Americanin vanteiden ET-luku?
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:00 pm
Americanin vanteiden ET-luku?
Koitin haulla etsiskellä, mutta ei tärpännyt. Kysymys siis kuuluu mikä on normaali ET-luku esim. 1969 Americanin peltivanteissa?
Americanin vanteiden ET-luku?
Tai -67:ssa Rebelissä? -69 Javessa?
Näitä vanteiden tietoja tulee vähä väliä ihmeteltyä, pitäisikö näitä kerätä johonkin??
Ellei jo ole.. :-X :-[
Näitä vanteiden tietoja tulee vähä väliä ihmeteltyä, pitäisikö näitä kerätä johonkin??
Ellei jo ole.. :-X :-[
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:00 pm
Americanin vanteiden ET-luku?
Korjaamokäsikirjasta tai varaosaluettelosta voisi löytyä. Kerhon sivuilla tekniikka osiossa on näitä kuvia:
http://www.amccf.com/tech/new/brakes_front_drum_bendix_V8.jpg
Ei vaan ole laitettu osien luettelointia. Usein noissa luetteloissa on tarkempaa tietoa osasta. Kellä olisi kirjaa hyllyssä?
Jossakin -71 mallien esitteessä oli vanteen leveys 5½". Onko kellään kokemusta tai tietoa 16" vanteiden sopimisesta Americaniin?
http://www.amccf.com/tech/new/brakes_front_drum_bendix_V8.jpg
Ei vaan ole laitettu osien luettelointia. Usein noissa luetteloissa on tarkempaa tietoa osasta. Kellä olisi kirjaa hyllyssä?
Jossakin -71 mallien esitteessä oli vanteen leveys 5½". Onko kellään kokemusta tai tietoa 16" vanteiden sopimisesta Americaniin?
Americanin vanteiden ET-luku?
tuota tuota, voisin plärätä kotoa löytyvät kirjat läpi, perstuntumalta vois heittää että melkolailla nollassa ollaan.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Americanin vanteiden ET-luku?
ET lukua en tiedä, mutta back spacen mittailin.
Tulos ei ole tarkka, mutta antaa suuntaa, eli vakio vanne 100mm ja noi appliancet oli 80mm.
Tulos ei ole tarkka, mutta antaa suuntaa, eli vakio vanne 100mm ja noi appliancet oli 80mm.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:00 pm
Americanin vanteiden ET-luku?
ET lukua en tiedä, mutta back spacen mittailin.
Tulos ei ole tarkka, mutta antaa suuntaa, eli vakio vanne 100mm ja noi appliancet oli 80mm.
Kiitoksia Pekalle tästä. Oliko vakiovanne 5,5"? Jos oli, niin laskenko seuraavassa kovin paljon pieleen:
5,5" x 25,4mm = 139,7mm olisi vanteen leveys renkaan liepeiden välistä.
-> se jaetaan kahdella, jolloin keskikohta on 69,85mm vanteen reunasta
-> backspace 100mm eli takaa mitattuna 30,15mm yli keskikohdan
-> ET (saks. Einpresstief = puristussyvyys) tarkoittaa vanteen keskiöpinnan etäisyyttä keskikohdasta vanteen etupuolen suuntaan. Siten ET olisi luokkaa 30 jos vakiovanne 5,5"
Vanne, jossa ET 10, olisi keskikohdaltaan samassa paikassa orkkiksen kanssa jos välissä olisi 20mm adapteri. Vanne, jossa ET 20 sietäisi vain 10mm adapterin.
Miettikääs nyt viisammat, että menikö päättelyni oikein? :D
Seuraavaksi pitäisi sitten tietää orkkisrengaskoon ulkohalkaisija ja löytää sitä vastaava 16" rengaskoko. Mites helpoiten selvitetään lokasuojien ja pyöräntuentojen sietämä vanteen leveys ulko- ja sisäpuolelle 16" koossa?
Tulisi mieleen sellainen, että hankkii yhden jakoon sopivan vanteen 16"-koossa ja mahdollisimman lähellä vakioleveyttä 5,5", siihen rengas päälle ja sitten pyörittämään pyörää kun auto on nostettu tunkilla pyöräntuennan alta? 16x7 vanne lienee vielä kohtalaisen helppo löytää. Itsellä olisi jaolla 5x120 16x7,5 ET 20, mutta 10mm adapteria ei ole mahdollista toteuttaa. Tuossa 7,5" kombinaatiossa jos teoriassa adapteri olisi 10mm, olisi vannne 1" puoleltaan leveämpi.
