Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
-
- Viestit: 894
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
joo ei oo kovin orkkiksen näköne toi jousivirtielmä... kannattaa varmaa hakee uudet sylkät taakse, eikös toi oo sama akseli ku americanissa? jarrut on kovasti samannäköset... ja eikös niihi jotkut tojotan sylkät menny suoraa? jarrut on kuitenki aina väärä paikka säästää...
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
No niin. Asbestista monenlaista juttua maailmalla ja se todellakkaan ole hirvittävän vaarallista ja suorastaan tappavaa. Se siinä on vaarallista vaan hengitettynä ja asbestin hiukkaset on kuin takiainen ja tarttuu keuhkorakkulaan kiinni ja elimistö itse ei voi poistaa. Kun siitä tiettystä määrästä voi tulla syöpä mutta jarrujen pölystä sitä varmaan kukaan ei saa. Pieni määrä koteloituu elimistössä turvallisesti. Asbesti yhtä lailla rinnastettavaa hyvinkin metallipölyyn, hionta, maali, lasikuituun tai hiilikuituun. Minä arkityössäni joudun näitten asioiden kanssa kohtaan, eteenkin hiilikuitupölyyn. Se on kuin asbesti. Periaatteessa hiilikuitu pahempaa kuin asbesti, kuten kävi juupajoella, hornetin iskeytyessä maahan, ilmavoimien suhtautuessa asiaan. Jos se olisi tullut asutuskeskukseen, se olisi ihmisistä evakoitu välittömästi..
Kuitenkin normaalisti noi pölymäärät, jostain jarruremontista vähäisiä. Ihminen hengittää jatkuvasti monenlaista partikkeleita jatkuvasti ilmasta, niitä ei nää ja jää keuhkoihin haitallista. Siksi nykyään allergiat ja muut hengitystiesairaudet lisääntynyt.
Asbesti hyvä materiaali ja sitä ei oo saatu korvattua oikein millään. Sitä en tiedä mitä uusissa jarrupinnoissa. Siviilipuolella kaikki kielletään mutta sotilaspuolella elämä jatkuu ennallaan onko vaarallista tai kaikkin on määräykset miten minkäkin aineen kanssa pelataan.. Kun asbestia ei pöllytä ilmaan kuivana, niiin kauan menee hyvin. Sen pitää olla märkää käsitellässä, joten jarrutkin pitää käsitellä siten että kertakäyttö naamari päähän ja jarrubrackliiiniä suihkutetaan jarruihin ja puhalletaan paineilmalla moskat pois ja sitten pitäis lattia huuhdella vedellä tai kastella pölyt/ pestä pois kun ennen kuivaa siihen. Ja joku lakaisee lattian seuraavana päivänä asbesti leijailee ilmassa auton huoltotilassa. Tai toinen että levittää jarrujen kohdalle lattialle pahvin että moskat jää siihen ja pistää sen märkänä roskit, joten asbesti turvallisesti pois työtilasta..
Ja tietenkin uusissa autoissa ja varaosapinnoissa joku kätevämpi materiaali että helpompi kierrättää että ettei olis suurehko ongelmajäte> vaikeampaa asbestin kera. Kun se ei mätene, pala tai sula. Se aina läsnä luonnossa kuin ydinvoimalan rikastettu uraani, jos pääsee luontoon. Mutta kaikesta tehdään median voimalla suuri ja maailman lopun asia :)
Kuitenkin normaalisti noi pölymäärät, jostain jarruremontista vähäisiä. Ihminen hengittää jatkuvasti monenlaista partikkeleita jatkuvasti ilmasta, niitä ei nää ja jää keuhkoihin haitallista. Siksi nykyään allergiat ja muut hengitystiesairaudet lisääntynyt.
