Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Mitenkäs tossa mitataan moottorin ilman määrä ja kuormitus?? Vanhempi tais olla MAP-säätönen mut mitenkäs se HO??

Vanhassa DOHC Sierrassa, kun meni MAP-anturi rikki, niin käynnistä tuli prötäävää. En tiedä miten Jeeppi reagoi. Ei kai siinä mitään riko, jos ottaa käydessä MAP:ista johdon tai letkun irti ja tsekkaa muuttuuko miksikään.




sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja sillu »

ja eteenpäin pääsi taas vain ja ainoastaan pintakaasulla, jokaseen risteykseen meinas sammua ja taputtelemalla kaasupoljinta pikkasen sain pysymään vain käynnissä. kiihdyttäminen vaatii hermoja koska kaasua ei voi käyttää paljoa pintakaasua enempä muuten alkaa nykiä ja pätkiä ja kuulostaa siltä, että kävisi 4-5 pytyllä.



En tiä.. mun korvaan noi rivit vaan kuulostaa kuitenki ennemmin bensapuolen ongelmalta..


Avatar
rebel70
Viestit: 4184
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

ja eteenpäin pääsi taas vain ja ainoastaan pintakaasulla, jokaseen risteykseen meinas sammua ja taputtelemalla kaasupoljinta pikkasen sain pysymään vain käynnissä. kiihdyttäminen vaatii hermoja koska kaasua ei voi käyttää paljoa pintakaasua enempä muuten alkaa nykiä ja pätkiä ja kuulostaa siltä, että kävisi 4-5 pytyllä.



En tiä.. mun korvaan noi rivit vaan kuulostaa kuitenki ennemmin bensapuolen ongelmalta..




Mullapa autto jakajan vaihto :). Niin mut tää onki uuvempi peli.......
😁
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Polttoainepaineen mittaus kertoo paljon. Jos paine putoaa liian alas saattaa kone vielä käydä muttei siedä yhtään kuormaa ja käy laihalla.
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja KK »

Komppaan Sillua.
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Pahimmillaan on PCM tiensä päässä, on tullut tänä vuonna tuotakin vastaan!!

Jos MAP:ista ottaa töpselin irti koneen käydessä, sammuu heti!!
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja A-V »

Menöö hermot.



- bensapumppu: sammuisi kokonaan jos menee, ei tällä tapaa. ja kylmänä toimii pirun hyvin myös täyskaasulla.

- suuttimet tukossa: näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km

- alipaineletkut: tarkistettu ja OK, tosin näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km

- roskia bensassa: tarkistettu, ei tunnu olevan vikana ja hiukan hämää että auto toimii ilman ongelmia sen 20km. lämpimänä tai kylmänä.

- CTS (coolant temperature sensor) = vaihdettu, OK

- TPS (throttle position sensor) = tarkistettu, mitattu, säädetty, OK

- MAT (manifold air temperature sensor) = tarkistettu, mitattu, OK

- MAP (manifold absolute pressure sensor) = tarkistettu, mitattu, OK

- IAC (idle air controller, idle speed stepper motor) = ei sovi vikadiagnoosiin, tyhjäkäynti täydellinen kunnes ongelma tulee

- Oxygen sensor (Lambda) = Mitattu ja resistanssi kunnossa, tosin ei sovi vikaan koska jos olisi rikki niin näykyisi kokoajan

- CPS (crankshaft position sensor) = käytännössä mulla meni edellisestä Jeepistä tämä ja hajotessa kone sammuu eikä käynnisty.



- EGR? pitänee tutustua jossain välissä viikonloppuna.

- PCM? mikä ja missä ja miten mittaan?



Milloin tuo tietokone on Open ja milloin Closed Loopissa? Eli voiko olla että pysyy closed loopissa vaikka kone on lämmin ja sähköflektikin pyöriskelee ja sitten vasta mennä open looppiin kun on ajellut parikymmentä kilometriä...?



