moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
miettiä ...mitä se on? se sattuu.. ja ei sellaseen oo aikaakaan! hjahah
tuurilla ne isotkin laivat jne.
jep taisi yksi olla pidempi kuin muut. se mikä on siinä öljykanavassa. ei tainneet muut edes ottaa kierteisiin kiinni kun siihen yritti laittaa.
täytyykö mun vielä se varmistaa huomenna nyt kun alkoi kuitenkin epäilyttämään!?!?!?
taidan testata sitä varakannen kanssa. että ottaako lyhyemmät kierteisiin vai ei. jos eivät niin sitten se on ok. hahha
mikäs on se yksi pultti oli jossa oli kaksi niitä puolikuun muotoisia "prikkoja" jokka myötäilevät sitä ortta. oliko sille joku oma paikka johon se kuuluu? kahdessa kannessa se oli muistaakseni päätymmäinen ruuvi. ja jos oikein muistan niin tässä rempatussa kannessa ne kaksi puolikuuta olikin tämän öljypultissa aluksi.. mutta laitoin ne kaksi prikkaa päädyssä olevaan pulttiin.
noh.. siinä kun sitä öljykanavaa tänään rassailin.. oli paineilma pullokin mukana ja kaikkee.. ja sitten siinä suhistessani.. kävikin pieni skäbä. suih suih ja sitten kuuluikin semmonen klunks. suih suih.. hmm..mikä toi outo ääni oli.. ja missä se suihkupullon suutinpilli on? errmmmm..
jep. kanavassa.
syvällä. mutta ei tarpeeksi syvällä että saisi alakautta ja liian syvällä ettei ylhäältä. juuri ja juuri näkyi valkoinen pää. rautalangalla tökkimään sokkona. ei onnaa. lipsahtaa ohi. errmm..
isompi pieni tikku. jep.. sivellin! semmonen lasten muovinen pääsiäismunan värjäys sivellin.. sillä saa sitä liikkeelle. juu ei. ei tarpeeksi. paineilmaa välillä kanavaan ja hieman ronkkimista .. kolmannella suhautuskerralla (siis ilman sitä pirun pilliä! mä luulin että se on kiinteä kun oli saman värinen kuin muu nappula.. eikä punanen niiku crc yms pulloissa ne irto pillit on.. noh nyt tiedän.) se sitten lähti liikkeelle ..jossain siellä hallin lattialla se on. kanavassa ei ainakaan enää näy kummastakaan suunnasta.
ois saattanut öljyn kulku hieman tukehtua jos en olisi sitä huomannut alkaa etsimään. valmishan olin jo sen rassauksen kanssa. kunhan kuivailin käytävää.
edit:tuota linkki osioon laittamaani juttua luettuani niin kyl mun on ihan pakko avata se rocker arm shaft.. eli kukkojenorsi.. ja varmistaa että menikö ne öljyreiät kantta kohti varmasti. ja että se kaksois prikka on oikealla puolella kantta. eli etupäässä työntötangon suuntaan. (on se kai. mut varmistettava) ja samalla katsoo että meniväthän ne kaikki venttiilijouset oikein päin. eli tiheempi osa alaspäin.. "kyl piti mennä mutta kun epäilyksen siemen on laitettu jo itämään näin keskellä yötä ja kanttakaan ei heti nyt pääse katsomaan."
tuurilla ne isotkin laivat jne.
jep taisi yksi olla pidempi kuin muut. se mikä on siinä öljykanavassa. ei tainneet muut edes ottaa kierteisiin kiinni kun siihen yritti laittaa.
täytyykö mun vielä se varmistaa huomenna nyt kun alkoi kuitenkin epäilyttämään!?!?!?
taidan testata sitä varakannen kanssa. että ottaako lyhyemmät kierteisiin vai ei. jos eivät niin sitten se on ok. hahha
mikäs on se yksi pultti oli jossa oli kaksi niitä puolikuun muotoisia "prikkoja" jokka myötäilevät sitä ortta. oliko sille joku oma paikka johon se kuuluu? kahdessa kannessa se oli muistaakseni päätymmäinen ruuvi. ja jos oikein muistan niin tässä rempatussa kannessa ne kaksi puolikuuta olikin tämän öljypultissa aluksi.. mutta laitoin ne kaksi prikkaa päädyssä olevaan pulttiin.
