Peruutusvalot

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
sunnuntaikuvaaja
Viestit: 116
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 11:52 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja »

Moi, valkoista ei pala takana kun laitan 3-nopeuksisen manuaalin pakkiasentoon 1970 Hornetissa... Uskoisin vian olevan lamppujen kytkennöissä (maapotentiaali, liitännät tms) mutta kaiken varalta: osaisiko joku neuvoa, millä tavalla vaihteenvalitsin kytkee peruutusvalot päälle? Ilmeisesti ohjauspylväässä on jokin kytkin?



Thanks.
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja A-V »

jep, ohjauspylväässä (itseasiassa sen päällä) on pakkivalo'kytkin'.



harvemmin näkee manuaaliautoissa toiminnassa tosin nuo peruutusvalot hornetissa on toimivanakin tehottomat... ja niitähän ei konttorilla tartte näin vanhoissa olla jos ei ite tartte.


'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
sunnuntaikuvaaja
Viestit: 116
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 11:52 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja »

jep, ohjauspylväässä (itseasiassa sen päällä) on pakkivalo'kytkin'.



Ahaa, mielenkiinoista! Sori tyhmä kysymykseni, autokin on tallilla joten en pääse heti tarkistamaan, mutta missä siinä siis? Ohjauspylvään ulkopinnalla, sisäpuolella...?  :-[
ja niitähän ei konttorilla tartte näin vanhoissa olla jos ei ite tartte.



Tääkin on mielenkiintoista! Kävin eduskunnan kirjastossa kopioimassa Moottoriajoneuvoasetuksen ja sen liitteet vuoteen 1970 saakka, sekä kyseisen asetuksen täytäntöönpano-ohjeet. Lisäksi mulla on nyt "katsastajan käsikirja" :) Noista olisi varmaan selvinnyt, ettei peruutusvalot oo mulle pakollisia mutta en oo ehtinyt vielä kahlata niitä läpi.



Kiitos neuvoista!
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tjuu, sellanen "erillinen" palikka putken päällä, on putkessa kiinni ja ymmärtääkseni kytkee virran läpi kun vaihdekeppi on tietyssä asennossa (eli pakki päällä). Jos sulla on jälkikäteen asenneltu lattiavalitsin niin tällöinhän pakkivalokytkin pitäs olla siinä.



automaateissa on lisäksi käynnistyksen esto (ei starttaa kun P tai N asennossa), joten sille voi olla paikka myös manuaaliputken päällä (tai ainakin sähköliittimet vapaana jossain lähettyvillä).


'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja American67 »

olettaisin et sulla on pakkivalokatkasin samanlainen ku americanissa on kolmelovisessa. se on semmone musta putikka mihi menee kaks johtoa, rattiputkessa kuskin paikalta katsottuna oikealla puolella.



katkasimessa pitäs olla muovinasta pystyssä, pakkivaihteen vivusto siin rattiputken sisällä nappaa siihe nastaa kii ja siirtää sen katkasijan sisäl olevan muovilevyn niiden johtonapojen päälle yhdistäen ne... jos se nasta on poikki, voit korjata sen ruuvaamalla siihen pienen ruuvin tilalle. se on siis purettavissa se katkasija
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja A-V »

olettaisin et sulla on pakkivalokatkasin samanlainen ku americanissa on kolmelovisessa. se on semmone musta putikka mihi menee kaks johtoa, rattiputkessa kuskin paikalta katsottuna oikealla puolella.



katkasimessa pitäs olla muovinasta pystyssä, pakkivaihteen vivusto siin rattiputken sisällä nappaa siihe nastaa kii ja siirtää sen katkasijan sisäl olevan muovilevyn niiden johtonapojen päälle yhdistäen ne... jos se nasta on poikki, voit korjata sen ruuvaamalla siihen pienen ruuvin tilalle. se on siis purettavissa se katkasija




rattiputki on americanissa täysin eri kun Hornetissa.. ;) mutta konstruktio voi olla hyvinkin samantapainen.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja American67 »

katkasija on varmaa sama? tai hyvin lähellä... jännää, oisin olettanu et ne o käyttäny samaa putkee saman kokoluokan autoissa...
juhap
Viestit: 6799
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja juhap »

Nuo Hornetissa (ja uudemmissa) olevat rattiputket ovat yhteensopivia GM:läisten kanssa. Jos haluaa tilttiä yms, niin Letukasta vaan uusi tolppa autoon. Taitaa sähkötkin mennä heittämällä... Avaimetkin voi säilyttää alkuperäisinä, kun jättää virtalukon vanhasta.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja A-V »

kyl, syyhän rattipuken vaihdokseen hornetin kohalla oli lainsäädäntö ja turvallisuusajattelu. Tuohon uudempaan (kolarissa kasaanmenevään)rattiputkeen nimittäin ei voi enää seivästää itseään samaan tyyliin kun siihen rautakankeen minkä päässä vanhemmissa on ratti...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
sunnuntaikuvaaja
Viestit: 116
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 11:52 am

Peruutusvalot

Viesti Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja »

Suurkiitos kaikille vastauksista, erityisesti A-V:lle siitä tiedosta, ettei valoja katsastuksessa tarvita! :D En nimittäin onnistunut paikallistamaan peruutusvalon kytkentää ja niinpä menin katsastukseen ilman niitä. Hyvin kävi, sen osalta siis, eli ei niitä todellakaan kysytty. Jarruvoima ei sen sijaan riitä yhdessä fillarissa, apusimpukka ja etuiskarit pitää vaihtaa.



En anna periksi vaan jatkan pakkivalojen troubleshoottausta kun nämä kiireellisemmät tekemiset antavat myöten.
Vastaa Viestiin