E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Juu nääs, tuli vielä mieleen... Kuinkas moni kaataa tankkaamisen yhteydessä pullollisen Masinolia tankkiin? Eli jo 5% etanolipitoisuuteen kaadetaan n.100% etanolia litra. Alkoholipitoisuus vaihtelee tankkauksen määrästä riippuen 7-8% pitoisuuksissa. Aika moni väittää jopa auton toimivan paremmin. Eipä ole Masinol pullon kyljessä lukenut automerkkien soveltuvuustaulukkoa. Ja nyt jos tankataan 10% etanolia alle 20 vuotta vanhan auton tankkiin, niin pelotellaan, että autot eivät sovellu ko polttoaineelle. Kumiosat sulaa, alumiiniosat hajoaa ja yms. Jostain ihmeen syystä samat autot kestävät jopa E85 bensiiniä muualla päin maailmaa.  



Tuntuu siltä, että noi autoalan järjestöt ne vasta hyviä lobbaajia ovatkin. Ovat luoneet tuollaisen hienon taulukon E10 bensan soveltuvuudesta. Jos ei autosi ole listalla, niin mars mars autokaupoille.  ;)
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Tää on sitä vaan ettei vaan saa ajaa vanhoilla ja autokantaa saadaan uusittua. Tässä taas vedetään rahaa ja kuluttaja maksaa sen. Täällä pohjolan perillä aivan sama millä ajaa. Saman saastuttaa tai ei saastuta, missä näkökulmassa asiaa katotaan.



Sama juttu oli televisio puolella piti lopettaa analoogiset lähetykset ja siirtyä väkisin digiin> kaikkien piti hankkia boxi tai digitelevisio. Välittämättä siitä miten se järjestelmä toimii ylensäkin. Jossain toimii tai ei toimi tänäkään päivänä. Liikkeet vaan komistu ja kauppa kävi, että sai maahantuojat/ kauppiaat ylimääräistä rahaa taskuihin.  



Sama juttu tässäkin bensa touhussa, kuluttaja maksaa enemmän ja välikädet ottaa välistä> tulee uusia ABC tai nesteen huoltoasemia taikka ST 1. Mutta pääasia jäi sivuun mitä haettiin. Nyt kun se olevinaan halpaa alkoholibensa, mennään taas muutama vuosi eteenpäin, samassa tai kalliimpaa kuin nykyinen 95 bensa.  Tänä päivänä selvä kusetus, ensiksi alkoi siitä, liityttiin EY järjestelmään (tietämättä siitä mitään ja kiireellä), EU, Euro, digilähetykset, arvonlisäverotuksen nosto> kreikanlisä ja nyt tämä huuhaa polttoaine.



Jatkossa yhdistävät euroopan sähköverkot> sitten voidaan puhua kallista sähköstä. Kaikessa sama juoni. Pakotetaan ihminen uuteen, sitten helppo nostaa maksuja ja kaikkia entistä kalliimpaa, lopulta kaikki kusessa. Ja vois ajatella mikä kaaos siitä tulee sähköautoja ruvetaan valmistamaan ja niihin se sähkö> varmasti tulee olemaan kalliimpaa kuin polttoaine >:(



Uskaltaisko kertoa sen, että tämä järjelmä kuin porvareiden kolhoosi ;D ;D ;D
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Tossa pikkusen asiallista E10 uutisointia:



http://www.taloussanomat.fi/energia/2010/10/19/suomi-santaa-e10-bensaan-muut-odottavat/201014493/12

Tarttee menna huomenna paikalliseen kantribaariin jos tolla goodwillilla sais vaikka jotain mukavaa sielta... :P



http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=2763



;D ;D Taa ei kylla ainakaan mulle tullu yllatyksena, jos soppa on karkeesti sanottuna 10% puhtaampaa mutta sita pitaa kayttaa 15-20% enenpi niin ei siita kauheesti ilmasto puhdistu.


h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Tossa pikkusen asiallista E10 uutisointia:

http://www.taloussanomat.fi/energia/2010/10/19/suomi-santaa-e10-bensaan-muut-odottavat/201014493/12






Sama juttu oli televisio puolella piti lopettaa analoogiset lähetykset ja siirtyä väkisin digiin>



Mikä ihme siinä on, että Suomen pitää aina kiillottaa suomikuvaa olemalla ensimmäisenä mukana joka asiassa. Varsinkin kun on kyse maksavasta ekologisuudesta, niin kansalaisten edut ja oikeudet ovat toissijaisia. Mutta kun pitäisi alentaa esim. hybridi tai flexifuel autojen verotusta, niin ei varmasti tapahdu yhtään mitään. Kai se on ryhdyttävä raittiiksi ja opeteltava tislaamaan toi kiljusatsi, että jatkossa saadaan auto känniin.