noh.. siinä kun sitä öljykanavaa tänään rassailin.. oli paineilma pullokin mukana ja kaikkee.. ja sitten siinä suhistessani.. kävikin pieni skäbä. suih suih ja sitten kuuluikin semmonen klunks. suih suih.. hmm..mikä toi outo ääni oli.. ja missä se suihkupullon suutinpilli on? errmmmm..
jep. kanavassa.
syvällä. mutta ei tarpeeksi syvällä että saisi alakautta ja liian syvällä ettei ylhäältä. juuri ja juuri näkyi valkoinen pää. rautalangalla tökkimään sokkona. ei onnaa. lipsahtaa ohi. errmm..
isompi pieni tikku. jep.. sivellin! semmonen lasten muovinen pääsiäismunan värjäys sivellin.. sillä saa sitä liikkeelle. juu ei. ei tarpeeksi. paineilmaa välillä kanavaan ja hieman ronkkimista .. kolmannella suhautuskerralla (siis ilman sitä pirun pilliä! mä luulin että se on kiinteä kun oli saman värinen kuin muu nappula.. eikä punanen niiku crc yms pulloissa ne irto pillit on.. noh nyt tiedän.) se sitten lähti liikkeelle ..jossain siellä hallin lattialla se on. kanavassa ei ainakaan enää näy kummastakaan suunnasta.
ois saattanut öljyn kulku hieman tukehtua jos en olisi sitä huomannut alkaa etsimään. valmishan olin jo sen rassauksen kanssa. kunhan kuivailin käytävää.
edit:tuota linkki osioon laittamaani juttua luettuani niin kyl mun on ihan pakko avata se rocker arm shaft.. eli kukkojenorsi.. ja varmistaa että menikö ne öljyreiät kantta kohti varmasti. ja että se kaksois prikka on oikealla puolella kantta. eli etupäässä työntötangon suuntaan. (on se kai. mut varmistettava) ja samalla katsoo että meniväthän ne kaikki venttiilijouset oikein päin. eli tiheempi osa alaspäin.. "kyl piti mennä mutta kun epäilyksen siemen on laitettu jo itämään näin keskellä yötä ja kanttakaan ei heti nyt pääse katsomaan."
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
tarkisti kannen. kauhee tuuri näemmä käynyt. kaikki oli niinkuin piti. mut hyvä että tuli tarkastettua kuitenkin.
repi kantta paikoilleen tänään. kuudesta yhteentoista. jeph. nyt se on siellä. käyntiin ei kokeiltu vielä. antaa tiivisteliiman kuivua.
ongelmia oli ja siksi homma kesti. joutui hieman virittelemään että sai osat paikallleen.
kannessa joka oli paikoillaan oli termarinkotelo studeilla ja mutterereilla kiinni. ja tuossa joka laitettiin paikoilleen olikin ollut pulteilla (tai studit puuttuivat.) siinä kun revittiin huonoilla työkaluilla irti niitä studeja aikaa tuhraantui. noh lähtihän ne lopulta.
sitten se surkein juttu alemman reiän kierre alkuosasta entinen. (olisi vaan pitänyt sittenkin ottaa se kierretappisarja tapanilta lainaksi mut ei sitä ny missään tarvi.. eihän)
sitten viriteltiin se yhdellä studilla kii ja tiivisteliimaa.. annettiin kuivua ja sillä aikaa kasattiin muita juttuja. tippuneiden ruuvien etsintää ja katkenneen puolan johdon korjausta. tankin imemistä tyhjäksi. jne.
tankin tyhjennys olikin kiva homma. oli pakko ottaa koho pois koska tankki on vaihdettu toiseen niin täyttöputki on hieman pitkä ja jännän mallinen. onneksi autossa oli tommonen öljyn tyhjennyspumppu truutta sai imettyä sillä sen punasen bensan pois. eikä tarttenu yhtään maistaa bensaa kuten yleensä käy lappoletkua käyttäen.
