Tuollainen pullomallin letkulämmitin (70- luvun malli ilman termostaattia. Toinen lämppäri menossa.) on mun cormickissa ja vaatii n. 2 tunnin lämmityksen pakkasilla jotta moottori sytyttää heti kaikilla pytyillä.
Letkuista tulee lämpöhäviöitä.
Voiko sen 258:iin laittaa muuten kuin lämmittimen letkuihin?
Auton lämppärin letkujen väliin toi Calix menisi aika kivuttomasti, mutta mielestäni siinä se on hieman väärässä paikassa. Kuten kirjoititkin, niin lämpöhäviötä tulee liikaa ja lohkon lämpeäminen on liian hidasta. Calixissa ei ole pumppua veden kierrättämiselle. Lämpimän veden siirtyminen perustuu ihan termodynamiikkaan eli veden lämpölaajenemiseen eli lämmin vesi kevyempänä nousee ylös päin vesitilassa. Tarkoitus olisi lämmittää lohkossa olevaa vettä, joten letkulämmittimen veden pitäisi kiertää lohkon kautta. Ideaalinen paikka letkulämppärille olisi mahdollisimman alhaalla vesitilaan nähden. Näin ollen, jos letkulämppärin lähdön liittäisi t-haaralla alavesiletkuun mahdollisimman lähelle lohkoa. Siitä lämmin vesi nousisi lohkon sisällä ylöspäin. Kierron takaisin letkulämppärillä voisi ottaa vaikka auton lämppärin letkusta. Suuri "mutta" on auton jäähdytysjärjestelmän termostaatti tuossa välissä. Jos poraisi siihen pienen reiän, niin riittäisiköhän se veden kierrolle, ennen kuin termostaatti aukeaa. Entäs jos siirtäisi termostaatin ulkoiseen termostaattikoteloon ylävesiletkun väliin.
Noh, pitää vielä ideoida tätä...
Vastustaako kuinka paljon veden virtausta lämmittimelle ajossa?
Hypistelin kässissäni tuota Calixia ja mielestäni se on niin avoin rakenteeltaan, että sen ei luulisi huonontavan virtausta auton lämmityslaitteelle. Jos on vähänkään epäilystä virtauksen huonontumisesta, niin sitten voi lisätä letkun väliin pumpun.
Tästä tuli mieleen, että tuollaisella pumpulla parantaisi letkulämppärin toimintaa sekä auton oman lämppärin tehoa.

Ja eiköhän löytyisi sellainen akkulaturikin, josta saisi oikeat jännitteet pyörittää tuota pumppua roikan perässä.
Tuleekohan jo liiankin monimutkainen ::)