Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Voi mitata, etsin sen litteän liittimen siitä TPS:ltä ja kolmesta johdosta yksi on maa, yksi on virran syöttö TPS:lle (about 5V) ja kolmas (jota sitten mittaat) on paluusignaali läpän asennosta PCM:lle ja siinä pitää läpät kiinni olla jännite 0.8V!!



-90:sessä ei edelleenkään ole mitään itsediagnostiikkaa, eli ei ilmoita sitä mitenkään!!
Avatar
Uba
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2003 1:23 am

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Uba »

Mulla on Jeep tätä GAL- sarjaa. Tässä on yksi linkki, josta voi katsella antureita:



http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm



Muistaakseni kerran oli tämän tyyppistä oiretta, kun oli imusarjasta venttiilikopan takapäähän menevä putki tai sen läpivienti irti.



Ylivoimaisesti pahin häiriön aiheuttaja on toistaiseksi  kuitenkin ollut   maahantuojan (kai) asentama DEFA ajonestolaite. Se aiheutti sytkän pätkimistä ja lopulta esti ajon kokonaan. Sen poiston jälkeen on pelannut loistavasti.    
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Hemmetin hyvä sivusto! Kiitokset! Näillä käyn läpi koko sensoripatteriston.



Ai Uballekin eksynyt Jeeptyttö (jeep-gal), tuo Defa onkin sitten mulle ihan mysteeri.. pitääkin katsella mihin sen lonkerot ulottuvat... onko tuossa joku 'helppo' tapa ohittaa se ilman sotkematta hälläriä muutoin?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Defan hälärin käynnistyksen eston voi ottaa pois käytöstä irrottamatta koko hälytintä. Monesti startille menevä heräte piuha kiertää Defan kautta. Korjaa startin heräte piuha normaaliksi niin pitäis pelittää. Toimenpiteellä on vaan varkausvakuutusmaksua korottava vaikutus, jos häly on ilmoitettu yhtiölle.



Jos haluat koko laitteen haluat pois niin liitin vaan Defan ohjainlaitteen kyljestä irti niin hiljaa on.
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

nonii. Nyt lämpimänä ei meinaa käydä lainkaan ja kun käy niin äänestä päätellen todella rikkaalla. Mittailin TPS anturin, antoi 0,6 ja perussäätö pitäis olla 0,8 joten hölläsin ja säädin voltit 0,8 kohalle. Voltit nousee tasasesti kaasua painettaessa ja vaikuttais olevan ehjä muutoinkin, säädöt vaan hiukan pielessä. Noh nyt tällä säädöllä se hakeva tyhjäkäynti kylmänä tasaantui eli tämä lienee se vika mitä edellinen omistaja valitteli ja ehkä syy siihen että toinen anturi on nyt poikinut... Tosiaan lämpimänä ongelma pysyi samana....



Mittasin ohmit ilmalämpöanturista ja vaikutti olevan ehjä, vesilämpöanturi on niin ankeessa paikassa että pitänee tsekkailla alakautta->nosturille tarvetta koska toi kylmä betonilattia ulkotallissa ei jotenkin kutsu...



Muita vikakohteita vois olla vaikka lambda...  Jota varmaan en ala mittailemaan vaan vaihdan suoriks, kuitenkin kulutusosa ja hintana alle 50e.



Mutta alipaineletkut näytttäs olevan kunnossa ja bensafiltteri/pumppu/yms...  Lisäksi vika näyttäs keskittyvän nyt lämpimänä käyntiin/starttaukseen... Katellaan mitä kerkiän seuraavaks...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tein päätöksen että vika on joko lambdassa tai sitten tuossa veden lämpötila-anturissa. Kuulemma ovat Porin Dart Centerissä about 50e/kpl, joten pistän molemmat vaihdettavaksi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tuosta TPS:n säädöstä tuli pari kysymystä.



Helpohko homma ainakin Renix ruiskullisessa 4.0L moottorissa, HO mallissa TPS ei ole ikävä kyllä säädettävä.





Anturiin menee liitin ja sen takana on kepukka joka liikkuu kaasuläpän mukana. Kone on melko tarkka tämän anturin toiminnasta ja se vaikuttaa melkolailla kaikkeen koneen toimintaan joten sen on paras olla kunnossa.



Hommaan meni noin 20min kaikkineen, työkalut oli torq-ruuvari ja yleismittari, muuta ei tarvitse. Jos siltä tuntuu niin ilmafiltterin ja throttlebodyn välisen paksun ilmaputken voi napata irti niin saa paremmin tilaa mittailla, mutta onnistuu irrottamattakin.



Liittimiä TPS anturiin on 1 (manuaalivaihteisto) tai 2 (automaattivaihteisto). Oikea liitin on se jossa on piuhat merkitty A, B, C (muistelisin että siinä lootaan menevässä oli samat värit mutta D, E, tms).