niin että meneekö tuo uusi bensa tommoseksi punaiseksi itsekseen vanhetessaan.. vai onko tankista liuennut ruostetta mukaan.. (kiiltävä hopea sieltä kurkki reiästä kun katsoi.) vai onko tankkiin kustu silloin kun ilkivaltaa tehtiin tai kaadettu jotain muuta? -hyvä että tyhjensin.
ja sitten vettä syyläriin. ja pulputi pulp. sieltä sitä valuu termarikotelon välistä. perkele. ei sitten pystynyt pitämään yhdellä ruuvilla kii. noh eikun uusiksi pienempi millikokoinen pultti sinne tiivisteliiman kanssa että jos vähän ottaisi niihin huonoihin kierteisiin kiinni.. tuntui ottavan. ja termari prikkojen varassa ja liimalla kiinni. huomenna testataan vedenpitävyys. jos ei pidä niin sitten kierretappisarjalla kierteet uusiksi tai ensiviikolla helicoilia paikalle.
tuota ekaa starttausta mietin että miten se kannattaisi tehdä.
mietin pitäisikö ensin ottaa puolanjohto irti ja antaa startata itsekseen ensin hetken aikaa siinä toivossa että saisi bensaa nousemaan tankista pumpulle saakka ennenkuin yrittää oikeasti saada sitä käymään hörpyllä kaasariin. vai pumppaako tuo öljypumppu tarpeeksi painetta vasta käydessä eli onko turvallisempi saada öljyä koneeseen hörpyttämällä kaasarista bensaa? kuitenkin auto seisonut 1.5v. (laitoin tipan öljyä mäntien reunoille ennenkuin laitoin kannen päälle. että vähän öljyisi seiniä kun käännähtää ekoja kertoja) ja öljysin kyllä kukonpoikia kanssa ennenkuin peltikansi meni päälle.
nyt jännittää siis huominen. hah.
repi kantta paikoilleen tänään. kuudesta yhteentoista. jeph. nyt se on siellä. käyntiin ei kokeiltu vielä. antaa tiivisteliiman kuivua.
ongelmia oli ja siksi homma kesti. joutui hieman virittelemään että sai osat paikallleen.
kannessa joka oli paikoillaan oli termarinkotelo studeilla ja mutterereilla kiinni. ja tuossa joka laitettiin paikoilleen olikin ollut pulteilla (tai studit puuttuivat.) siinä kun revittiin huonoilla työkaluilla irti niitä studeja aikaa tuhraantui. noh lähtihän ne lopulta.
sitten se surkein juttu alemman reiän kierre alkuosasta entinen. (olisi vaan pitänyt sittenkin ottaa se kierretappisarja tapanilta lainaksi mut ei sitä ny missään tarvi.. eihän)
sitten viriteltiin se yhdellä studilla kii ja tiivisteliimaa.. annettiin kuivua ja sillä aikaa kasattiin muita juttuja. tippuneiden ruuvien etsintää ja katkenneen puolan johdon korjausta. tankin imemistä tyhjäksi. jne.
tankin tyhjennys olikin kiva homma. oli pakko ottaa koho pois koska tankki on vaihdettu toiseen niin täyttöputki on hieman pitkä ja jännän mallinen. onneksi autossa oli tommonen öljyn tyhjennyspumppu truutta sai imettyä sillä sen punasen bensan pois. eikä tarttenu yhtään maistaa bensaa kuten yleensä käy lappoletkua käyttäen.
niin että meneekö tuo uusi bensa tommoseksi punaiseksi itsekseen vanhetessaan.. vai onko tankista liuennut ruostetta mukaan.. (kiiltävä hopea sieltä kurkki reiästä kun katsoi.) vai onko tankkiin kustu silloin kun ilkivaltaa tehtiin tai kaadettu jotain muuta? -hyvä että tyhjensin.