:-[
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja hentpe »

On noita ajoittaisia pumppuvikoja tuolla hoppa puolella tullut vastaan. Välillä toimii, välillä ei. Jotenkin noi PCM (ECU) viat on sellaisia, et se on se viimeinen mahdollisuus kun kaikki muu on tarkastettu. Sen sisällä ei ole mitään kuluvaa osaa. Ainoastaan vesi, hapetuminen, liika lämpö tai joku virtapiikki / maavika voi sen rikkoa. Yleisesti ottaen PCM vika on yleensä aina seurannais vika jostain muusta.

Tsekkaa vaan A-V se pa-paine kun saat sen vian päälle. Saat siltä osin mielenrauhan jos olen väärässä.
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Menöö hermot.



- bensapumppu: sammuisi kokonaan jos menee, ei tällä tapaa. ja kylmänä toimii pirun hyvin myös täyskaasulla.

- suuttimet tukossa: näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km

- alipaineletkut: tarkistettu ja OK, tosin näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km

- roskia bensassa: tarkistettu, ei tunnu olevan vikana ja hiukan hämää että auto toimii ilman ongelmia sen 20km. lämpimänä tai kylmänä.

- CTS (coolant temperature sensor) = vaihdettu, OK

- TPS (throttle position sensor) = tarkistettu, mitattu, säädetty, OK

- MAT (manifold air temperature sensor) = tarkistettu, mitattu, OK

- MAP (manifold absolute pressure sensor) = tarkistettu, mitattu, OK

- IAC (idle air controller, idle speed stepper motor) = ei sovi vikadiagnoosiin, tyhjäkäynti täydellinen kunnes ongelma tulee

- Oxygen sensor (Lambda) = Mitattu ja resistanssi kunnossa, tosin ei sovi vikaan koska jos olisi rikki niin näykyisi kokoajan

- CPS (crankshaft position sensor) = käytännössä mulla meni edellisestä Jeepistä tämä ja hajotessa kone sammuu eikä käynnisty.



- EGR? pitänee tutustua jossain välissä viikonloppuna.

- PCM? mikä ja missä ja miten mittaan?



Milloin tuo tietokone on Open ja milloin Closed Loopissa? Eli voiko olla että pysyy closed loopissa vaikka kone on lämmin ja sähköflektikin pyöriskelee ja sitten vasta mennä open looppiin kun on ajellut parikymmentä kilometriä...?



:-[

Varmasti menee joo, tossakohtaa, hermot ;)



No otetaas järjestyksessä vastinetta:

-pensapumppu, voi hajota myös niin että ei toimi, ei välttämättä sammu kone, yhellä mun asiakkaalla paukku ja rötäs kanssa XJ, kunnes vaihto pumpun, sitten loppui rötäämiset,

-EGR mäkeen ja peitelevy tilalle, esim tuo: http://www.jamant.fi/egrpeitelevy-jamegr-p-2173.html

-PCM, moottorinohajustietokone, sijaitsee 87-90 malleissa (siis Renix) kojetaulun sisällä, kaasupolkimen yläpuolella pystyssä, ei pysty mittaamaan toimimista, muuten kuin vaihtamalla toiseen!! Kokemuksia on tältä vuodelta samanlaisesta viasta (omistaja kertokoon, löytyy tältä sivustolta kyllä, A-V, käytä hakua ;D ;D ;D), parani, kun toimitin käytetyn ehjän (ei ole enempää käytettyjä ehjiä, on vain uusia tehdaskorjattuja, eli tuo: http://www.jamant.fi/pcm-xj-l6-aw4-kem1855406-p-1233.html )!!
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

On noita ajoittaisia pumppuvikoja tuolla hoppa puolella tullut vastaan. Välillä toimii, välillä ei. Jotenkin noi PCM (ECU) viat on sellaisia, et se on se viimeinen mahdollisuus kun kaikki muu on tarkastettu. Sen sisällä ei ole mitään kuluvaa osaa. Ainoastaan vesi, hapetuminen, liika lämpö tai joku virtapiikki / maavika voi sen rikkoa. Yleisesti ottaen PCM vika on yleensä aina seurannais vika jostain muusta.

Tsekkaa vaan A-V se pa-paine kun saat sen vian päälle. Saat siltä osin mielenrauhan jos olen väärässä.

Juu, komppaan hentpee, mittaa polttoainepaineet!!
Vastaa Viestiin