moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja Tapani »

ääni Kreulalle,sinne on vaan paha osata.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ok tänks. tutkitaan noita sitten kun on kansi sylissä.



kävin tänään lisäilemässä öljyä ja dieseliä ja ruosteen irroittajaa.. ja sitten vielä jotain toista smörjer öljyä jossa jotain mos4:sta lisäksi. hah mitä sekin lienee.



pitäskö vielä ruutata fairyäkin sekotukseen? -ei ole kuin keltaista..vihreestä oli puhetta.. kelpaakoha toi? hmm.. ;)



jumissa oli yhä. jatketaan liotusta vielä päivä pari..



on vaan se mutteri josta vääntää hieman kuluneet nurkat. lipsuu avaimet. ja kohta ei oo kulmia enää yhtään jäljellä. annoin pari terävää pikku näpyä puolenkilon moskalla. ihan herättämiseksi. huomenna tai ylihuomenna taas sama.



kyllä joku sylinteri ainakin on auki ja litku valuu alaspäin läpi. on öljytikussa nesteen väri muuttunut.. oli mustaa aluksi ja nyt alkaa väri vaalenemaan.. dieseli ja uusi öljy jostain sentää valuu alas.



kohta pitää ottaa öljy proppu irti ja valuttaa epämääräiset alas. ehkä jopa öljypohjakin. sitten voisi ehkä nähdä mikä pytty ei valuta läpi kun kaataa nestettä ja mikkä valuu..



näin voisi paremmin tietää mihin murjauttaa puupalikalla. se taitaa olla koivunhalon valinta huomenna edessä. on se hyvä että seittemän koivuu kaadettu keväällä.. on noita oksia joista etsiä valmiiksi sopivan halkaisijainen hahahh..
juhap
Viestit: 6799
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jos mäntä on kunnolla jumissa siellä pytyssään, niin kampura pitää ottaa pois. Taikka jos yksi on jumissa voi irrottaa kiertokangen alapään kampurasta ja pyöräyttää kampura pois tieltä. Sitten vasta isku saa voimallaan männän irti. Mäntä pitää saada kuitenkin pois yläkautta... Joten purkuun vaan...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

juhannus meni.. ja tänään toikkaroin hallille jossa kone löhöää lisäämään öljyä.. (vielä pysynyt moottoritelineessä.. ei se siis taida romahtaa)



siinä sitten jäätelöä syödessä ja konetta katsoessa päätinkin irroittaa sen kannen ja katsoa sisälle. (ei ois pitäny.)



ainoostaan yksi kansipultti oli tiukka. kaikki muut aukesi nätisti. ja se viimeinenkin aukesi tarpeeksi että sai kannen hilattua ylös ja pois. (juu käytin kattotaljaa apuna en ny niiin energinen ollut että käsillä nostaisin koko painoa)



siinä kun se heilahti ilmaan alkoikin se vitutus. heti kun näki sylintereihin.



ei tosta paskasta pelistä taida tulla kalua. eikun toisinpäin.. kalusta peliä.



oon montaa juttua nähnyt mutta en usko että päätymmäisissä sylintereissä pitäisi olla osa yyterin hiekkarantaa.



eli kummassakin päädyssä olevat sylinterit ovat surkeassa kunnossa.



öljysuodattimen puolinen seinämä on ankarassa ruosteessa. (eli se jota ei tulpan reiästä nähnyt)



ja imusarjan puoleinen seinämä ja männän pääliset ihan täynnä hiekkaa. (muutaman ruokalusikallisen verran sitä molemmista kaivoin pois)



voihan vitutuksen helevetti. vahingossa ei kahteen pyttyyn mitään helvetin hiekkaa joudu. ja muissa pytyissä ei sitä ole lainkaan näemmä. (tosin noihin kahteen mä kyl tänään keskityinkin.)



sylinteri kansi taitaa olla kanssa entinen.. koska se ruoste on syöpynyt siihenkin niiden kahden sylinterin kohdilta.



on täytetty siis päätymmäiset sylinterit vedellä ja hiekalla jo kauan sitten.. silloin kun kone on ollut kyljellään imusarjan puolella kenossa.



