Auton pohjan suojaaminen

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Vanhan auton pohjan ruosteelta suojaamisen on monenlaisia neuvoja/keskusteluja netissä.

Melkein yhtä monta tapaa on kuin tekijääkin.

Kerhossa ja tällä foorumilla on pitkän linjan autoharrastajia. Miten olette suojanneet omia autojanne?



Oman auton suojausta pitäisi miettiä tässä parin viikon sisällä. Uusiin hitsattuihin kohtiin ajattelin vetää POR15 maalin.

Paljonhan tuota POR15 maalia suositellaan ruosteen päällekkin vedettäväksi, mutta en jaksa nähdä vaivaa ensin

koko pohjan irtoruosteen putsaamiselle. Ihan öljyssähän se pohja on jo valmiiksi öljyvuotojen takia,

joten mitään suurempaa muutosta ei viitsisi tehdä. Kävisikö valmiiksi öljyiselle pohjalle öljystä

ja massasta tehty hyvin notkeaa "velli", jonka sivelisi koko pohjaan? Vai mikä neuvoksi?
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja stidi »

Olen kuullu ja todennu et jäänmurtajamaali on paras suoja, todistettavasti pitäny alunperin hitsaillun rättisitikan pohjan yli 30 vuotta puhtaana. En tie voiks samanlaist myrkkyy enään mistään saada ja oks rättisitkan pohjas muuta kun jäänmurtajavärii ollukkaan, mut jos ei koskaan oo ollu peltii, ni väri on hoitanu hommansa ja ainakin pohja on ehjä.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mää olen pinta kukkaan käyttäny puhtaita kotelo/alusta öljyjä ihan hyvällä menestyksellä, toinen mitä oon käyttäny on terva, kumpikaan käsittely ei ole ikuinen, eli aina syksyllä saa laitella lisää.



Sit jos on hitsailtu ja muutenkin otettu pellille, niin hyvä pohjamaali, sit  saumohin kori/sika/vastaava "kitti", sit maali ja siihen massa, joko kovettuva, tai pehmoisena pysyvä, paikasta riippuen.
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Jeepin rungon ja pohjan rapsuttelin lämpöpuhaltimella ja kaapimella vanhan massan pois,joka irtos helposti. Sit hitsattuihin kopan pelteihin hiukan ruosteenestomaalia. Sit kotelosuoja-ainetta pohjat, runko ja kotelot. Pohjaan ja runkoon sit päälle massa päälle kun kotelosuoja oli hiukan jähmettynyt. Ei kuki ja on elastinen ja joustava eli kestää kiven ropinaa....
😁
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Jeepin rungon ja pohjan rapsuttelin lämpöpuhaltimella ja kaapimella vanhan massan pois,joka irtos helposti. Sit hitsattuihin kopan pelteihin hiukan ruosteenestomaalia. Sit kotelosuoja-ainetta pohjat, runko ja kotelot. Pohjaan ja runkoon sit päälle massa päälle kun kotelosuoja oli hiukan jähmettynyt. Ei kuki ja on elastinen ja joustava eli kestää kiven ropinaa....



jotakuinkin noin olen itekin asian hoitanut. tosin maalina käyttänyt mitä milloinkin, epoximaaleja useimmin.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Jos on näkyvää pintaruostetta, olen jeepin pohjaa hionut kuitulaikalla pellille. Tämä konsti jättää pohjaruostetta, eikä ole oikeaoppinen, mutta helppo ja nopea. Pellille spray kotelonsuoja-ainetta ja sen päälle spray alustamassaa. Jos massan sivelee, on vaarana, että kotelonsuoja-aine ei pysy paikallaan.



Jos pohja on öljyinen, niin ei se varmaan ruosteessa ole.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Jos pohja on öljyinen, niin ei se varmaan ruosteessa ole.
Kun ei ole ollut öljyinen uudesta asti, niin on se ruoste kerennyt pesiytymään jo pohjaan. Öljyinen pohja taitaa aika hyvin hidastaa ruosteen lisääntymistä, koska metalli ei ole suoraan yhteydessä veden ja hapen kanssa. Kai tämä ruosteenesto juuri perustuu sitten siihen, että  muodostetaan metallin päälle sellainen kalvo, ettei rauta-atomien hapettumista pääse tapahtumaan. Kalvon pitäisi olla aika elastinen, tiivis ja kestävä. Yksi keino on metallin päällystämisellä suojaavalla ja helpommin hapettuvalla metallilla, sinkillä. Onko kellään kokemuksia ruosteisen pellin maalaamisella sinkkimaalilla?
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja KK »

Mä olen noita kylmäsinkkimaaleja käyttänyt paljonkin ja jos vaan maalattavasta kohteesta saa irtoruosteen pois, niin hyvä sinkkimaali pitää pintansa jonkun vuoden ympärivuotisessa käytössäkin. Jarrurumpuja varsinkin olen noin maalaillut. Ja muinoin Wagoneerin pohjaa ja helmoja.
Avatar
Pitu
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2003 4:40 pm

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja Pitu »

Ruosteen päälle vedettynä tosta sinkkimaalista ei oikeen iloa oo. Niinkun ei mistään maalista. Muodostaa vain ruostetta suojaavan kalvon. Sit ton sinkkimaalin (ainaskaan spray pullosta) päällä ei tahdo muut maalit pysyä.



Toi Por15:n ruosteen päälle maalaus perustunee sen Metal ready pohjusteeseen, mikä pitää vetää Porrin alle. On ymmärtääkseni Fosforihappoa, mikä kemiallisesti pelkistää ruosteen. Joku kai korjaa, mikäli oon väärässä. Itellä ei Porrista kokemusta.



Takavuosina tuli reenattua käyttisten kanssa. Ensin yritettiin poistaa ruoste teräsharjalla. (Lähtee vain irtoruoste) Sitte päälle Ferreksiä (juu ei ollu silloinkaan enää lyijymönjää, vaikka purkissa niin luki) ja alustamassa päälle. Ei ollu pitkäikänen ratkaisu.  :(



Suosittelisin pohjan huolellista pesua ja kuivausta. Sen jälkeen pohjaan kotelomassa. (sisältää ruostesuoja-aineita) kotelosuojan päälle alustamassa. Alustamassa antaa tietääkseni vain mekaanisen suojan ja kotelosuojan mekaaninen kestävyys, ei oo paras mahdollinen.




Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Auton pohjan suojaaminen

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Se sinkkipohjamaali on aika tyyristä verrattuna tavalliseen.

Hiljattain ostin Motonetistä: Sinkkispray 9,90. Tavallinen 3,90

vasta pari päivää sitten vetelin J20:sen ruostekohtiin, kun ensin hioin kuitulaikalla. Oli vähän sellainen hälläväliä ruostumisen hidastus homma.
Vastaa Viestiin