1. Oikea liitin irti varovasti (kovettunut muovilukitus napsahtaa helposti poikki jonka jälkeen lukituksen joutuu tekemään esim nippusiteellä).



2. Virta päälle. Mittaa piuhasta tuleeko anturille 5volttia jatkuvalla syötöllä pistämällä yleismittari terminaaleihin B (-) ja A (+), mulla tuli jotain ~4,9V muistaakseni. Jos tulee niin OK. Jos ei tule niin virta ei ole päällä tai piuhoissa vikaa.



3. Virta pois, tässä välissä järkeilin hiukan ja otin 3 lyhyttä sähköjohtoa jotka pistin hyppyjohdoiksi anturin ja liittimen väliin, näistä johdoista kuorin kahta hieman sivulta (B ja C terminaaleihin menevät) niin että pääsin helposti mittaamaan mitä voltteja kulkee seuraavaksi. Tässä lienee jokin parempikin tapa, mutta tämäkin toimi ihan OK kunhan ei törkkäile piuhoja yhteen tai vääriin reikiin...



4. Virta päälle ja ja pistin yleismittarin plussa C piuhaan ja miinus B piuhaan. Tämä mittaus pitäisi olla 0,8V, mulla mittari näytti 0,56V, joten anturia piti säätää. skippaa kohta 5 jos näyttää 0,8V.



5. Säätö tapahtuu hölläämällä anturin kiinnitys torqseja (tarkoitus ei ole irrottaa vaan vain sen verran että anturi liikkuu) jonka jälkeen säädät virta päällä voltteja kääntämällä anturia myötä tai vastapäivään niin, että voltit osuu 0,8V kohdalle. Tämän jälkeen kiristä torqsit takaisin ja mittaa vielä uudelleen ettei anturi liikkunut kiristettäessä. Jos ei säätövara riitä niin TPS anturi on vaihtokunnossa.



6. Seuraavaksi kun lähtövoltit on kunnossa niin virta päällä mittari taas C ja B piuhoihin ja kokeile throttlebodystä kaasua tasaisesti antamalla nouseeko voltit tasaisesti 0,8 (tyhjäkäynti) ja 5 (kaasupohjassa) välillä. Hommaa voi helpottaa apuri kuskin paikalla painamassa kaasua. Jos jossain välissä voltit heilahtaa epäloogisesti ylös tai alas niin TPS on vaihtokunnossa, jos taas voltit nousevat hitaallakin liikkeellä tasaisesti koko matkan niin TPS on kunnossa ja säädetty oikein.



7. Lopuksi virta pois, hyppypiuhat pois välistä, liitin kiinni varovasti (ettei se pirun lukitus sano naps) ja muut tieltä purkamasi sälät (jos otit sen ilmaputken pois) takaisin kiinni. Kone käyntiin ja koeajolenkille.



Mulla kulutus tippui parilla litralla, tyhjäkäynnin vaeltelu loppui ja semmonen pieni viive kaasun painossa ja koneen siihen reaktioinnissa häipyi.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tein päätöksen että vika on joko lambdassa tai sitten tuossa veden lämpötila-anturissa. Kuulemma ovat Porin Dart Centerissä about 50e/kpl, joten pistän molemmat vaihdettavaksi.



Dart Center ehdotti että voi vaihtaa ko anturit työpäiväni aikana melko mukavaan hintaan joten päätin säästää hermojani ja annoin jätin auton huoltoon. Toivottavasti tänään Cheroa haettaessa käyntiongelmat lämpimänä ovat historiaa.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

HO-moottorin TPS ei ole enää säädettävissä!!
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Noniii, Kiitokset oikaisusta.



Tämä projekti eteni nyt niin että tuo CTS tuli vaihdettua (siinäkin jo ohmit näytteli raja-arvoja... mutta oli kaiketi sitten toimiva) ja ongelma ei poistunut, eli katellaan mitä sit keksitään huomenna...



Ihmeellinen on vika kun ei paikallistu lainkaan. NYt käytännössä ei tunnu olevan merkitystä onko kone kylmä vai kuuma, mutta vika kuitenkin ilmenee vasta kun autolla on ajellut jonkin aikaa. esim kävi tyhjäkäyntiä pihassa niin kauan että oli varmasti lämmin (flekti pyöritteli) ja lähdin ajelemaan ilman ongelmia, siitä 20km niin alkoi röpötellä ja eteenpäin pääsi taas vain ja ainoastaan pintakaasulla, jokaseen risteykseen meinas sammua ja taputtelemalla kaasupoljinta pikkasen sain pysymään vain käynnissä. kiihdyttäminen vaatii hermoja koska kaasua ei voi käyttää paljoa pintakaasua enempä muuten alkaa nykiä ja pätkiä ja kuulostaa siltä, että kävisi 4-5 pytyllä. asiaa helpottaa hiukan jos vaihtaa vapaalle (ottaa kierroksia paremmin muttei vieläkään normaalisti) mutta sammuu toki vapaallakin risteykseen... prkl :P
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin