Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja A-V »

Mulla on Hornetissa melko väsyneet takalehtijouset. Joustavat käytännössä liikaa ja näinollen takarenkaat ottavat kaariin kiinni ikävästi isommissa kuopissa käytäessä. Pitemmän ajan ratkaisu on coiloverit nykyiskareiden tilalle ja nelilinkit perän kiinnitykseen, mutta nyt parissa viikossa pitäs melkolailla nollabudjetilla kasata lehtijouset vahvemmiksi ja asennella niihin samalla nuo hyllyyn kertyneet uretaanipuslat sekä niputtaa pakan tiukasti (nykyisellään melko löysät joutuen hajonneista taka-nipuista).



Varastosta löytyy toiset jouset jotka tod.näk yhtä väsyneet, elikkäs niitä vois käyttää varaosina.



Lehtiä on alla olevissa 5 joista yksi vanha lisälehti jostain muista jousista, hyllystä löytyivissä 4. Millasen kokoelman näistä kannattaa tehdä että saisi mahdollisimman jäykät lehtijouset (ilman uudelleentaontaa tai investointeja)?



Ymmärtääkseni toimintaperiaate on, että mitä pidempi lehti lisänä niin sitä enemmän joustoa, eli näinollen kuulostaisi loogiselta hyödyntäisin mahdollisimman lyhyitä lisälehtiä (tietty järkeä käyttäen)? Tarkoitus ei ole missään nimessä korottaa perää enempää. Ideoita/ajatuksia? :-?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ei tiijä..mut. eikös pitäs ne molemmat purkaa osiin.. tutkia jos joku jousista on toisessa pakassa käyrempi ja siirtää se pakkaan suoremman paikalle. poistaa ruosteet ja laittaa grafiitti rasvaa väliin ja uudet siteet ja nippuun. (mut tää on vaan arvailua mun omien käsitysten perusteella)
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja HV »

Samanlaista mäkin ajattelin.



Eli jos niissä on vapaana ollessaan havaittavaa eroa, niin niistä valita ne parhaat.



Onko ainevahvuus muuten kaikissa sama ? Paksumpi kai olis jäykempi, jos eroja on.



Useampi lehti tuo lisää kantavuutta, eli jos mahdollista niin lisälehti avuksi toisesta satsista  :-?



Täytyy myöntää, ettei ole tämäkään oikein mun alaa  ;D
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja A-V »

Juu, siis kasausperiaate on tuttu, kysymys oli että millasen nipun niistä kasaisi... Miten jousten toimintaperiaate muuttuu jos käytän enemmän pitkiä tai lyhyitä lehtiä? Pläräsin nettiä pari tuntia eilen ja ei oikein löydy aiheesta tietoa kuin tuo mitä viestissäni on...



Kovin montaa lisälehteä en mielellään pistä koska tarkoitus ei ole korottaa perää enempää. Mutta tarkoitus on saada jäykemmäksi, vähemmän joustavaksi.



Ainevahvuus kaikissa sama, selvittelen tässä myös ohessa josko saisin jostain pari 'pakettiauton' hiukan paksumman lisälehden mukaan... Pitää mittailla tänään kun saan kaikki tallille.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja Simo »

Ei taida olla jousituksesta kiinni, jos rengas ottaa kiinni korin rakenteisiin, vaan siitä että on liian suuret renkaat.



Jäykistämällä jousia ei ongelma poistu, vähenee ehkä.



Jousipajoissa jäykistys tehdään lisäämällä, norran (pisin jousi, jossa kiinnityslenkit) mittainen (päät ylettyvät norran  kiinnityspulttien linjalle asti, tai vähän yli),  lisälehti.



Joustoa voi rajoittaa korottamalla korissa olevaa kumivastinetta tai lisäämällä ainetta vastaavaan kohtaan akselissa.



Lehtien päissä olevat kitkapalat vaikuttavat myös jousitusominaisuuksiin, koska lehtijousi itsessään toimii myös iskunvaimentajana.

Toisiinsa nähden liikkuvien pintojen rasvaus poistaa/vähentää iskariominaisuutta ja jousitus lyö pohjaan huomattavan helposti. Eli lisää ominaisuutta mitä tässä yritetään vähentää..



Omasta kokemuksestani voin sanoa, että em. on erittäin epämukava ominaisuus. Taoin ja muotoilin jouset (onnistuu hyvin kylmänä), sitten maalaus ja lopuksi kotelosuoja-aine lehtien väliin kasatessa. Oli virhe laittaa kotelosuoja-ainetta toisiaan hankaaville pinnoille ja kun vastapintana oli vielä muovinen liukupala, niin lopputulos oli järkyttävä. Melko pienessäkin töyssyssä jousitus löi pohjaan ja auton perä ikään kuin putosi alas.
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja Simo »

............................................................................

