Bensasta!
Bensasta!
Bensiiniäkö laivalla ???.................noinkohan, vai olenko aivan yössä :D saattaisi olla melkoisia räjähdyksiä maailman merillä jos noin on !!!!!!!!!!!!!!!!!
Yössä kyllä näin on. Lastaus ja purkaus se vaarallista on , ei kuljetus siis laivalla.
Bensasta!
Bensaa tulee kotimaan jalostamoista sekä ulkoa laivalla. Bensa on ns perus bensaa
Jokaisella ketjulla on oma lisäaineensa. Vanhaan aikaan auto otti lastin päälle ja lisäaineistus laitettiin
käsin. Uudempi systeemi toimii kortilla .Kortti koneeseen ja automaatti syöttää oikean lisäaineen
bensan sekaan pumppauksen aikana.
Jokaisella ketjulla on oma lisäaineensa. Vanhaan aikaan auto otti lastin päälle ja lisäaineistus laitettiin
käsin. Uudempi systeemi toimii kortilla .Kortti koneeseen ja automaatti syöttää oikean lisäaineen
bensan sekaan pumppauksen aikana.
Bensasta!
Täällä lännessäpäin ainakin ST1 (elikkäs maailmanfirma Dupont) tuo Porin sataman kautta gasonsa, kun taas muut gasot tuadaan yhdistelmäajoneuvoilla jostain muusta suunnasta. eli täällä on kyse ainakin kahdesta eri bensasta. ::)
Perstuntumalta ST1:n gasoa kuluu enempi, mutten mä ole tällästä mitenkään empiirisesti tutkinut. Mitäs OD:lla oltiin tuumattu?
Perstuntumalta ST1:n gasoa kuluu enempi, mutten mä ole tällästä mitenkään empiirisesti tutkinut. Mitäs OD:lla oltiin tuumattu?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Bensasta!
OD:llä oli joku sitä mieltä että shellin bensaa kuluu enämpi kun nesteen.
ja toi bensis mitä aikasemmin käytin pelkästään, johtuen siitä että on sopivasti tossa naapurissa on shell.
niillä uusittiin jokuaika sit tankit ja vaihtuvuus on kyllä hyvä, aika vilkas asema.
ja toi bensis mitä aikasemmin käytin pelkästään, johtuen siitä että on sopivasti tossa naapurissa on shell.
niillä uusittiin jokuaika sit tankit ja vaihtuvuus on kyllä hyvä, aika vilkas asema.
Bensasta!
Sen ainakin olen huomannut, että keski-Euroopassa pääsee samalla, tai pienemmällä kulutuksella kovempaa kuin Suomessa.
Citroen CX 25 GTi autom. Sveitsin reissu Ruotsin kautta mennen tullen 9,9L/100km.
Tyypillinen nopeus autobahnilla 130-140km/h.
Suomessa vertailukelpoinen kesäkulutus, jossa myös paljon matka-ajoa, mutta alempi nopeus (rajoitusten mukaan) 11L/100km.
Vastaavasti, jos Suomessa on ajanut "autobahn-tyyliin", on kulutus noussut 15L/100km tuntumaan.
Toinen tapaus Citroen BX 19 GTi 16 valve Saksassa Hampuri-Dortmund-Kassel-Rostock. Nopeus n.130-140km/h keskikulutus 8L/100km.
Suomessa alemmilla nopeuksilla alin kulutus kesäisin 8L/100km.
Luulisi sen ilmanvastuksenkin jotain vaikuttavan: Kun vauhti kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinkertaistuu. Vai toimiiko (bensiini-) moottori paremmalla hyötysuhteella raskaammin kuormitettuna (pumppaushäviöt pienenee)?
Citroen CX 25 GTi autom. Sveitsin reissu Ruotsin kautta mennen tullen 9,9L/100km.
Tyypillinen nopeus autobahnilla 130-140km/h.
Suomessa vertailukelpoinen kesäkulutus, jossa myös paljon matka-ajoa, mutta alempi nopeus (rajoitusten mukaan) 11L/100km.
Vastaavasti, jos Suomessa on ajanut "autobahn-tyyliin", on kulutus noussut 15L/100km tuntumaan.
Toinen tapaus Citroen BX 19 GTi 16 valve Saksassa Hampuri-Dortmund-Kassel-Rostock. Nopeus n.130-140km/h keskikulutus 8L/100km.
Suomessa alemmilla nopeuksilla alin kulutus kesäisin 8L/100km.
Luulisi sen ilmanvastuksenkin jotain vaikuttavan: Kun vauhti kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinkertaistuu. Vai toimiiko (bensiini-) moottori paremmalla hyötysuhteella raskaammin kuormitettuna (pumppaushäviöt pienenee)?
Bensasta!
Bensiiniäkö laivalla ???.................noinkohan, vai olenko aivan yössä saattaisi olla melkoisia räjähdyksiä maailman merillä jos noin on !!!!!!!!!!!!!!!!!
Voi pojjaat ku tietäisitte mitä kaikkea noilla pönttöpaateilla kuskataan ;D ;D ;D
Itte oon ollu kuskaamassa 15000 tonnia 95:sta ja 98:a Porvoon jalostamolta Kotkaan varastosäiliöihin vuonna 1996 kun valtio ilmoitti nostavansa bensaveroa oliskohan ollut 10%. Näin saatiin 15 miljoonaa litraa varastoon pienemmällä verolla ja myytiin ulos sitten korotetulla hinnalla muka veron korotuksen nimissä. Näin meitä pissataan silmään >:(
Mutta joo kaikkia litkuja kuskataan laivoilla. Polttoaineita, kemikaaleja, alkoholia, kaasuja....jne jne. Tankeissa käytetään niin hyviä suojakaasuja, ettei räjähdysvaaraa oikein ole jollei oikein kunnolla töpeksi. Esim. kaasulaivoissa tankit typetetään jolloin happipitoisuus on oikeastaan nolla. Eli periaatteessa kannella voisi vaikka paistaa makkaraa avotulella mutta se ole kuitenkaan kovin suotavaa ;D ;D ;D ;D ;D
Bensasta!
Joo, olen kuullut, tosin vain taksikuskilta, että Neste oil myy bensaa USAan.
Jaakko Ihamuotila (Nesteen entinen toim. joht.) moitti suomalaisia autoilijoita joskus 80-luvulla, kun eivät kuluta tarpeeksi bensiiniä, ja joutuvat viemään jalostuksessa ylijäämäbensan aina janoisille jenkeille (premium laatua).
Itse voisin helposti kaksinkertaistaa bensankulutukseni, jos bensa olisi puolet halvempaa, ja näin helpottaa Neste oilin ahdinkoa. ;D ;D ;D
Jaakko Ihamuotila (Nesteen entinen toim. joht.) moitti suomalaisia autoilijoita joskus 80-luvulla, kun eivät kuluta tarpeeksi bensiiniä, ja joutuvat viemään jalostuksessa ylijäämäbensan aina janoisille jenkeille (premium laatua).
Itse voisin helposti kaksinkertaistaa bensankulutukseni, jos bensa olisi puolet halvempaa, ja näin helpottaa Neste oilin ahdinkoa. ;D ;D ;D