Asbesti hyvä materiaali ja sitä ei oo saatu korvattua oikein millään. Sitä en tiedä mitä uusissa jarrupinnoissa. Siviilipuolella kaikki kielletään mutta sotilaspuolella elämä jatkuu ennallaan onko vaarallista tai kaikkin on määräykset miten minkäkin aineen kanssa pelataan.. Kun asbestia ei pöllytä ilmaan kuivana, niiin kauan menee hyvin. Sen pitää olla märkää käsitellässä, joten jarrutkin pitää käsitellä siten että kertakäyttö naamari päähän ja jarrubrackliiiniä suihkutetaan jarruihin ja puhalletaan paineilmalla moskat pois ja sitten pitäis lattia huuhdella vedellä tai kastella pölyt/ pestä pois kun ennen kuivaa siihen. Ja joku lakaisee lattian seuraavana päivänä asbesti leijailee ilmassa auton huoltotilassa. Tai toinen että levittää jarrujen kohdalle lattialle pahvin että moskat jää siihen ja pistää sen märkänä roskit, joten asbesti turvallisesti pois työtilasta..
Ja tietenkin uusissa autoissa ja varaosapinnoissa joku kätevämpi materiaali että helpompi kierrättää että ettei olis suurehko ongelmajäte> vaikeampaa asbestin kera. Kun se ei mätene, pala tai sula. Se aina läsnä luonnossa kuin ydinvoimalan rikastettu uraani, jos pääsee luontoon. Mutta kaikesta tehdään median voimalla suuri ja maailman lopun asia :)
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Sattuuhan noita. Toi on siitä hyvä moka, että se jää mieleen... Tosin kun kaikki jouset on paikoillaan ja molemmat männät liikkuu, niin noin ei yleensä käy. Sulla on toinen jousi joku patentti viritys, eli vauhtiputkasta on syytä hakea asennussarja.
Mutta nyt kun mäntä on irti, niin tarkasteleppa samalla sylinterin kunto. Ei ole mitään järkeä niputtaa jos on syöpymää, silloin on syytä hoonata, tai edes vesihiomapaperilla hioa nätiksi. Tai no, koita nyt ihan ensimmäiseksi avata se ilmausnippa, jos se napsahtaa poikki on muu urheilu ton sylinterin kanssa turhaa. Juu, voi sen poikkinaisenkin irti saada, mutta on useimmiten aika tuskaista puuhaa. Uusia sylintereitä saa kaupasta ja budjetti vaihtoehtoon löytyy ohjeita tuolta
Mutta nyt kun mäntä on irti, niin tarkasteleppa samalla sylinterin kunto. Ei ole mitään järkeä niputtaa jos on syöpymää, silloin on syytä hoonata, tai edes vesihiomapaperilla hioa nätiksi. Tai no, koita nyt ihan ensimmäiseksi avata se ilmausnippa, jos se napsahtaa poikki on muu urheilu ton sylinterin kanssa turhaa. Juu, voi sen poikkinaisenkin irti saada, mutta on useimmiten aika tuskaista puuhaa. Uusia sylintereitä saa kaupasta ja budjetti vaihtoehtoon löytyy ohjeita tuolta
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Niin ja mitä asbestiin tulee; todennäköisesti sulla on asbesti kengät, eli itse en menisi paineilmalla puhaltelemaan. Jarrukliinerillä putsailu, pahvi alla, et paskat tippuu siihen. Tota tapaa itse käytän aina kun jarrujen kanssa turaan, niin ei oo tarvinu miettiä onko asbestia vai ei...
Kertakäyttö maskista ei oo mitään oikeeta iloa, eli jos haluat keuhkot suojata, niin P3 luokan suojain on se mikä tehoaa. Tosin jarruissa pitoisuudet on verrattaen pieniä ja maalaisjärjellä kyllä selviää.
Kertakäyttö maskista ei oo mitään oikeeta iloa, eli jos haluat keuhkot suojata, niin P3 luokan suojain on se mikä tehoaa. Tosin jarruissa pitoisuudet on verrattaen pieniä ja maalaisjärjellä kyllä selviää.
