Sitruunahappo
Sitruunahappo
Monella tuntuu olevan kokemusta sitruunahapon käytöstä ruosteen poistoon. Ihme ainetta se tuntuu olevan. Mutta nyt tuntuu siltä, että ehkä sitä ei osaakaan käyttää.
Mulla on ollut ruosteisia osia kolme päivää paljussa 2%:ssa hapossa ja ruoste on lähtenyt melkein kaikki. Eli toimii ihan hienosti.
Bensatankkiin olen sivellyt happo(7% ja 20%)+liisteriä, joka on ollut elmujen sisällä jo lähes viikon, mutta ruoste ei ole irronnut juuri nimeksikään. Kummatkin ovat samassa lämpötilassa. Mistähän voisi johtua tällainen ero?
Onko tuosta hapon väkevyydestä muilla kokemuksia? Eikö väkevämpi liuos olekaan tehokkaampaa?
Löytyykö hapon käytöstä jotakin artikkeleita tai nettisivuja?
Mulla on ollut ruosteisia osia kolme päivää paljussa 2%:ssa hapossa ja ruoste on lähtenyt melkein kaikki. Eli toimii ihan hienosti.
Bensatankkiin olen sivellyt happo(7% ja 20%)+liisteriä, joka on ollut elmujen sisällä jo lähes viikon, mutta ruoste ei ole irronnut juuri nimeksikään. Kummatkin ovat samassa lämpötilassa. Mistähän voisi johtua tällainen ero?
Onko tuosta hapon väkevyydestä muilla kokemuksia? Eikö väkevämpi liuos olekaan tehokkaampaa?
Löytyykö hapon käytöstä jotakin artikkeleita tai nettisivuja?
Sitruunahappo
Tuo 40 gr litraan vettä oli jonkin sivuston mukaan se parhain seos. Ja vahvempi ei poista kuulemma yhtään tehokkaammin. Tuo liisteriversio ilmeisesti tunkeutuu huonommin teräksen ja hapettuman väliin. Ja kun se on hommansa hoitanut, niin tuoretta menee huonommin pelipaikalle kuin liuoksessa...
Liisteriä olen silloin tällöin sudilla hinkannut ja laittanut lisää. On tuntunut tehokkaammalta konstilta.
Mulla on tuossa Eaglen tankissa ainakin semmoinen hapankorpun paksuinen ja näköinen kerros ruostetta. Luulen, että se pitäisi putsata mekaanisesti jollakin koneharjalla ja sitten vasta hapotusta, tavalla tai toisella... (siinä on kyllä reikä, joten se voi vaihtua toisen Eaglen tankkiin)
Liisteriä olen silloin tällöin sudilla hinkannut ja laittanut lisää. On tuntunut tehokkaammalta konstilta.
Mulla on tuossa Eaglen tankissa ainakin semmoinen hapankorpun paksuinen ja näköinen kerros ruostetta. Luulen, että se pitäisi putsata mekaanisesti jollakin koneharjalla ja sitten vasta hapotusta, tavalla tai toisella... (siinä on kyllä reikä, joten se voi vaihtua toisen Eaglen tankkiin)
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Sitruunahappo
Lämmin vesi kiihdyttää ruosteen irtoamista (n.40-50astetta)
Sitruunahappojauhe voi pitkään säilytettynä ottaa ilmasta kosteutta ja mennä käyttökelvottomaksi. Itse laitoin purkin pakkaseen... saas nähdä mitä se siitä tykkää. Ilma on ainakin kuivaa. :)
Sitruunahappojauhe voi pitkään säilytettynä ottaa ilmasta kosteutta ja mennä käyttökelvottomaksi. Itse laitoin purkin pakkaseen... saas nähdä mitä se siitä tykkää. Ilma on ainakin kuivaa. :)
Sitruunahappo
itte ku viimme talvena kolme tankkia hoonasin, niin hyvin lähti liisteriin sekotettuna. teräsharjaa vaan ku on liisterit "auki" eli märkänä.
Sitruunahappo
Fosforihappo on ehken tehokkain ruosteenpoistaja. Sitä käytetään teollisuudessa ja varsinkin laivoissa ruosteenpoistoon. Myös rautakaupoissa myytävät peltikattojen ruosteenpoistoaineet ovat fosforihappoa. Ainetta voi käyttää sellaisenaan tai laimentaa veteen. Itse oon käyttänyt fosforia hyvällä menestyksellä niin töissä kuin autojenkin kanssa. Suosittelen.
Sitruunahappo
Mulla on vieläkin Turtlen fosforihappohyytelöä, semmoista nätin pinkkiä, jonka ostin joskus 70- luvun lopulla. Ei poista ruostetta, vaan muuntaa sen harmaaksi (passiiviseksi). Käytin joskus prätkän lokareihin ja myöhemmin myin prätkän, joten pitkäaikaistehosta ei tietoa.
Sitruunahappo
Ei poista ruostetta, vaan muuntaa sen harmaaksi (passiiviseksi).
Niin tolleenhan se toimii...eli polttaa ruosteen ja jättää harmaan palamisjätteen jälkeensä. Sen sitten jättää siihen, harjaa tai huuhtelee pois ja maalia päälle.
Mulla on ollut sitä kirkkaana nesteenä jota levittänyt pensselillä. FERRYCID on tuotemerkki jota käyttänyt.
Vinkki veneilijöille...apteekista saatava oksaalihappo on mitä loistavin tapa saada vesilinjaan jämähtänyt keltainen kusirantu taas valkoiseksi. Aine myydään jauheena ja sekoitetaan veteen.
Sitruunahappo
Ruostehan on jo sinällään palamisjätettä eikä happo polta vaan syövyttää... jos happoa kaataa iholle, silloin voi tuntua polttavaa kipua. :-?
Sitruunahappo
Ensimmäistä kertaa itekkin kokeilen sitruunahappoa,ja näyttäs ruoste saavan kyytiä.
Rupesin vaan miettimään,että tartteekos noi osat huuhdella hapon jälkeen jollakin? :-?
Rupesin vaan miettimään,että tartteekos noi osat huuhdella hapon jälkeen jollakin? :-?
Sitruunahappo
Vesipesu piisaa, ei tarvitse mitään reaktion pysayttävää neutralisointia. Itte on sitten vielä tinnerillä poistanut veden pinnoilta. Ei ruostu niin helposti...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82