Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Pitman arm on hieman jumissa. Bilteeman ulosvetäjä menee solmuun ja lämpöäkin on lievästi annettu butaani kaasupolttimella.



Paremman ulosvetäjän nyt ainakin tarviin. Kestäisiköhän kaksihaarainen kukko?

Kahta pajavasaraakin voisi kokeilla.

Kuinka paljon tuota vartta uskaltaa lämmittää, että simpukan stefat eivät kärsi?

Olisiko tuohon vielä jotakin niksejä?
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Joskus Jeepin simpukasta piti otta varsi pois, ja paras konsti oli juurikin kaksi paja vasaraa, yhtä aikaa lyö vastakkain puolin. Tiedät kyllä jujun?



Muutenkin kaikkiin kartio liitoksiin, (raidetangon päät, jne), kannattaa ulos vetimet unohtaa lähes täysin, lekalla muutama mojova lyönti kylkeen ja varmasti irtoaa, tietysti jos ulos vetimellä antaa samalla vähän ponnetta ulos päin, niin auttaa sekin samalla kun lyö.



Tuossa simpukassa vaan kannattaa yrittää olla sen verta tarkka, että molemmat lekat olis yhtä aikaa ja yhtä kovalla voimalla kohdallaan, vähentää laakereille tuleevaa rasitusta, ettei särje.



Tämä on minun mielipide asiaan :P
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja HV »

Oon kyllä tuon leka-irrotuksen kannalla minäkin, ei tahdo tasainen veto yleensä oikein irrottaa mitään. Yllättävän järeänkin ulosvetäjän saa aika helpon näköisessä paikassa rikottua. :P
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Noi on joskus noi kääntövarret tosi piukassa. Joskus vanin vartta vaihdettiin ja viimeks vedettiin rälläkällä halki, kun ei tuntunut muuten irtoovan. Jos meinaa lämmöllä irrottaa niin pilaa varmasti simpukan tiivisteet. En suosittele.
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja juhap »

8 kg:n leka toiseksi ja sitten iso pajavasara, jolla lyödään tarkka laaki. Leka vain lepää... Joskus voi antaa hyvän säväyksen, kun laittaa kiilapäisen pajavasaran lyöntikohtaan ja lyö siihen toisella laakin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

kun laittaa kiilapäisen pajavasaran lyöntikohtaan ja lyö siihen toisella laakin...

Ja kaikkihan tietää että vasarra EI SAA lyödä toista vasaraa >:(



Nimimerkillä: kokemusta on.

Terveisin näkönsä toisesta silmästä menettänyt, metallin palan takia :'(
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja juhap »

Kaikkihan muistaa aina käyttää töissään suojavarusteita... Kuulo/silmä/hengityssuojia... Eikö niin? Käsineet, suojavaatteet sekä muut... Totta kai?



Ja tuota kahta vasaraa käytettäessä alavasarahan ei saisi olla tavallinen karkaistu, vaan esim pajasssa käytettävä "kiilavasara".

Monellako niitäkin on?



Mut tuo kaks vasaraa helpottaa iskun kohdistamista ja antaa suuremman iskuvoiman.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Kaikkihan muistaa aina käyttää töissään suojavarusteita... Kuulo/silmä/hengityssuojia... Eikö niin? Käsineet, suojavaatteet sekä muut... Totta kai?



Ja tuota kahta vasaraa käytettäessä alavasarahan ei saisi olla tavallinen karkaistu, vaan esim pajasssa käytettävä "kiilavasara".

Monellako niitäkin on?



Mut tuo kaks vasaraa helpottaa iskun kohdistamista ja antaa suuremman iskuvoiman.

Jep. Suojalaseja ja muitakin suoja varusteita on nykyään tullut käytettyä. Mopo iässä nuorna poikana ei aina tullut mieleen.



Tosin metalli ei lähtenyt vasarasta, vaan lyönnin kohteena olleesta karkaistusta tapista. Ja ko osa, jossa tappi oli, olisi ollut pieni ja helppo ottaa ja lähteä prässillä prässäämään, mutta kun se vasaralla tapin pois hakkaaminen oli ekana mielessä, kun meidän ayutotallissa ei prässiä ollut.



Työhommissa usein törmää näihin tilanteisiin, kun kaiviinkoneen telatappeja hakataan. Tela tappi on kovaa tavaraa, ja vaikka väli tuurnana käyttää vähän pehmeämpää, niin pehmeestäkin lähtee.

Yleensä kun ei telaprässi ole käytettävissä, täytyisi erikseen Vantaalta tilata, mutta kun on aina jossain muualla maailmalla menossa. Puhe on ollut että tilataan Kuopioon ihan oma, mutta aina vain siirty ja siirtyy... Alkaa taas mennä OT...
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Onx noi boorit vedetty vielä kartioksikin?



(ei oo nyt simpukkaa kädessä, että voisi tarkistaa.)



RS
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Ohjaussimpukan kääntövarsi tiukassa.

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Helposti ja siististi lähti rälläkällä. Oli ulosvetäjällä veto samanaikaisesti päällä. Kiitti jälleen vinkistä.
Vastaa Viestiin