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
- vasen yläjousi vaihtunut viritysmalliseksi, lisäksi kenkien kiinnitys jarrukilpeen (siitä kenkien keskeltä taaksepäin siis) näyttäs olevan joku patentti, näemmä vielä automaattisäädön vaijerikin puuttuu ja sen ohjuri oikeanpuoleisen jousen alta. sulla varmaan tässä kuvassa on jo irti se rullamekanismi tosta alempaa jolla säädät manuaalisesti kenkien etäisyyttä (johon myös tulee päälle automaattisäädön alakiinnike).
tjoo, näyttäs siltä et uusiksi meni. Eipä tuossa muuta kun joko ite opettelet tai pyydät jonkun tutun tallille joka on jo opetellut rumpujarrujen perusteet.
jos teet ite niin, näin varmaankin ite värkkäilisin (jokaisella on varmasti eri tapa tehdä jarruja...):
Purat jarrut varovaisesti ja katsomalla samalla missä mikäkin on. tässä kuva siitä miltä jarrut pitäs näyttää, tosin on isoperästä eli eroja voi taatusti löytyä. Periaate pitäisi olla melkolailla sama.

tässä vielä pikkuperän jarrut, mutta taitavat olla americanin, eli ymmärtääkseni tuo kepukkasysteemi pitäisi hornetissa olla vaihtunut vaijeriksi eli samallaiseen kun ylemmässä isoperän kuvassa.

Kirjottelin joskus tälläset ohjeet isoperän jarruremppaan, joita nyt hiukan soveltelin tähän hommaan. En mene 100% takuuseen mistään, mutta uskoisin antavan jonkinnäköisen käsityksen homman
etenemisestä.
PURKU
Tarvittavat työkalut on hyvät pitkänokkapihdit (joista toiset suorat ja toiset taittuu hiukan päästään). Näiden avulla pitäs saada kunnon ote jousiin niitä irrottaessa ja lisäksi tota prikkasysteemiä kääntäessä.
Muista aina irrottaessa, että katsot mistä osa on peräisin ja lasket sen lattialle 'samaan kaavaan', eli purun jälkeen sulla pitäs olla kaikki samat osat eessäs lattialla oikeassa järjestyksessä. Tätä järjestystä ei kannata rikkoa vaikka rempassa menisi viikko, helpottaa huomattavasti hommaa. Sitten siitä yhen osan kerrallas puhdistelet, tossa tulikin että brakecleaner on ihan asiallista, ite oon käyttänyt myös ihan teräsharjaa. Purkaessa varo jarrusylinterin kumeja jos meinaat niitä samoja käyttää toistamiseen.
1. Aloita poistamalla yläjouset (8.008-1) (joista toinen sulta näemmä puuttuu ja paikalla joku viritelmäjousi) ja tämän jälkeen alajousi (8.008-2). Jos osaa tippuu/irtoaa itellään niin jarruja ei ole pakosti kasattu oikein... katso mistä se tuli, vaikka aiempaa valokuvaa/ylhäällä olevia räjäytyskuvia käyttäen ja asettele kohalleen alas.
2. Tämän jälkeen kenkiä pitäs pitää paikoillaan nuo keskikiinnikkeet, joissa rakenne on se että kilven ja jarrukengän takaa tulee tikku läpi ja tikun päässä on prikka+jousi+prikka kiinnike, joista tuo ulkoisin prikka on itse kiinnike - sitä sisäänpäinpainamalla ja kääntämällä 90 astetta niin homman pitäisi tulla jousen voimalla syliin (varovaisuuutta siis). irrottaessa voi auttaa jos pidät keppiä paikallaan jarrukilven takaa samalla.
3. Sitten samalla kun kattelet ettei mitään tipu (automaattisäädönsälät/yms) niin irrota kenkien keskellä oleva käsijarrun kepukka (jossa mahdollisesti semmoset päätyjouset tallella päissä) sekä toisesta kengästä käsijarruvaijeri.