luultavammin on tulpat otettu pois ja ravisteltu hiekkaa reiästä sisään. ei muuten oikeen tollanen hiekka sementöidy toiselle kyljelle sylinteriä ja toinen kylki ruostu kanssa jollei täyteen oo vettä ajettu soran jälkeen ja jätetty maatumaan.



pari vuotta sitten käyvänä koneena otettu pois? ja säilötty jossain tallissa turvassa? hmm.. empä oikeen enää usko. vituttaa.
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja A-V »

Ohhoh! Melko paska homma, eipä tuo sitten ihme kun ei lähtenyt pyörimään helpolla. Tosin kone oli haettu niin sisämaasta (lahdesta parikymmentä kilsaa pohjoseen), että tuskin Yyterin hiekkaa on pyttyyn asti päässyt. Mutta hiekka yleensäkin pytyssä, käy melkein mielessä että olisko seisonnan aikana käynyt tekemässä pahoja, ulkorakennuksessa ilman lukkoja tuo seisoi edellisellä omistajalla. :-/



Toivottavasti saat siitä kannesta kalun, ettei tullut ihan turha ostos.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

jep se yyteri on vain paikallinen referenssi kuten tiijät. ei tuo sulla oo ollu ees niin kauaa että oisit saanut tommoset ruosteet aikaiseksi.



ja yyterinkin hiekka taisi olla saharasta kotoisin jollen väärin muista.



joku on tehnyt ongelman. itsekseen ei sinne hiekkaa pääse. ihme touhua.



ninpä.. se ruoste siinä kannessakin heikentää mahdollisuuksia. en tiedä saako sitäkään puhtaaksi. ei todellakaan mitään pinta ruostetta ole nääs. rupista tavaraa. :(



-nyt ei oikeen tiijä mitä tekis. repiikö vanhan kannen irti autosta ja kantaa kaikki kolme epämääräisessä kunnossa olevaa kantta koneistamoon ja kysyy että saako näistä jotakin selvää että olisko näistä joku ehjä..? tai tehtävissä ehjäksi.



ostaisko itse jotain tunkeuma nestettä ja läträisi ensin sen kanssa kansien kesken etsien halkeamia? ja sitten veisi ne/sen ehjimmän kannen vasta koneistamoon tutkimusreissulle.



purkaisiko itse vai antaisiko heidän purkaa ja kasata ne osiin.



entä jos se kansi joka autossa on yhä paikoillaan ONKIN ehjä ja se onkin koneen sisällä se reikä.



tai että se kone ja kansi on ehjiä mutta kansipahvi onkin syypää. (ei viitsisi sitä 70e laittaa taas kansipahviin jos jotain vakavempaa onkin hajalla)



:( vai lopettaako sähläyksen ja ostaa teippipuukylkipaku"henkilöauton" 80luvulta 80n lätkällä ja tappelis sen kanssa sitten. osia ainakin vielä löytyy. ikää, tunnelmaa ja asennetta taas kovin vähän. :-/
Avatar
rebel70
Viestit: 4184
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Vie vaan ne kaikki kannet sinne sano että parhaimmasta tehdään kansi jos saa. Eikä se kannen kasailu niillä maksa sen enempää jos ne siinä samalla testaavat että venttiilit kans pitää..
😁
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Olipa lohduttoman näköinen kone, siellä oli pari lautasellista eri karkeuksista hiekkaa kaivettu mäntien päältä  :-?. Ja tietysti jumissa olevia pultteja löytyy. Onneksi edes aurinko paistaa ja on lämmin.
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

jep. lohduton on juu.

..hiivatin kuuma oli räpeltää.. suoraan töistä nestehukka vaivana ja väsy. (30.5h valvottu just nyt. nää aamuvuorot ei sovi mulle.)



noh.. tulipa sittenkin vielä ahkeroitua kun lähdit pois.



en saanut sitä yhtä pulttia irti siitä ruostekannesta joten luovutin..



ja sitten kuitenkin teki mieli vielä tehdä jotain.. joten purettiin kaverin kanssa yksi kansi osiin. (se alkuperäinen vara-kansi jonka otin vara-autosta mukaan silloin 3v sitten)



ja nyt se odottaa takaluukussa huomista.



koska..



sain tänään vihdoinkin sen kansipajan kreulan kiinni (oli ovi auki kun ajoin ohi.. tuli kiire päästä sinne ennenkuin katoavat paikalta.)