Toinen hullu idea olisi leikata esim tukevasta vanerista ulkokehältään vaikkapa juurikin alkuperäisrengasta tai hieman suurempaa vastaava kiekko. Sihen sitten säteelle renkaan ulkohalkaisijan kohdalle eri puolille keskiötä reiät, joihin kiinnitetään tarkasti 90 asteen kulmaan pinnan tasoon nähden metallikappale, johon kierteistetty jengat. Levyn keskiöön auton pulttijako ja sitten levy pyöränpulteilla kiinni napaan. Kierteistettyihin reikiin kierrettäisiin sopivan mittaiset jenkatangon pätkät toinen sojattamaan taakse, toinen eteen. Tankojen syvyyksiä muuttamalla pitäisi selvitä ääriasennot, missä pyörä sillä halkaisijalla mahtuu pyörimään, eli kokonaisleveys ja suhteellisesti ulko-ja sisäleveys.
Ja taas: miettikääs nyt viisammat, että menikö päättelyni oikein? :D vai onko jollakin sitä kokemusperäistä tietoa 16" sopivuuksista Americaniin?
Koko homman pohtimisen idea on toisen harrastemerkin vuoksi nurkkiin kertyneet 5x120-jaolliset vanteet kokoluokissa 14"-17". Yhdet totaaliprojektikuntoiset 3-osaiset BBS RS oldschool-kulttivanteet olisi kunnostettaviksi ja heräsi ajatus uusia kehiä niihin hankkiessa, josko sovittaisi tulevat arvot vanteissa niin, että pyörisivät mahdollisesti Americaninkin koteloissa. Omaan mielikuvitukseen tuollainen RS voisi passata hyvinkin laatikkomallisen -69 Americanin alle.
Tuolla hieman tietoa old school BBS-vanteista:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=44049&highlight=bbs
Kuka tekisi photoshopin mulle 16" BBS RS plus American -69? Tuolta saisi hyvän sivukuvan autosta:
http://www.amccf.com/mainokset/69AMC_36_Rambler_4D.jpg
Americanin vanteiden ET-luku?
Tota back spacea ei americanissa juurikaan voi kasvattaa tosta 100mm. Mutta ulospäin on ihan kivasti tilaa.

Voi olla et muistan taas väärin, mut esin 7" vanteen et pitäis olla aikas tarkkaan nolla, et mahtuu olemaan.

Voi olla et muistan taas väärin, mut esin 7" vanteen et pitäis olla aikas tarkkaan nolla, et mahtuu olemaan.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:00 pm
Americanin vanteiden ET-luku?
Tota back spacea ei americanissa juurikaan voi kasvattaa tosta 100mm. Mutta ulospäin on ihan kivasti tilaa. Voi olla et muistan taas väärin, mut esin 7" vanteen et pitäis olla aikas tarkkaan nolla, et mahtuu olemaan.
Jos 8" vanteessa on et 0, on back space 8 x 25,4 / 2 = 101,6mm. Tuollaisia vanteita et-luvuilla 15-30 löytyy helposti. Tuoloin oltaiiin Pekan 100mm muistisäännöllä liian sisällä, mutta eikö adapteri siis siirrä just oikeaan suuntaan sitten?
Jos Pekka muistaisi 100mm mahtuvan kohdalleen, oltaisiin 8" leveyttä ja et20 vanteella 20mm liian sisällä, mutta 20mm adapteri korjaamassa pulttijaon hoitaisi homman?
Onko kellään kokemusta näiden tuotteista:
http://adaptitusa.com/5x450to5x120wheeladapter.aspx
Vai osaisiko joku suositella muita valmistajia?
Jos laitan limput tilaukseen, lähteekö joku kimppaan mukaan?
Americanin vanteiden ET-luku?
Mulla vuoden 1969 Americaanissa on 7" leveet vanteet alla (autoa laskettu 2") leveempiä vanteita en uskalla edes kokeilla.
Jos ajokorkeus on takanakin niin, että renkaan ei tarvitse käydä kaaren sisäpuolella korkeussuuntaisessa pompussa saattaa 8" leveet vanteet mahtua. Takarengastukseni on 205/60-14 tällä hetkellä (aavistuksen liian pieni halkaisija) aiemmin 205/70-14, leveempiä kumeja en pysty käyttämään, jollain on ollut jopa 235/jotain-14 takana jos en väärin muista.
Edessä pyörii mulla 185/70-14 joka mielestäni on sopiva.
RS
Jos ajokorkeus on takanakin niin, että renkaan ei tarvitse käydä kaaren sisäpuolella korkeussuuntaisessa pompussa saattaa 8" leveet vanteet mahtua. Takarengastukseni on 205/60-14 tällä hetkellä (aavistuksen liian pieni halkaisija) aiemmin 205/70-14, leveempiä kumeja en pysty käyttämään, jollain on ollut jopa 235/jotain-14 takana jos en väärin muista.
Edessä pyörii mulla 185/70-14 joka mielestäni on sopiva.
RS
Americanin vanteiden ET-luku?
Eessä 6" ja takana 7", renkaat 185/70 14" ja 235/60 14".