4. Kengät pitäs nyt olla irti ja siirrä ne oikeaan järjestykseen alas. Tämän jälkeen pääset paremmin tutustumaan jarrusylinterin kuntoon ja siiten pitäiskö se vaihtaa kokonaan.
5. Sitten varmaankin nuo alussa mainitsemani osat vaihtoon/etsintään ja jarrusylinterin irrotus+purku+putsaus+hoonaus todennäköisesti tai vaihto jos näyttää huonolta (syöpymät sylinterin sisäpinnassa vie jarruvoimaa ja vuotaa nestettä herkästi), pinnan pitäis olla kiiltävä ja "kuin uusi".
6. Kun kaikki löytyy niin lopuksi manuaalisäädön päätynippoihin (8.014-2 ja -3) vaseliinia ja katsot että pyörivät kevyesti ja sitten kasaamaan.
KASAUS
Kasattaessa olen yleensä toiminut käänteisessä järjestyksessä, tosin tehdessä muista varoa niitä jarrusylinterin kumeja...
1. jarrusylinteri kiinni
2. kengät hollille ja käsijarruvaijeri toiseen kiinni+käsijarrun kepukka+päätyjousi kohalleen väliin.
3. kengät kiinni kilpeen (tuo prikka+jousi+prikka).
4. automaattisäädön vaijeri ala+jousenaluspalan kera ja manuaalisäätö hollilleen alhaalla. viimeistään tässä välissä katso että jarrusylinterin kumien päissä olevat kepukat on oikeissa kohdissa jarrukengissä kiinni.
5. samanaikaisesti edellisen kanssa jouset oikeisiin reikiin ja sitten kunnon pihdeillä, rauhallisesti ja varovasti yks kerrallaan kiinni, yleensä on helpompaa pistää toinen yläjousi automaattisäädön puolelta kiinni ensin, sitten alajousi ja sitten viimeiseksi toinen yläjousi. vaatii ruista ranteeseen ja puristusvoimaa pihtiin ettei luistele irti pihdeistä ja lentele ympäri tallia (suojalasit...)
Tuon manuaalisäädön (eli 8.014) oon yleensä pistänyt "kiinni" ja sitten pyöritellyt about puolväliin ja sovittanut rumpua paikoilleen. jos ei vähän venkslaamalla mene niin sitten säätöä hiukan kiinnemmäs ja uusi yritys.. säätö on kohallaan kun rumpu pyörii ja kengät laahaa vähän mutta eivät kokoajan. automaattisäädöt hoitaa loput pari jarruttelukerran jälkeen - jos automaattisäätöjä ei ole niin joudut pitkällä ohuella ruuvarilla jarrukilven läpi olevista kurkkausrei'istä säätämään takakautta tuon säädön kohdalleen joka vuosi katsastukseen.
http://www.nippelit.com/1st/html/default.asp?id=8514&editmode=showmain&s=1&p_id=8496
osanro: H7064 näyttäs aikalailla oikealta, jossa kaikki jouset+kiinnikkeet ja hintaa 12 euroa. tosta puuttuu vielä automaattisäädön sälät... hmm suoraan ei löydy sopivaa näemmä mutta ulkonäköä kattellen H2515 tai H2544 tai H2545 vois sopia (kysy tepolta suoraan soittaessas). Nythän toi Nippelit.com Teppo on varmaan American Car Showssa Helsingissä, eli jos sielläpäin liikut... jos et niin kannattaa varmaan soitella näyttelyviikonlopun jälkeen...
