Akkuasiaa
Akkuasiaa
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa 21/09 käynnistysakkuvertailussa on myös asiaa akun käyttöiästä ja mahdollisuudesta vaikuttaa siihen.
Tämän jutun perusteella akku kannattaa pitää aina mahdollisimman täytenä ja mahdollinen syväpurkaus on erityisen haitallista akulle.
Toinen haitallinen on akun säilyttäminen tyhjänä lämpimässä pitkiä aikoja. Pakkasessa tyhjä akku jäätyy helposti.
Kerran jutellessani Tampereen Paristopisteen myyjän kanssa hän sanoi, että myös auton akku olisi hyvä joskus purkaa tyhjäksi. Näin akun kapasiteetin pieneneminen lykkääntyisi (eri asia kuin muisti-ilmiö).
Tämän jutun perusteella akku kannattaa pitää aina mahdollisimman täytenä ja mahdollinen syväpurkaus on erityisen haitallista akulle.
Toinen haitallinen on akun säilyttäminen tyhjänä lämpimässä pitkiä aikoja. Pakkasessa tyhjä akku jäätyy helposti.
Kerran jutellessani Tampereen Paristopisteen myyjän kanssa hän sanoi, että myös auton akku olisi hyvä joskus purkaa tyhjäksi. Näin akun kapasiteetin pieneneminen lykkääntyisi (eri asia kuin muisti-ilmiö).
Akkuasiaa
Valitettavasti akkumyyjällä on puuro ja velli mennyt sekaisin. Tässä tapauksessa siis lithium tai nicad akku verrattuna lyijyakkuun ja moderniin lion akkuun. Luultavasti silla on koulussa sanottu että kännykän tai tiatokoneen akku tarvii välillä purkaa että latauskapasiteetti saadaan ladattua maksimiinsa.
Valitettavasti tämä ei koske lyijyakkuja joiden kapasiteetti taas aina pienenee kun akku puretaan tyhjäksi. Mitä suurempi kapasiteetti, sitä julmemmin se kutistuu tyhjäksi purkamisessa.
Jos epäilyttää niin voin syyn myös teknisesti, tai siis kemiallisesti selittää mutta en turhanpäiten, veis niin paljon tilaa.
Valitettavasti tämä ei koske lyijyakkuja joiden kapasiteetti taas aina pienenee kun akku puretaan tyhjäksi. Mitä suurempi kapasiteetti, sitä julmemmin se kutistuu tyhjäksi purkamisessa.
Jos epäilyttää niin voin syyn myös teknisesti, tai siis kemiallisesti selittää mutta en turhanpäiten, veis niin paljon tilaa.
Akkuasiaa
Eli auton käynnistysakkua ei kannata käyttää purkaus- lataustyyppisesti.
Serkku joskus kertoi, että esim. liftereissä joissa on akut on lataus- purkausakut (erilaiset kuin auton akut).
Entäs jotkut nykyautot joissa laturi lataa vain moottorijarrutuksessa (tai jarrutuksessa). Onko niissä erilainen akku, kun kulutus on päällä koko ajan?
Serkku joskus kertoi, että esim. liftereissä joissa on akut on lataus- purkausakut (erilaiset kuin auton akut).
Entäs jotkut nykyautot joissa laturi lataa vain moottorijarrutuksessa (tai jarrutuksessa). Onko niissä erilainen akku, kun kulutus on päällä koko ajan?
Akkuasiaa
Juu, aika paljon näissä moderneissa vekottimissa käytetään geeliakkuja joissa täytenäpysyminen ei ole niin merkittävä seikka, geelin (on se mitä laatua hyvänsä) kanssa ei tapahdu hapettumista. Miinuksena on heikompi syöttökyky ja huomattavasti pienempi vastaanottokyky, eli jos täyteen haluaa ladata niin pitkään on työnnettävä kevyttä virtaa, parhaimmillaan 20mikroamppeeria viimeiset 6 tuntia. Eli tokko noita kovin paljoa täytenä maailmalla kulkee, mutta jos tyhjäks on päässyt niin pakkasaamuna saattaa käynnistys tapahtua vain akkukaupan kautta, paitti et taitaa nää nykyautot alkaa mököttää jo siinä vaiheessa kun jännite on pudonnut alle 12 voltin ja tarttee kompuutteri resetoida ennen kuin kone käyntiin taas saadaan.
Akkuasiaa
Kunhan muistaa et transistori- tai tyristorisytykseksellä varustetuissa vahvistimissa joissa ennakkosäätö suorotetaan joko RC piirillä tai ohjelmallisesti, niin syöttöjännite on asetettu yli 12 volttiin ja jos putoaa alle, on ennakkosäätö hallitsemattomassa tilassa plus puolan asettumisaika saattaa pitkittyyä niin että kipinöitä jää välistä tulemati. Eli tämä 9 voltin raja on enempi teoreettine ja sillä saattaa päästä mettästä pis mutta en lähtis lataamattomalla autolla liikkeelle kotipihasta enkä ainakaan laittais valoja päälle.