VTT:n tutkimus vuodelta 2008 on aika hyvää luettavaa. Biopolttonesteiden turvallinen jakelu

Siinä on tutkittu Biopolttonesteiden vaikutukset jakeluasemalaitteiden elinkaareen. Metallien, muovien ja kumien altistustestejä. Ovat todenneet, että Etanolin lisääminen aina 10 til-% asti ei aiheuta muutoksia materiaaleihin. "Metallien yhteensopivuus hiilivetyseosten kanssa on ongelmatonta, paitsi yhdessä suhteessa. Jos seokseen sitoutuu/pääsee vettä seurauksena on metallin sähkökemiallinen korroosio. Etanolilla on kyky sitoa itseensä vettä ja tämän seurauksena metallien korroosio on otettava huomioon."



 
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Nojoo, toi vesijuttuhan on noissa alkoholisopissa ''onkelma''. Itse asiassa se ei kait aina ole onkelma, toisissa kiihdytys luokissa missa metanoli on sallittua on maaratty MAX vesiprosentti! Johtuen kait siita etta vesihan sisaltaa aina yhden palan happea, joten sita kun on sopevasti ''liikaa'' metskussa niin paastaan tehoja lisaamaan.

Mutta olen huomannut etta liiallinen veden lisaaminen palotilaan aiheuttaa kiertokangen vaaristymaa. :'(
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Niin mikä ei pala palotilassa tai räjähdä niin ainahan se heijastuu kampuraan. Samahan se dieselissä kun suutin vuotaa tiputtaa männän päälle> joku siellä hajoaa ennen pitkään.  Ja mitenköhän se vesi sitten toimii säiliössä tämmösillä 30 asteen pakkasisssa, kun sitä sitten tarpeeksi noissa ;D ;D ;D
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja A-V »

Gremliniltä tuli kuvakin..



'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Jokos Jeepistit ovat E10:ä tankanneet? Kokemuksia?



Kun lukee netistä löytyviä tutkimuksia, niin lyhyen ajan testit osoittavat, että E10:llä ei ole vaikutusta "uudehkojen" moottorien osiin. Ei meinaa netistä löytää mitään kokemusperäistä tietoa tai luotettavaa tutkimustulosta 10-15% etanolin käytön pitkäaikaisvaikutuksista.  Amerikkalaisilla(etelä ja pohjois) on pitkät perinteet jo aiheesta, mutta luotettavaa tietoa ei meinaa löytyä. Portugalin kieli ei ole hallussa, että brasialaisten kokemukset selviäisivät. Nykyään jenkeillä on jonkun verran poliittistakin peliä etanolin ympärillä ja rivit alkavat harvenemaan etanolimyönteisyydessä. Maissin tuottaminen polttoaineeksi ei olekaan enää kaikkien mieleen.

http://www.businessweek.com/lifestyle/content/dec2010/bw20101221_927461.htm

Mielenkiintoinen aihe tuossa artikkelissa on, että tietyt tahot väittävät moottorien iän puoliintuvan etanolikäytössä.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Maaginen raja tuo 10%. Yli 10% etanolia aiheuttaa moottorivaurioita, alle 10% ei aiheuta. :-?
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

^^^ Tässä yksi dokumentti vesiongelmaan liittyen.

http://www.epa.gov/oms/regs/fuels/rfg/waterphs.pdf



Jos osaan tavata tuota oikein, niin vesi sekoittuu tähän etanolibensaan paremmin kuin puhtaaseen bensaan. Ja niin kauan kuin veden määrä on pienempi kuin (+15°C asteessa) 3,8 teelusikallista gallonassa, niin nelitahtinen moottori pystyy käyttämään sen. Tätä suuremmat vesipitoisuudet aiheuttavat etanolivesi seoksen erottumisen. Moottori pystyy käyttämään myös erottuneen happipitoisen etanolivesi seoksen, mutta seos palaa moottorissa kuumempana kuin bensiini. Moottori käy laihalla näissä tilanteissa. Riski ainakin niille moottoreille, joissa seosta ei säädetä happianturilla(lamda).
Vastaa Viestiin