Ei ole oikeasti rakettitiedettä, kun vaan tekee rauhassa, omaan tahtiin ja ajatuksen kanssa.. niin ja muistaa varovaisuutta jousien kanssa. Jos kuulostaa liian vaikealta, ota yhteys osien hankinnnan jälkeen johonkin paikalliseen heppuun joka on jarruja tehnyt...
tjoo, näyttäs siltä et uusiksi meni. Eipä tuossa muuta kun joko ite opettelet tai pyydät jonkun tutun tallille joka on jo opetellut rumpujarrujen perusteet.
jos teet ite niin, näin varmaankin ite värkkäilisin (jokaisella on varmasti eri tapa tehdä jarruja...):
Purat jarrut varovaisesti ja katsomalla samalla missä mikäkin on. tässä kuva siitä miltä jarrut pitäs näyttää, tosin on isoperästä eli eroja voi taatusti löytyä. Periaate pitäisi olla melkolailla sama.

tässä vielä pikkuperän jarrut, mutta taitavat olla americanin, eli ymmärtääkseni tuo kepukkasysteemi pitäisi hornetissa olla vaihtunut vaijeriksi eli samallaiseen kun ylemmässä isoperän kuvassa.

Kirjottelin joskus tälläset ohjeet isoperän jarruremppaan, joita nyt hiukan soveltelin tähän hommaan. En mene 100% takuuseen mistään, mutta uskoisin antavan jonkinnäköisen käsityksen homman
etenemisestä.
PURKU
Tarvittavat työkalut on hyvät pitkänokkapihdit (joista toiset suorat ja toiset taittuu hiukan päästään). Näiden avulla pitäs saada kunnon ote jousiin niitä irrottaessa ja lisäksi tota prikkasysteemiä kääntäessä.
Muista aina irrottaessa, että katsot mistä osa on peräisin ja lasket sen lattialle 'samaan kaavaan', eli purun jälkeen sulla pitäs olla kaikki samat osat eessäs lattialla oikeassa järjestyksessä. Tätä järjestystä ei kannata rikkoa vaikka rempassa menisi viikko, helpottaa huomattavasti hommaa. Sitten siitä yhen osan kerrallas puhdistelet, tossa tulikin että brakecleaner on ihan asiallista, ite oon käyttänyt myös ihan teräsharjaa. Purkaessa varo jarrusylinterin kumeja jos meinaat niitä samoja käyttää toistamiseen.
1. Aloita poistamalla yläjouset (8.008-1) (joista toinen sulta näemmä puuttuu ja paikalla joku viritelmäjousi) ja tämän jälkeen alajousi (8.008-2). Jos osaa tippuu/irtoaa itellään niin jarruja ei ole pakosti kasattu oikein... katso mistä se tuli, vaikka aiempaa valokuvaa/ylhäällä olevia räjäytyskuvia käyttäen ja asettele kohalleen alas.
2. Tämän jälkeen kenkiä pitäs pitää paikoillaan nuo keskikiinnikkeet, joissa rakenne on se että kilven ja jarrukengän takaa tulee tikku läpi ja tikun päässä on prikka+jousi+prikka kiinnike, joista tuo ulkoisin prikka on itse kiinnike - sitä sisäänpäinpainamalla ja kääntämällä 90 astetta niin homman pitäisi tulla jousen voimalla syliin (varovaisuuutta siis). irrottaessa voi auttaa jos pidät keppiä paikallaan jarrukilven takaa samalla.
3. Sitten samalla kun kattelet ettei mitään tipu (automaattisäädönsälät/yms) niin irrota kenkien keskellä oleva käsijarrun kepukka (jossa mahdollisesti semmoset päätyjouset tallella päissä) sekä toisesta kengästä käsijarruvaijeri.
4. Kengät pitäs nyt olla irti ja siirrä ne oikeaan järjestykseen alas. Tämän jälkeen pääset paremmin tutustumaan jarrusylinterin kuntoon ja siiten pitäiskö se vaihtaa kokonaan.