.........................

Ymmärtääkseni toimintaperiaate on, että mitä pidempi lehti lisänä niin sitä enemmän joustoa, eli näinollen kuulostaisi loogiselta hyödyntäisin mahdollisimman lyhyitä lisälehtiä (tietty järkeä käyttäen)? Tarkoitus ei ole missään nimessä korottaa perää enempää. Ideoita/ajatuksia? :-?



Lyhyemmän lehtijousen joustomatka on varmasti pienempi kuin pitemmän, mutta tällöin täytyy lähteä lyhentämään koko pakkaa, eli norra myös.



Norra määrää jouston rajat, lisäjouset antavat kantavuutta / jäykkyyttä.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Comanchessa pakan alin lehti on paksuin ja vain vähän kaareva. Ilmeisesti sen tehtävä on estää pakan kääntyminen negatiivisesti kaarevaksi.

Ihmeeesti Comanchen takajouset on pitäneet ryhtinsä, vaikka autolla on ikää jo yli 20 vuotta ja usein on ajettu raskailla kuormilla keula ylpeästi kohti taivasta. 8-)

Aikoinaan Hornetin takajouset taottiin ylös jo 1979, eli 8 vuoden käytön jälkeen ja laitettiin lisälehti. Sen jälkeen se olikin kuin mikäkin kiihdytysauto. No, ainakin oli ajan hengen mukainen. ;D Olisi vaan pitänyt olla isommat nakit takana.

Jousirempan jälkeen etu- ja takajousitus oli kuin eri paria: Mutkaisella ja töyssyisellä asfalttitiellä ajaessa perä oli jäykkä, kun taas keula löllyi ihan eri tahtiin. No, pysyi sillä tiellä kuitenkin. ::)
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja A-V »

Mulla ei ole jousissa lainkaan muovi/kumiliukuja välissä ja lisäksi niputuskiinnikkeitä ei ole paikoillaan ja jotain teollisuusvaseliinia pistin väliin joskus vuosia sitten kun nuo kasasin. Näytti sitä vieläkin siellä olevan.



Tuo Simo toi esille ehkä just sen avainasian, eli jouset pohjaa, jolloin lokarit osuu renkaisiin, ehkä sitten ennen pohjauskumia (jonka tarkistan seuraavaksi myös). Tätä ongelmaa mulla ei ollut pitkään aikaan, joten syy ei ole renkaissa (jotka on samat) vaan jousissa. Nyt käytännössä ei voi takapenkillä matkustaa kuin höyhensarjalainen, muutoin saa jarrutella joka monttuun.



Näin näkymin siis pistän tuplana pitkät lehdet (eli leikkaan toisesta norrasta päät pois ja pistän nippuun mukaan lisäksi yhden keskipitkän jäykemmän lehden. Suunnitelmissa nyt myös putsaus, maalaus ja kunnon niputus, ei rasvausta.



Miten tuota taontaa vois harrastaa, ns. kaaren sisäpuolelle oletettavasti? Mietein vain että saankohan enemmän tuhoa kuin hyötyä ensikertalaisena sitä kokeilemaan lähtiessäni... ;D
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Jousien taontaa olen itsekin miettinyt...

Comanchessa yhden välilehden päästä pätkä pois. Tähän pitäisi FSJ:n pakasta saada uusi lehti, ja hymyä pitäisi saada lisää, mutta kylmätaonta ei kestä kovin hyvin.

Pihaan notski ja lehti sinne punastumaan vai pitäisikö olla ahjo?
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

Lehtijousien toiminnasta ja uudelleenniputuksesta

Viesti Kirjoittaja Simo »

Kommentteja edellisiin:



Jos rengas ottaa kiinni lokariin jousituksen pohjatessa, niin joko kumivaste on pois tai renkaat liian suuret. Tuskin ottaa kiinni minnekään kun laitat alle sinne kuuluvat 185-14" renkaat ;)



Jos jousilehden päissä on reikä (reikiä), niin siellä on ollut kulutuspala.



Kylmänä takomisesta sen verran, että olen korjannut S-muotoisiksi vääntyneet (Moparin 360:n momentilla muoillut) jouset n. 20 vuotta sitten ja ovat tänäpäivänä aivan ok.



Ramblerin jouset takoi aikanaan oikea vanhan ajan seppä ja hänen menetelmänsä oli lämmittää jouset hiiliahjossa sellaiseen lämpötilaan, että pystyy kintaalla pitämään kiinnni taottaessa.



Punahehkuiseksi lämmityksen jälkeen tarvitaan uudelleen karkaisu.
Vastaa Viestiin