Sellainen vinkki tähän puola asiaan, että tarkistakaa etuvastuksen kunto ja jos se puuttuu, tsekatkaa onko puola tarkoitettu toimimaan 12 V vai pienemmällä jännitteellä. Etuvastus nimittäin pudottaa puolan käyttöjännitettä ja luonnollisesti kuumenee liian korkealla jännitteellä. Startatessa etuvastus ohitetaan solenoidissa sijaitsevan ylimääräisen navan kautta.
jos tulppien vaihto autto, ni vilkase huvikseen niiden vanhojen tulppien kärkivälit. neki on yllättävän tärkeet, voi aiheuttaa joskus aika miehekkäät päänsäryt, jos ei meinaa vikaa löytää...
Paljoko tuo mahtaa olla suositeltu kärkiväli? Käytiin just juoksuttamassa Rambleria ja välillä yritti nyökytellä vähän samaan tapaan ku mitä Spade tossa kuvaili.. :o
Varmaan tuo kärkivälin ja samalla kipinän suurentaminen on mahdollista vaan pontevammallla puolalla, ei varmaan järjettömään siirtyminen vaikuta siihen verrattuna kunnossa olevaan kärjelliseen systeemiin. Eikä tuo tulpan kärkivälin vaihtelu esim joku 0,6-0,9 meinaa normaali jäteöljyvatkaimessa sitä eikä tätä, jos vaan sytyttää. Mulla oli joskus joku abarth vireinen fiat, joka poltti tulppien kärkivälin huoltovälin aikana niin isoksi, ettei enää käynnistynyt. Siis uus ritsa ja takuuhuollot, eivätkä vaihtaneet tulppien lämpöarvoa... >:(
Valmistajan arvoja kannattaa noudattaa! Huomattiin vaan tuossa, että esim T-birdin 3,8 koneessa on kärkiväli 1,4mm normaali kuparitulpalla ja hopan Zetecissä 1,1mm platinatulpilla.
Tuosta on mulle toitotettu miljoonat kerrat ja se pitää paikkansa. Unohdin tankata veneen 98:lla viime syksynä ennen talviteloille laittoa ja nyt se sit kostaa. Sai sahata maailman tappiin ennen kuin käynnisty. Toista oli mennä talliin ja polkasta Horna käyntiin talven jäljiltä. 98:a tankissa ni lähti ku palmun alta. Tosin veneen koneen päällä lukee Volvo, et se on kanssa asia mikä on huonompi kuin se 95 bensa ;) ;) :( :o