5. Sitten varmaankin nuo alussa mainitsemani osat vaihtoon/etsintään ja jarrusylinterin irrotus+purku+putsaus+hoonaus todennäköisesti tai vaihto jos näyttää huonolta (syöpymät sylinterin sisäpinnassa vie jarruvoimaa ja vuotaa nestettä herkästi), pinnan pitäis olla kiiltävä ja "kuin uusi".
6. Kun kaikki löytyy niin lopuksi manuaalisäädön päätynippoihin (8.014-2 ja -3) vaseliinia ja katsot että pyörivät kevyesti ja sitten kasaamaan.
KASAUS
Kasattaessa olen yleensä toiminut käänteisessä järjestyksessä, tosin tehdessä muista varoa niitä jarrusylinterin kumeja...
1. jarrusylinteri kiinni
2. kengät hollille ja käsijarruvaijeri toiseen kiinni+käsijarrun kepukka+päätyjousi kohalleen väliin.
3. kengät kiinni kilpeen (tuo prikka+jousi+prikka).
4. automaattisäädön vaijeri ala+jousenaluspalan kera ja manuaalisäätö hollilleen alhaalla. viimeistään tässä välissä katso että jarrusylinterin kumien päissä olevat kepukat on oikeissa kohdissa jarrukengissä kiinni.
5. samanaikaisesti edellisen kanssa jouset oikeisiin reikiin ja sitten kunnon pihdeillä, rauhallisesti ja varovasti yks kerrallaan kiinni, yleensä on helpompaa pistää toinen yläjousi automaattisäädön puolelta kiinni ensin, sitten alajousi ja sitten viimeiseksi toinen yläjousi. vaatii ruista ranteeseen ja puristusvoimaa pihtiin ettei luistele irti pihdeistä ja lentele ympäri tallia (suojalasit...)
Tuon manuaalisäädön (eli 8.014) oon yleensä pistänyt "kiinni" ja sitten pyöritellyt about puolväliin ja sovittanut rumpua paikoilleen. jos ei vähän venkslaamalla mene niin sitten säätöä hiukan kiinnemmäs ja uusi yritys.. säätö on kohallaan kun rumpu pyörii ja kengät laahaa vähän mutta eivät kokoajan. automaattisäädöt hoitaa loput pari jarruttelukerran jälkeen - jos automaattisäätöjä ei ole niin joudut pitkällä ohuella ruuvarilla jarrukilven läpi olevista kurkkausrei'istä säätämään takakautta tuon säädön kohdalleen joka vuosi katsastukseen.
http://www.nippelit.com/1st/html/default.asp?id=8514&editmode=showmain&s=1&p_id=8496
osanro: H7064 näyttäs aikalailla oikealta, jossa kaikki jouset+kiinnikkeet ja hintaa 12 euroa. tosta puuttuu vielä automaattisäädön sälät... hmm suoraan ei löydy sopivaa näemmä mutta ulkonäköä kattellen H2515 tai H2544 tai H2545 vois sopia (kysy tepolta suoraan soittaessas). Nythän toi Nippelit.com Teppo on varmaan American Car Showssa Helsingissä, eli jos sielläpäin liikut... jos et niin kannattaa varmaan soitella näyttelyviikonlopun jälkeen...
Ei ole oikeasti rakettitiedettä, kun vaan tekee rauhassa, omaan tahtiin ja ajatuksen kanssa.. niin ja muistaa varovaisuutta jousien kanssa. Jos kuulostaa liian vaikealta, ota yhteys osien hankinnnan jälkeen johonkin paikalliseen heppuun joka on jarruja tehnyt...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Noi A-V:n ohjeet ovat todella hyvät ja noiden avulla varmasti onnistuu. Tunnustan itsekin olevan ihan keltanokka rumpujarrujen kanssa, mutta itseäni helpotti aika paljon YouTube videoiden katselu ennen työhön ryhtymistä. Videoista huomasi, että kyseessä ei sittenkään ole mitään avaruustiedettä. Jos lontoon kieli taipuu, niin videoista saa ihan hyviä vinkkejä. Sen neuvon annan, että ennen purkamista piirrä jarrut ja jouset paperille tai ota paljon valokuvia ennen purkamista ja purkamisen aikana.