kertoivat että heidän kesäloma alkaa ensiviikolla (4vkoa poissa) ja jos haluan jotain heidän tekevän sitä ennen niin pitäisi kansi kantaa paikalle mahdollisimman nopeasti. (mitä enemmän purettuna sitä parempi.. heillä kun on jo osia rivissä odottamassa valmistumista ennen loman alkua.)



infoa: ei ole särötarkistus konetta eikä paineistus konetta.. heidän mielestään lähin sellainen on raumalla.



eli osiksi oli se alkuperäinen varakansi ainakin saatava.



ja alkoihan se pilppoutua. heti kun vaan keksittiin miten se purkautuu.. hahah. episodi sekin. ja se purkamis-tanko-laitekin vaati hieman tutkimista.. mutta kyllä sen ihminen on tehnyt tollasen vanhan rautakannen.. niin saa se ihminen se osiinkin. hieman kun fundeerasi mitä pitäisi tehdä. . (ei kai me mitään rikkikään saatu(?) vaikka 1.5kg moskalla hieman avitettiin)



ja sitten kun kaveri lähti mä jäin siihen niputtamaan osia kyytiin huomista varten.. ja mietin että perkele. jos kuitenkin naputtelisi pari varaventtiiliä irti tosta 232 ruostekannesta (jos vaikka tossa 199 kannessa onkin joku venttiili huonompi kuin kannattaisi olla .. ja olisi heti mahdollista olla pari vara venaa tutkittavaksi että olisiko ehjempää tarjolla.)



siinä ne kuusi venaa (3 imu 3pako) plumpsahtivat pois ihan vauhdilla



alkoi siis oppia tekniikan. eikä niinkään varonut enää että jos jotain hajoo.. luultavammin entinenhän tämä 232sen kansi on niiden ruosteiden takia.



yksi lisä ongelma tässä vain oli että tässä 232ssahan oli yhä se imupakosarja kiinni (se yhden pirun pultin takia kaasarin edessä johon ei sovi mikään avain kunnolla) ja niin sehän möhkö oli kokoajan hieman tiellä. (viritys-säätämistä että saa pysymään pöydällä sopivasti kun kankeaa venttiilijousta pois ja antaa iskua vasaralla. kaverin kanssa se ekan purkaminen oli no problemi kun neljä kättä joista yksi taskussa.. yksin tehdessä olikin enemmän jännää.)



ja nyt siis auton takaluukussa on kansi. venttiilit. jouset ja pikkusälä. (kukonpoikien orren jätin hallille.. viedään vain jos kaipaavat)



plussana 3 imu venttiiliä jousineen ja muovitutteineen ja 3 imuvenaa samalla varustuksella.



sotasuunnitelmana huomenna on käydä kahvitunnilla viemässä romut koneistamoon. käskeä tutkia silmämääräisesti että onko käyttökelpoinen.



menen töiden jälkeen sitten kuulemaan tuloksia. että kannattaako tai tarviiko koneistaa. jos on romu. niin sitten haen sen osittain puretun ruosteisen 232sen kannen ja vien sen näytille. katsokoon jos siitä sitten muka saisi paremman kannen. jos ei siitäkään saa.. niin sitten saa mennä 4viikon päähän jolloin on rämpylässä nyt kiinni oleva alkuperäinen kansi on sitten myös irroitettu ja viedään heille tutkittavaksi. (siis se joka kuplittaa)



jos siitäkään ei tule mitään.. niin on se perkele.



tietenkin on tässä yhä pieni pelko että kansi on ehjä mutta koneen lohkossa särö.



kysytään sitten huomenna paremmin mitä maksaa mikäkin-- taisi jostain 80e oikaisusta mainita. (onko kellään tietoa kuinka ison siivun tuosta voisi ottaa pois turvallisesti.. eli jos madaltaisi hieman kantta samalla.. puristuksia hieman paremmiksi :))
Avatar
pekka
Viestit: 4939
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.

Viesti Kirjoittaja pekka »

Hepe vois mittoja muistaa, mut jos alat kantta tiputtamaan, niin tönäreistä tarvii kans ottaa saman verran.
Vastaa Viestiin