Rattivaihteet

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
juhap

Rattivaihteet

Viesti Kirjoittaja juhap »

Taitaa olla lootan sisäpuolella vika... Vaihtaja/pääakselin silmälaakeri.

Taannoin (-85) oli omassa Rekordissa vastaava vika, ja lopulta ei jaksanut edes kepistä pitää pykäliä päällä.

American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Jeep-Ukko

Rattivaihteet

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Mul oli omassa Ambassadorissa just tuo sama vika.

Laakerit oli sinäänsä ihan ehjät, mutta kun ko vaihteet ovat synkronoimattomat, niin joku kun lykkää vaihteita väkisin (sorvaa) niin rattaiden hampaat pyöristyy ja alkaa hylkimään.

Mul on yks ehjä americanin laatikko, mutta siinnä on liian pienet rattaat Ambaan.

Eli laatikko on nyt purettuna, voin myydä koko kasan.

Ja tämä on siis sellainen "normaali" avoin kardaani versio.

Seuraavaks purin Jeepin manuaalin, sieltäkään ei suoraan löytynyt sopivia, mutta pakin sivu akselin ratas ja jokunen muu oli samalla hammasluvulla/halkaisijalla, kun pyöreeksi kuluneet.

Sorviin Jeepin rattaat kiinni, ja keskiöt pois.

Ja sit Amban omista sorvasin hampaat kokonaan pois, ja istutin ne keskiöt noihin Jeepin rattaisiin.

Rupes toimimaan.

Tää Amban manuaalikin on nyt irti autosta, ja periaatteessa joutilas, eli saattaisi ehkä myydä. Kun tilalle on tulossa automaatti tekniikkaa.

Tää Amban laatikko on se putkikardaani versio.

En edes kysellyt, saako mistään osia. Ajajtus oli vain että halvin konsti kun tekee itse.

Ja tuskin helposti/halvalla mistään ainakaan uusia löytää?

Minkä mallin auto sulla on?

Käviskö Americanin tai Amban laatikko, voisin myydä ::)
pekka

Rattivaihteet

Viesti Kirjoittaja pekka »

Siinä ei ole mitään lukitusta. Mutta katsoppa laatikon kyljestä, että vaihde menee kunnolla päälle.
pekka

Rattivaihteet

Viesti Kirjoittaja pekka »

Missäspäin Suomea vaikutat? Jos joku tietäjä ois lähellä.

Mulla piti olla kuva, mutta mistään en sitä löytänyt.

Onkos hepellä vivusto paikallaan? Tai viittiskö Slapa tai joku muu räpätä kuvan omastaan.
waldemar

Rattivaihteet

Viesti Kirjoittaja waldemar »

Mulla oli samaa vikaa. Jos on samasta kysymys kun mulla, niin koko systeemi on löystynyt, ja se nailon kiristystulppa mahd. menettänyt jengansa? Viritin ylimääräisen jousen kiristämään koko vaihteiden siirto "laippahässäkkää"... sitten vaihteet ei menneet enää sekaisin, ja pysyivät myös päällä. Edellyttää tosin vieläkin herkkää kättä ja malttia vaihtamiseen :)
Vastaa Viestiin