Mutta tämä ei auta ilmausruuviin jonka myös joutuu irrottaa ja joka on tod. näk. viel pahemmin juntturas. Lopputuloksena on et ottaa silintrin pöydälle ja irrotta ilmaruuvin siellä tai ilmaa sitten silinterin sen uuden letkun avulla....
Usein ja yleensä mitä olen ilma ruuveja aukonut, niiin tuo 6 kulma hylsy on siinnäkin hyvä, ja kun on tarpeeks moni puolinen työkalu valikoima, niin mahtuu ahtaammissakin paikoissa.
Ja sellainen pieni jarrunipan lämmitys kosaani, vähän sytkäriä isompi, antaa kunnon sinisen liekin. Niin heti ennen kuin edes yrittää, niin sellaisella lämpöä.
Kaasulla lämmittelin hornetin etujarrunippoja, mutta ei auttanut kertalämmitys vaan pari kolme kertaa piti lämmittää ja välillä kokeilla lukkotongeilla. Mutteri nuljaantui pyöreäksi jo kevyesti koittaessa. Toinen puoli aukesi vasta kolmen lämmityksen jälkeen ja kun keksin laittaa tongit pitkittäin niin kireelle kuin ikinä ja kääntää tongeista isolla jakarilla.
Noita avolenkkejä alkaa kaipaaman, kun vanhat nipat on jumissa.
Kiintoavain pyörähtää ja poppareilla/putkitongilla rikkoo nipan.
Tossa tulee myös 6-kulmasen avaimen etu: se vielä pitää,kun 12- kulmanen pyörähtää.
Kiintolenkeillä pärjää kasausvaiheessa ja helposti aukeavilla nipoilla.
Laadukkaissa avaimissa yleensä mitat tarkempia, mikä helpottaa tiukassa paikassa.
Hylsysarjan ostamisessa kannattaa olla tarkkana: Motonetistä ostin tuumakoon hylsysarjan ja paketissa ei mainita että ovat 12 kanttisia.
Itse ostin sellaisen kun oli halvempi kuin Bilteman. En viitsinyt valittaa, kun siinä oli hieno peltilaatikko. ::) Hinnanerolla ostaa muutaman 6 kanttisen hylsyn tarvittaessa.
BTW: Facomin avolenkkiavaimella en ole saanut yhtäkään nippaa auki.
Nyt tää jarruputki topicci rönsyää lisää, mutta liittyy noihin avolenkkien hankintaan...
Ohjaustehostimen letkuissa on joku ihan hämärän kokoiset liittimet. Vanhassa letkussa kummatkin päät ja uudessa letkussa toinen pää(toinen pää on 5/8) on just 18 mm jämptin kokoinen avain siihen. 3/4 on aivan liian suuri ja 11/16 liian pieni. Mutta mikähän tuota 18 millistä vastaisi tuumissa? Olisko se 23/32? Mielestäni aika erikoinen koko. Vai onko toi liitin tarkoituksella metri mitoituksellla? Ja tietenkin 18 millinenkin avolenkki on tilaustavaraa. Pitää vetää tavallisella 18 millisellä kiintoavaimella kiinni.
Nykyään ihan perus hydrauliikkaa, ainakin ORFS-käyttää mm. 18, 21, 22 jne. milli kokoja liittimien "muttereissa".
Ja aiheen vierestä:
Yleisesti tunnetusti puhutaan 10mm pultista ja 17 avaimesta sekä 12 mm pultista ja 19 avaimesta.
Historia tiedon mukaan perus standardi oli, että 10mm = 16 kanta ja 12mm = 18 kanta, mutt auto teollisuus käytti noita 17 ja 19, joten jo kauan sitten on vakinntunut nämä.
Mutta esim kattuskaterpillari, kun siirtyi tuumaisista millisiin jo 90-luvulla, niin tuon kokoiset CAT-pultit on aina 16 ja 18 kannalla :P
Päästään aiheesta entistä enemmän sivuun, että näin ollen työkalupakista löytyy myös näihin kokoihin monen moista avainta ;)
CAT (eli periaatteessa Snap-On) työkalut ovat hyviä ja laadukkaita, mutta kalliitakin.
Joihinkin ahtaisiin paikkoihin liian isoja mohloja.
Mutta sitten vastaavasti Wihurin edustukseen kuuluvalta Stahwilleltä löytyy myös erittäin iso valikoima ja hyvä laatuisia työkaluja. Ja ovat pieniä sieviä ja silti kestäviä. Ja ovat jokseenkin hinta-laatusuhteeltaan edullisiakin.