ja sitten vettä syyläriin. ja pulputi pulp. sieltä sitä valuu termarikotelon välistä. perkele. ei sitten pystynyt pitämään yhdellä ruuvilla kii. noh eikun uusiksi pienempi millikokoinen pultti sinne tiivisteliiman kanssa että jos vähän ottaisi niihin huonoihin kierteisiin kiinni.. tuntui ottavan. ja termari prikkojen varassa ja liimalla kiinni. huomenna testataan vedenpitävyys. jos ei pidä niin sitten kierretappisarjalla kierteet uusiksi tai ensiviikolla helicoilia paikalle.
tuota ekaa starttausta mietin että miten se kannattaisi tehdä.
mietin pitäisikö ensin ottaa puolanjohto irti ja antaa startata itsekseen ensin hetken aikaa siinä toivossa että saisi bensaa nousemaan tankista pumpulle saakka ennenkuin yrittää oikeasti saada sitä käymään hörpyllä kaasariin. vai pumppaako tuo öljypumppu tarpeeksi painetta vasta käydessä eli onko turvallisempi saada öljyä koneeseen hörpyttämällä kaasarista bensaa? kuitenkin auto seisonut 1.5v. (laitoin tipan öljyä mäntien reunoille ennenkuin laitoin kannen päälle. että vähän öljyisi seiniä kun käännähtää ekoja kertoja) ja öljysin kyllä kukonpoikia kanssa ennenkuin peltikansi meni päälle.
nyt jännittää siis huominen. hah.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 11:52 am
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
tuosta pultti modista pitikin kysyä.. oikeastaan siitä öljykanavasta tarkemminkin..
sanovat ettei sitä öljykanavaa näe jonne se rautalanka pitäisi laittaa. mutta minusta se on ihan helposti näkyvissä tossa rocker shaft telineen sisällä.. vai oonko jossain ihan väärässä kolossa nyt?
Rocker arm shaft on ontto ja täyttyy öljyllä koneen käydessä. Se on siis fiksua puhdistaa. Öljy nousee sinne kanavaa pitkin, joka tulee tuliseinästä laskettuna toisesta kiinnityspylväästä! Pylväs on hieman erimuotoinen kuin muut öljykanavan takia. Siinä käytettävä rocker arm shaftin kiinnityspultti on pidempi kuin muissa pylväissä. Se öljykanava, jonne rautalanka pitäisi tunkea on siis tämän pylvään sisällä! Tässä kuva omastani:

pultin muokkaus voisi olla hyvä idea kyllä.. olivatko kaikki pultit saman mittaisia.. eli onko aivan sama minkä irti olevan pultin muokkaa?
Alun perin kaikki 232cid kannen pultit ovat olleet samanlaisia paitsi matkustajan puoleinen etummainen pultti. Tämä on mennyt vesivaippaan. Minun koneessani joku oli laittanut nimenomaan tämän pultin siihen paikkaan, josta öljyn tulee kulkeutua rocker arm shaftiin - eli matkustajan puolella kolmas tuliseinästä laskien.
Itse tein niin, että kun rocker arm shaft ja matkustajan puolella tuliseinästä kolmas kansipultti olivat irti, niin puhalsin paineilmaa (kompressorista) pylvääseen. Ilma poistui kansipultin reiästä, joten tiedän öljykanavan olevan auki! :)
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
SE KÄY! EIKÄ KUPLINU! :D
;D
8-)
:)
:D
Hi-Hiiiiii *victory dance shake it shake it ou jeaa*
;D
8-)
:)
:D
Hi-Hiiiiii *victory dance shake it shake it ou jeaa*
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Onnittelut 8-)
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Sitte se jarruremontti hoitoon, viikonloppu on taas pian. ;D :D
RS
RS
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
oli sekin pieni show kylläkin kiroilujen säestämänä..
se termarikotelon tiivistys toimi. paitsi. että. kerittiin kiroomaan että juu sieltä se taaas valuu solkenaan.. eipäs.. ei se ookkaan siitä vaan siinä alla on joku ihan reikä. mikä hitto se on.. hmm.. jaa.. siinä on kierteet.. siitä puuttuu pultti.
hmm.. siis lämpötilaanturi!! eikun irti toisesta ja paikalle. ei valu enää.
kaikkien osien tarkistus. jep kiinni ovat.
bensaa tankkiin. puolanjohto irti. starttaus. ei virtaa. akku död.
eikun offroadia pajerolla viereen perunapeltoa myöten (entinen)
apuvirtaa. start.. tauko. start. tauko. start . tauko.
puolanjohto kiinni..
bensaa kurkkuun. start. hörähti.
