199/232 imusarja/pakosarja

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Kestääkö imusarjassa tavallinen maali? Onko tuo systeemi kiinni lohkoon lyhyillä ja pitkillä pulteilla?Pitkät pultit kiristää sekä imu/pakosarjaa niiden välistä?Mikä niiden pulttien koko on?Lisää tyhmiä kysymyksiä lähipäivinä kuvien kera?
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja Jago »

Vastataan maalikysymykseen kun en muista tiedä: laittaisin kuumankestomaalia, on kuitenkin pakosarja sen verran lähellä. Ja mitään huonoa kuumankestoa ei kannata laittaa kun ei pysy. Joku kehui ainetta joka levitetään siveltimellä kiinni pintaan ja kuumetessaan kovettuu. En muista nimeä.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Jos pilkkua viilataan, niin imu- ja pakosarja EI ole kiinni yhdelläkään pultilla kiinni lohkossa, vaan kaikki pultit kiinnittyvät sylinterikanteen! ;D



Asiaan sylinterikannen päissä pinnapultit, joihin kiinnittyy pakosarjan päädyt, lisäksi pakosarjan keskeltä löytyy kaksi lyhyempää pulttia, jotka kiristävät ainoastaan pakosarjaa. Loput kiinnityspultit (pitkiä) kiristävät samalla molempia "sarjoja". ;)



Mitoitusta en nyt muista.



RS
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Muistaakseni avainväli 9/16" eli about 14mm.
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja A-V »

imusarjassa toimii ihan ok perusmoottorimaali, ei tartte olla mitään kuumakestoa. ainakaan mulla ei tarvinnut ja vuoden aikana ei tullut ongelmia.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja American67 »

btw, tää ku on nyt puheenaiheena, ni mites, oliks tolle imu/pakosarja paketille joku tietty kiristysmomentti ja/tai kiristysjärjestys? yritin tehcnical service manualista lukee mut ei osunu silmään...
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

eikös tuolla amc tech sivuilla täällä ole nuo torque specs eli kiristysmomentit.. oisko ollu 30nm. ja yleensä keskeltä ensin ja sitten reunoihin päin vähän ristiin sin sun stän.. eka pikkasen ja sitten uudelleen kiristys/kiristyksiä. näin mä omani oon kiristellyt enkä oo vielä saanut puhaltamaan väärästä kohdasta. hahah.



edit: taisi olla keskimmäinen ensin ja sitten niinkuin myötäpäivään mennen aina seuraava pultti keskeltä katsoen.. eli keskeltä katsoen seuraava keskeltä oleva ylä oikea, ala oikea, ala vasen, ylä vasen jne..
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Chiltonin manuaali antaa 25 ft lbs.

Kiristysjärjestys keskeltä alkaen myötäpäivään spiraalimaisesti kiertäen.

Parasta on kiristää vähän kerrallaan eli kiertää spiraali ainakin kolme kertaa ennenkuin on täydessä momentissa.

Ja tietysti uusi tiiviste.

Jos käyttää vanhoja pinnapultteja, ne voi napsahtaa helposti poikki.



Vielä pakosarjamaalista: Cormickin pakosarjan maalasin VHT:lla n.25v. sitten. Pientä ruostepistettä on tullut läpi, mutta en aio maalata uudestaan ihan heti.
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Vastaan omaan kysymykseen,näyttäisi olevan 3/8 UNC pultteja tms. pituus voisi olla n.60mm ja n.30mm.Pitää etsiä jostain.

Mutta mitä nämä pultit ovat (6 kpl),ainakin osa on hitsattu kiinni ja osassa on 90 asteen kulmassa vielä joku peltiruuvi? Entäs mihin menee toi putkenpätkä,joka menee pakosarjan läpi?

Mihin nämä menee?
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

199/232 imusarja/pakosarja

Viesti Kirjoittaja A-V »

Ylemmässä kuvassa nuolella merkittynä sekä automaattiryypyn lämpökierukan paikka (se keskellä oleva), sekä saastemoottorin haistelijoiden paikat (hitsaa umpeen).



Alemmassa kuvassa merkittynä vois olla hiukan vuosimallista riippuen saastelaitteiden alipainekellon lähtö, alipainejarrutehostimen lähtö, vaihdelaatikon alipainelähtö tai venttiilikopan PCV venttiiliin menevä lähtö.



Tech infossa on muistaakseni Vacuum diagrammeja, niillä pääsee melko pitkälle... ;) mut tosiaan riippuu paljon koneen/yms vuosimallista
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin