ja avaa, niin uudelleen kiristäessä tiivistys on heikompi, mutta mutteria taas tiukemmalle, niin alkaa pitämään.
-------
Ei kai siihen mitään momenttia tarvii, järjen kanssa sopivasti, mikä tuntuu hyvältä.
Tuohon käypänen avain pää, momenttiavaimelle löytyisi työmaalat, mutta se on jo luku sinäänsä ;)
Toisilla on sellaista, mitä toisilla ei ole :-X
Pystytkö tarkentamaan tollasen liiman tyyppiä?
Googlettamalla löytyy Loctiten putkikierretiivistettä 572 ja 577.
Molyteamilta löytyy Scanfix 24-SS-54.
Olisiko noista?
Pystytkö tarkentamaan tollasen liiman tyyppiä?
Googlettamalla löytyy Loctiten putkikierretiivistettä 572 ja 577.
Molyteamilta löytyy Scanfix 24-SS-54.
Olisiko noista?
Täytyypi vilkaista mitä Würthin purkin kyljessä lukee.
Ja Caterpillarilla on omaansa.
Teflon liimasta tai juurikin putkikierreliimasta puhutaan...
Varmasti tuo Loctiten putkikierre liima on yhtä hyvää.
------
EDIT.
CAT
Pipe Sealant with Teflon
Tuotenumero 5P-3413
Vaihtaa uudempaan numeroon 185-3992
Hinta 42,18 € (alv 0%) :o :P
Löytyy Tampereen Witraktorilta, Lempäälän Sääksjärveltä hyllytavarana (käteinen käy, ei tarvii olla tiliä) ;)
Englantia suomentaen:
- 50 ml pakkauskoko
- lämpö kesto -54 - + 149 celsiusta
------------------
Würth.
Teflon kierretiivistysneste
Hintaa en tiedä, ja Würthille täytyy olla tili. Mutta moni tarvike liike myy ko tuotteita.
Tietoja:
- korvaa teflon teipin tai hampun
- paineen kesto 200 bariin asti
- -50 - + 150 celssiusta
- pakkauskokoa ei ole merkattu, mutta on melkein saman kokoine kun CAT, eli joku 45-50 ml
Toisaalta, kun tiivistys tapahtuu sillä putken katiolla, niin kierteiden tiivistys ei isosti auta. Liimaa täytyy saada myös putken ja mutterin väliin.
Ja sitten siihen katioon liitos pinnalle.
Ja sitten siihen katioon liitos pinnalle.
Hämmennetääs tätä soppaa!! Ainakin Jeepeissä oli vuoteen 1979 asti käytössä kartioliitos, kartio tiivistää, ei tarvitab mitään liimoja!! -80:sestä lähtien oli käytössä o-rengas tiivistys, edelleenkään ei tarvita mitään lisäliimoja tms., jos vuotaa, ja kiristys ei auta, uusitaan o-rengas!! Simpukoissa on kiinteät sovitteet, joten simpukka määrää letkun päiden mallin, pumpuissa on vaihdettavissa oleva sovite, jolloin minkä vuoden tahansa pumppu sopii mihin tahansa simpukkaan, kun sovitteen vain vaihtaa letkuun sopivaksi!!
Malliesimerkkejä letkuista: kartioletku: http://www.jamant.fi/letku-cro5370024-p-1203.html , o-rengasletku: http://www.jamant.fi/letku-cro52003079-p-1291.html
Ja uudemmissa se pumpun pään liitin on taas muutettu ja tietenkin huonompaan suuntaan, o-rengas on jossain siellä muhvin ja putken välissä, ei pysty vaihtamaan, jos vuotaa, pitää vaihtaa koko letku, eli esim tuo (tosin tuo on tarvikemalli ja siinä on parempi liitin/pää): http://www.jamant.fi/letku-mop19164015-p-2660.html tai se WJ 4.7V8:n toinen versio (mallit joissa hydraulinen jäähdyttimen puhallin, kuva tosin puuttuu, koska tuote on vielä Mopar-kaupan tiskillä): http://www.jamant.fi/letku-mop5019708ae-p-2706.html (kuva kyllä ilmestyy varmaan tänään....)!!
EDITTIÄ: nyt kun se letku on kädessä, niin se yläpää onkin ihan normaali o-rengastiivisteinen, mutta se hydrauliyksikön (tuulettimen) pää onkin erikoinen, mukana tulee sovite, johon se letku sitten vain painetaan kiinni ja sitä ei ilmeisesti sitten pysty sen jälkeen avaamaan!!!!
EDITTIÄ 2: Mutta se vanha letku tuossa 4.7V8 WJ:ssä on just semmoinen kuin edellä kuvasin, yläpäässä (pumpunpää) on sellainen sisäisellä o-renkaalla varustettu muhvi ja sitä ei korjata millään (muulla kuin uudenmallisella letkulla)!!!
Malliesimerkkejä letkuista: kartioletku: http://www.jamant.fi/letku-cro5370024-p-1203.html , o-rengasletku: http://www.jamant.fi/letku-cro52003079-p-1291.html
Ja uudemmissa se pumpun pään liitin on taas muutettu ja tietenkin huonompaan suuntaan, o-rengas on jossain siellä muhvin ja putken välissä, ei pysty vaihtamaan, jos vuotaa, pitää vaihtaa koko letku, eli esim tuo (tosin tuo on tarvikemalli ja siinä on parempi liitin/pää): http://www.jamant.fi/letku-mop19164015-p-2660.html tai se WJ 4.7V8:n toinen versio (mallit joissa hydraulinen jäähdyttimen puhallin, kuva tosin puuttuu, koska tuote on vielä Mopar-kaupan tiskillä): http://www.jamant.fi/letku-mop5019708ae-p-2706.html (kuva kyllä ilmestyy varmaan tänään....)!!
EDITTIÄ: nyt kun se letku on kädessä, niin se yläpää onkin ihan normaali o-rengastiivisteinen, mutta se hydrauliyksikön (tuulettimen) pää onkin erikoinen, mukana tulee sovite, johon se letku sitten vain painetaan kiinni ja sitä ei ilmeisesti sitten pysty sen jälkeen avaamaan!!!!
EDITTIÄ 2: Mutta se vanha letku tuossa 4.7V8 WJ:ssä on just semmoinen kuin edellä kuvasin, yläpäässä (pumpunpää) on sellainen sisäisellä o-renkaalla varustettu muhvi ja sitä ei korjata millään (muulla kuin uudenmallisella letkulla)!!!