Tämän tyyppisiä videoita itse katselin hakiessa rohkaisua työhön ryhtymiseen:
Drum Brake Pad Replacement DIY 1994 Chevy Caprice Wagonhttps://www.youtube.com/watch?v=AI8lrt1fREY
Replacing Drum Brake Shoes Part 1https://www.youtube.com/watch?v=FOvSH- mLhRE">https://www.youtube.com/watch?v=FOvSH-mLhRE
Replacing Drum Brake Shoes Part 2https://www.youtube.com/watch?v=DMUq6bJ1Py8
How To Replace Brake Wheel Cylindershttps://www.youtube.com/watch?v=rMYAORTwAHo
Tämän tyyppisiä videoita itse katselin hakiessa rohkaisua työhön ryhtymiseen:
Drum Brake Pad Replacement DIY 1994 Chevy Caprice Wagon
Replacing Drum Brake Shoes Part 1
Replacing Drum Brake Shoes Part 2
How To Replace Brake Wheel Cylinders
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Jos jarrujousia ei löytyisi kaupasta, niin Hyvinkäältä löytyy käytettyjä...
RS
RS
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 11:52 am
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Iso kiitos kaikille neuvoista.
Pidensin tuota "self adjusting" hommelia (jonka olin valokuvaa otettaessa jo poistanut), herkistelin molemmat männät liikkeelle, puhdistin kaiken break cleanerilla ja ilmasin hydraulikanavan. Näillä toimilla jarrusta tuli "jämäkkä", ainakin sikäli kuin ilman jarrudynoa voi sanoa...
Syytä suurempaan remonttiin olisi threadin neuvojen perusteella. Uskoisin, että omalta kohdaltani se voisi tulevaisuudessa toteutua vaihdolla levyjarruihin. Toistaiseksi yritän pärjätä näillä...!
Pidensin tuota "self adjusting" hommelia (jonka olin valokuvaa otettaessa jo poistanut), herkistelin molemmat männät liikkeelle, puhdistin kaiken break cleanerilla ja ilmasin hydraulikanavan. Näillä toimilla jarrusta tuli "jämäkkä", ainakin sikäli kuin ilman jarrudynoa voi sanoa...
Syytä suurempaan remonttiin olisi threadin neuvojen perusteella. Uskoisin, että omalta kohdaltani se voisi tulevaisuudessa toteutua vaihdolla levyjarruihin. Toistaiseksi yritän pärjätä näillä...!
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
Nyt osu silmään syy tuohon väärän näköiseen yläjarrujouseen ja takakengän kiinnitykseen:
Käsijarrun vipu pitäisi olla jarrukilven puolella kengän takana EI kengän ja rummun välissä, lisäksi jotta tuo vipu mahtuu olemaan omalla paikallaan tuo on väärän puolen vipu.
On siinä joku taas keksinyt viritykset!
RS
Käsijarrun vipu pitäisi olla jarrukilven puolella kengän takana EI kengän ja rummun välissä, lisäksi jotta tuo vipu mahtuu olemaan omalla paikallaan tuo on väärän puolen vipu.
On siinä joku taas keksinyt viritykset!
RS
-
- Viestit: 894
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am
Jarrunesteet pihalle - typerä amatöörivirhe?
semmosta se on ku ei dokumentoida ennenku räjäyttää kappaleiks :)
meneehä noi rumpujarrut takana täydestä ku värää raha, mut jos isompaa tekniikkaa meinaat vaihtaa ni sit voi levyt etee olla hyvä idea...
meneehä noi rumpujarrut takana täydestä ku värää raha, mut jos isompaa tekniikkaa meinaat vaihtaa ni sit voi levyt etee olla hyvä idea...