-kertaa kaksi-
kolmannella kerralla jäi käyntiin kun bensa saapui tankista! HA HAA! se mahtava tunne kun se pörisi taas!
mutta perkele.. kaveri viittoo "kill kill". mikä vikana.. jaa ..pieni bensavuoto kaasarista ja toinen bensaletkusta.
bensaletkun klemmari ei kiristy. mistä uusi. hmm.. ryöstö hyödynnetään viereistä fordia.. siitä bensasuodattimen klemmari irti. ja kaasarin ..hmm onkohan se kohokammio siinä kyljessä siitä alimmaisen ruuvin hellävarainen kiristys niin loppui sekin tiputus siihen imu ja pakosarjan päälle.
uusi startti. ei vuoda. akku loppu pajeroa tarvitaa yhä.
käypä se vähän karusti.. oisko yks pytty pimeenä. tulpan johdot tarkistus. jep oikea järjestys on. hapettumaa näkyy kyllä..
hmm.. orion auttakoon taas. siitä tulpanjohdot irti ja 4 ensimmäistä pyttyä saivat uudet johdot. käynti ainakin hieman tasaantui.
luultavasti nyt on pakko rikkoa tuo jakajan kansi ja tarkistaa kärjet yms. ihan ekaa kertaa (kiinnitysruuvit ovat niin kuluneet ettei irti saa ilman että rikkoo)
sitten pitää ostaa uusi kansi ja johdot (tai no..ainakin kaksi johtoa. nuo orionin johdot ovat erittäin vähän käytetyt.. kuukausi kai. vaikka seissyt puoltoista vuotta.. kyl ne kelpaa.)
siinä mä sitten fiilistelin että käy se. eikä kupli. ei kiehu yli. ei syylärinkorkin kanssa eikä korkilla. lämmitys toimii. tyhjäkäynti ei. (pitää kai hieman säätää)
kaikki valot toimii. liikkumaan autoa en saanut. huono kytkinhän siinä oli aiemminkin. niin en kokeillut tosissani. ja renkaat niin syvissä kuopissa että on parempi vetää pajerolla se irti ensin. ensiviikolla siis kun kerkee.
ja sitten.. ne jarrut. huokaus. onko innokkaita jokka haluaa tehdä ne mun puolesta?
se termarikotelon tiivistys toimi. paitsi. että. kerittiin kiroomaan että juu sieltä se taaas valuu solkenaan.. eipäs.. ei se ookkaan siitä vaan siinä alla on joku ihan reikä. mikä hitto se on.. hmm.. jaa.. siinä on kierteet.. siitä puuttuu pultti.
hmm.. siis lämpötilaanturi!! eikun irti toisesta ja paikalle. ei valu enää.
kaikkien osien tarkistus. jep kiinni ovat.
bensaa tankkiin. puolanjohto irti. starttaus. ei virtaa. akku död.
eikun offroadia pajerolla viereen perunapeltoa myöten (entinen)
apuvirtaa. start.. tauko. start. tauko. start . tauko.
puolanjohto kiinni..
bensaa kurkkuun. start. hörähti.
-kertaa kaksi-
kolmannella kerralla jäi käyntiin kun bensa saapui tankista! HA HAA! se mahtava tunne kun se pörisi taas!
mutta perkele.. kaveri viittoo "kill kill". mikä vikana.. jaa ..pieni bensavuoto kaasarista ja toinen bensaletkusta.
bensaletkun klemmari ei kiristy. mistä uusi. hmm.. ryöstö hyödynnetään viereistä fordia.. siitä bensasuodattimen klemmari irti. ja kaasarin ..hmm onkohan se kohokammio siinä kyljessä siitä alimmaisen ruuvin hellävarainen kiristys niin loppui sekin tiputus siihen imu ja pakosarjan päälle.
uusi startti. ei vuoda. akku loppu pajeroa tarvitaa yhä.
käypä se vähän karusti.. oisko yks pytty pimeenä. tulpan johdot tarkistus. jep oikea järjestys on. hapettumaa näkyy kyllä..
hmm.. orion auttakoon taas. siitä tulpanjohdot irti ja 4 ensimmäistä pyttyä saivat uudet johdot. käynti ainakin hieman tasaantui.
luultavasti nyt on pakko rikkoa tuo jakajan kansi ja tarkistaa kärjet yms. ihan ekaa kertaa (kiinnitysruuvit ovat niin kuluneet ettei irti saa ilman että rikkoo)
sitten pitää ostaa uusi kansi ja johdot (tai no..ainakin kaksi johtoa. nuo orionin johdot ovat erittäin vähän käytetyt.. kuukausi kai. vaikka seissyt puoltoista vuotta.. kyl ne kelpaa.)
siinä mä sitten fiilistelin että käy se. eikä kupli. ei kiehu yli. ei syylärinkorkin kanssa eikä korkilla. lämmitys toimii. tyhjäkäynti ei. (pitää kai hieman säätää)
kaikki valot toimii. liikkumaan autoa en saanut. huono kytkinhän siinä oli aiemminkin. niin en kokeillut tosissani. ja renkaat niin syvissä kuopissa että on parempi vetää pajerolla se irti ensin. ensiviikolla siis kun kerkee.
ja sitten.. ne jarrut. huokaus. onko innokkaita jokka haluaa tehdä ne mun puolesta?
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Komiaa!!! :)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
päivitystä:
tänään laitettiin "uusi" akku paikoilleen. sain hyvän diilin kaverilta.
auto narun päähän ja pajerolla ylös kuopista. kaikki renkaat ainakin pyörivät. hyvä hyvä.
auto käyntiin ja ajelua ees taas parin metrin pyrähdyksillä. ja jarrupolkimen runnomista. kivikova poljin noh kyllä joku rengas jarruttaa koska auto pysää kyllä.
eikun runtuumista ees taas. ja jovain.. vasen etupyörä alkaa toimimaan.. lyö jo lukkoon kun oikeen runttaa. muut vaativat vielä "hienosäätöä". käsijarruun en uskalla vielä koskea. huomenna lisää ajelua ees taas tiedossa. täytyy vähän päästä pidempää reittiä ajamaan.. oli pajero tiellä tänään eikä jaksanut sitä siirtää pois.
kytkin luistaa taas. toivotaan että on vaan käyttämättömyydestä johtuva kitkapinnan huonoutta taikka joku jäykkyys paineasetelmassa. (koska silloin 07 se oli tollanen.. 08 taas se toimi paljon paremmin)
tänään laitettiin "uusi" akku paikoilleen. sain hyvän diilin kaverilta.
auto narun päähän ja pajerolla ylös kuopista. kaikki renkaat ainakin pyörivät. hyvä hyvä.
auto käyntiin ja ajelua ees taas parin metrin pyrähdyksillä. ja jarrupolkimen runnomista. kivikova poljin noh kyllä joku rengas jarruttaa koska auto pysää kyllä.
eikun runtuumista ees taas. ja jovain.. vasen etupyörä alkaa toimimaan.. lyö jo lukkoon kun oikeen runttaa. muut vaativat vielä "hienosäätöä". käsijarruun en uskalla vielä koskea. huomenna lisää ajelua ees taas tiedossa. täytyy vähän päästä pidempää reittiä ajamaan.. oli pajero tiellä tänään eikä jaksanut sitä siirtää pois.
kytkin luistaa taas. toivotaan että on vaan käyttämättömyydestä johtuva kitkapinnan huonoutta taikka joku jäykkyys paineasetelmassa. (koska silloin 07 se oli tollanen.. 08 taas se toimi paljon paremmin)